subtropiska och tropiska SA-ciklider i samma kar???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    subtropiska och tropiska SA-ciklider i samma kar???

    har någon erfarenhet av subtropiska och tropiska SA-ciklider i samma kar? går det till exempel att ha 21 - 22°C på vintern och 25 - 26°C på sommaren???
    tacksam för kommentarer!
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Beror nog på vilka SA-ciklider du tänker skaffa.

    /Jocke

    Kommentar

    • Ola Sjödin
      Användare
      • augusti 2003
      • 514

      #3
      Det hänger även en hel del på vilka subtropiska firrar det gäller. Jag har några sådana och mina gymnos tror jag nog mår bra av ett par månader under 20 grader men mina Australoheros mår förträffligt (så vitt jag kan se) även om de går i varmare vatten året om. Jag har hållit tempererade ciklider tillsammans med tropiska,men bara under den varma delen. Sommartid har då temp. cikliderna bott utomhus i dammar.

      Jag tror att många firrar skulle må väldigt bra i de temperaturintervaller du föreslår. Min försiktiga gissning är att du bör hålla dig ifrån de, som jag uppfattar det, rena varmvattensfirrarna. Exempel på det är discus, skalarer, fjärilsciklider, flaggciklider, Uaru mm.

      Ingen av dessa dör direkt i de temperaturerna men de skulle inte fara väl av det om de tvingades till månader i sträck i 20 gradigt vatten.

      Precisera gärna frågan till vilka arter du har tänkt dig.

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        tack ola! jo, det är klart, att det hänger på arterna. men det är ju inte så enkelt heller. jag har inte just de arter jag absolut måste ha i karet och funkar det inte med mina idéer, får jag helt enkelt byta de. men först och främst är jag intresserad, om fler än du har praktiska erfarenheter av att blanda tropiska och subtropiska SA.

        själv är jag inne på någon av gymnogeophagus, till det möjligtvis regnbågscikliden, någon av herosarterna, kanske guyana eller nåt, å så några trevliga malar, just nu äger jag några cories som jag är väldigt förtjust i, corydoras incolicana. ancistrus har jag med och så en royal pleco, som dessvärre aldrig visar sig. praktbotior har jag med.

        drömmen är ett kar med plats till massvis med bottenfisk, se ovan, med måtten 700 x 400 x 1750 mm eller 650 x 400 x 1900 mm.
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        Arbetssätt...