baka räkmix - som bröd alltså....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Gäst

    baka räkmix - som bröd alltså....

    Räkmix. Ett evigt tjatande, jag veeet...

    Men jag fick plötsligt en skum idé mitt uppe i räkmixandet som jag bara måste få ur huvet så jag ska kunna sova inatt.

    Kan man baka räkmix, ungefär som ett bröd. Inte med jäst eller bakpulver eller så. Utan precis som den är med enbart mjöl tillsatt. Eller jo, det kan man för det har jag just prövat med en liten klick för att se hur det blev. Smorde ihop mjöl och räkmix till en kladdig massa och ställde in det en stund på 175 grader. Resultatet blev en fast segdragen mjuk kaka som hade väldigt trevliga egenskaper. Lätt att nypa små bitar av och när jag la en bit i ett glas vatten och rörde om kraftigt så grumlade det i stort sett ingenting. Biten har legat där en stund och vattnet är efter nya omrörningar fortfarande klart. Då jag tänkt använda flytande vitamin av modell Sera Fishtamin att berika mixen med i efterhand så är det ju himla bra eftersom brödmixen kommer att suga upp vitaminlösningen effektivt.

    Då är den stora frågan. Hur är det med mjöl. Kan/har mjöl någon negativ inverkan på fiskars mag-tarmfunktion. Om inte, ja då jädrar har jag hittat en skitbra metod och kommer antagligen göra räkmix-tunnbröd.

    Svara gärna på det här

    Smike
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Undras om inte mjöl har en ganska otrevlig egenskap när det glider in i filteret. Det finns nog en risk att du efter ett tag kan baka även filtret i ugnen och få en fin limpa =)



    mvh

    Tony Lejvell
    Tony Englund

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Som det såg ut i vattentestet så utsöndrades inte mjölet ur "brödet" i vattnet. Ungefär som att lägga en bit bröd i vatten. Vid långvarig exponering i vatten kan jag väl tänka mig att det blir lite degvatten och limpa av filtret. Men vid lagom lite utfodring så att det snabbt äts upp så borde det inte kunna hinna hända. Det grumlar alltså noll när det hamnar i vattnet och består så en bra stund.

      Smike

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 804

        #4
        Hej Smike.
        Iden är inte dum,men jag skulle göra på ett annat sätt.Har du ägg i smeten kan du blanda i mjöl för läs på flingfoder så innehåller dom flesta något slag av mjöl.Då skulle jag baka räkmixen typ alla pate alltså i vattenbad på värme 175gr.i en 30-40min.under folie,sen skära i tunna skivor som är lätta att bryta i lagom portioner.
        MVH Mats

        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Oj, missade ju att förmedla på det här forumet att jag gjorde slag i sak igår kväll och bakade räkmix-tunnbröd.

          Skrev på Zoopets forum, men jag kan ju lika gärna kopiera över inlägget här också.
          -------------------

          Kunde inte hålla mig och invänta svar i frågan om mjöl i räkmixen som jag ställde igår kväll. Nyfikenheten tog över i och med att jag läste innehållsförteckning på en del torrfoderburkar jag hade och alla innehöll mjöl. Kan dom så kan väl jag. Så jag tillsatte mjöl och började baka tunnbröd.

          Det började med att jag inte fick till mixens egenskaper som önskvärt. Har fått för mig att absolut envisas att inte använda gelatin (fråga mig inte varför, det bara är så) som bindmedel. Jag körde med torsk, havregryn och banan - men ville inte överdriva mängden av dessa, så det blev kanske inte så optimal bindning av den anledningen. Banan nr 2 blev dessutom uppäten. Resultatet blev inte dåligt. Men jag ville ha bättre.

          Varifrån idén att baka det i ugnen vete tusan var den kom ifrån. Det sa bara plopp och så testade jag att baka en mindre klick. Och resultatet blev klart intressant. Sen gick jag omkring och funderade på hur jag skulle göra. Det blev bakning och gräddning i ugn.

          Jag körde i mjöl till en kladdig smet (inte fast som bakningsdeg). Jag prövade lite olika varianter att baka ut den. Smetade ut den i ett tunt lager på ett bakplåtspapper, plattade ut den mellan två bakplåtspapper och samma men drog undan överdelen. Och sen in i ugnen. 175 grader och inne tills den blev fast, men inte torrbakad. Alla utbakning/gräddnings metoder fungerade bra och bakverken lossnade lätt från pappret.

          Resultatet blev hållfasta stora tunnbrödssjok som höll ihop när man lyfte dom. Sedan skar jag dom i smala strängar, frös in och sedan tog jag ut dom, bröt i portionsbitar och la i burkar och styckfrös. Nu är det bara att plocka lagom stora bitar ur frysen. Har provmatat i sällskapskaret idag. Det grumlar INGENTING, eller nja - mycket lite, och det är lätt att nypa av hållfasta små pelletsstora smulor om det skulle behövas.

          Så här blev receptet ungefär

          500 g hela räkor
          600 g gröna ärtor
          130 g torskfilé (fryst portionsbit)
          2 dl havregrynsgröt (sköljd i kallt vatten innan. Kokad till en tjock kladdig smet)
          1 banan, mosad (skulle vart två, men den ena blev som sagt uppäten)
          1 ark Sushi Nori (algblad som används till sushi)
          ca 2dl mjöl (kladdig konsistens på mixen)
          Bakas ut tunt på bakplåtspapper
          175 grader tills kakan får en hållfast konsistens.

          Det här är inget definitivt recept utan jag kommer fortsätta experimentera med proportioner och innehåll.



          Smike

          Kommentar

          Arbetssätt...