P. Motaguense

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Daniel Odell
    Användare
    • januari 2003
    • 2437

    P. Motaguense

    Hej å hå, på Globefish har de en rejäl motaguense, jag tror det är en hona men jag är inte säker ... iallafall så går den ensam i ett rätt stort kar men helt utan inredning så hon/han står mest å trycker i ett hörn bakom filtret... å eftersom jag i höst tänkte skaffa ett akvarium till med nån guapote i så passar det sig nog att jag tar mig an den fisken ... men ok den riktiga frågan är:

    Hur köns-skiljer man på Motaguense?

    Blir nog klurigt å introducera en massa ungdjur till den rätt stora ....? så att få tag på en rätt rejäl av rätt kön kanske fungerar smidigare eller va tros det här bland alla experter?

    Tacksam för svar.

    fish r friend
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    #2
    Motaguensen är ju supersnygg, lyckas få dig en sån så kan du känna dig lyckligt lottad! Jag tror att dom är väldigt ovanliga och jag har tyvärr aldrig haft nöjet att få se en motaguense "in real life" men däremot i diverse artiklar, det är mycket snygg fisk.
    Jag kan dock ingenting om den så den biten lämnar jag till de som vet vad de pratar om men här är några artiklar i alla fall.

    P. motaguensis


    Guapote-släktet...


    Mvh Fredrik Isaksson

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet

    Kommentar

    • mrgreed
      Användare
      • juli 2002
      • 494

      #3
      Den på globefish är en hona,den slog tydligen ihäl den dubbelt så stora hanen sa hon

      Mvh
      Danne

      Kommentar

      • Daniel Odell
        Användare
        • januari 2003
        • 2437

        #4
        oj, nästan lika aggressiv som min tjej då!

        det är ett mycket vackert exemplar, jag undrar om man vågar införskaffa den då om den mördar dubbelt så stora hannar :-/

        fish r friend

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Att fiskar slår ihjäl varandra är ju oftast inte fiskarnas fel. Om det skedde "ensam i... kar... helt utan inredning" så är det ju snarare husse eller mattes fel. I ett inrett akvarium med andra fiskar så att aggressionerna sprids så funkar det ofta mycket bättre.

          Mvh.

          Ola
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Daniel Odell
            Användare
            • januari 2003
            • 2437

            #6
            låter vettigt.

            Nu till en svårare fråga kanske ... motaguensen blir ju inte lika stor som managuensen ... gåre å ha den i 375L, iallafall under ett par år tills det finns plats för större?

            (går gåre såklart, men kan det rekomdenderas)

            fish r friend

            Kommentar

            • Motaguensis
              Användare
              • juni 2003
              • 250

              #7
              orm: Kommer litt sent inn her, men svarer likevel. Det går fint å ha et par med Parachromis motaguense i et 375L. Det kan også anbefales. Er akvariet 150cm, 50cm, 50cm? Dette er min favoritt fisk, har aldri hatt den, men har prøvd å skaffe den i 2 år, har lest om den hele tiden i 2 år, blir aldri lei av å lese eller snakke om den =) Hannen blir 30cm og hunnen 18-25cm. Den blir ikke like stor som Managuense nei, men er mye mere aggresiv etter det jeg har hørt! Har snakket med 2 i Norge som har hatt den for noen år tilbake. Er det noen som har kjøpt den? Jeg anbefaler deg i hvertfall å kjøpe denne vakre arten, som jeg synes er den vakreste "Guapote".
              Preben

              Kommentar

              • Daniel Odell
                Användare
                • januari 2003
                • 2437

                #8
                Den var faktiskt borta när jag tog mig till globefish, de hadde möblerat om och den vackra motaguensehonan syntes inte till.
                fish r friend

                Kommentar

                • Motaguensis
                  Användare
                  • juni 2003
                  • 250

                  #9
                  orm: Det var dumt! Har begynt å søke etter Motaguense igjen jeg, tok en liten pause der jeg nesten hadde gitt opp, men når jeg fikk vite at de har hatt de på butikk i Sverige så begynte jeg å søke etter den igjen. Han ene jeg har snakket med som hadde Motaguense sa at hans Motaguense hann ble 30cm og over 1kg.
                  Preben

                  Kommentar

                  • Daniel Odell
                    Användare
                    • januari 2003
                    • 2437

                    #10
                    måste ju gå att hitta motaguense i tyskland/danmark kan man tycka, de har ju mycket proffsigare akvariehandel där än i sverige/norge där akvaristik verkar vara = levandefödare.

                    fish r friend

                    Kommentar

                    • Motaguensis
                      Användare
                      • juni 2003
                      • 250

                      #11
                      orm: Når jeg var i København hadde de en vakker Loisellei hanne på 25cm, som jeg angrer på at jeg ikke tok med hjem =( Du har nok rett i det der med levendefødere, det er nesten bare det de selger, og noen veldig vanlige cichlider selv om de en gang i blant får inn noen sjeldne. Her er en akvarie-butikk i Tyskland, som bare satser på Amerikanske-cichlider virker det som! Kan jo hende at de sender hvis man bestiller en del cichlider: http://www.zentrale-du.de/hobbyzoo-tillmann/index.htm
                      Preben

                      Kommentar

                      Arbetssätt...