tropheus beteende

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danne_K
    Användare
    • februari 2006
    • 777

    #16
    Ursprungligen postat av Mattias777
    Väldigt många duktiga troffe hållare andvänder just NLS här på forumet. Göran lyckade tillochmed rädda en VF grupp som alla höll p att dö i soten. Han började mata med NLS och alla blev bra. Men det är som sagt många som andvänder NLS till troffar.
    jo visst det går att få trophar att funka med det mesta men tycker ändå att man ska försöka hålla det så nära det som dom äter i naturen man nu kan. (Går att få kanon fina trophar med mygglarver (iofs mygglarver kanske till och med är naturligare foder för trophar än vad innehållet i nls är) och liknande med)

    Kommentar

    • Danne_K
      Användare
      • februari 2006
      • 777

      #17
      Ursprungligen postat av Purusam
      tack för tipsen om foder köpte idag en burk Supervit flingor jag ska testa!

      köpte också ett beredningsmedel jag ska köra i när jag gör nästa vattenbyte
      medicinen skulle ligga i 3 dagar.

      iallfall så har jag 5 st troffar kvar nu inte så roligt. men vad tror ni om det,
      kan väl ogärna köpa fler troffar av nån annan sort o stoppa i ? då blir det garanterat krig. och 5 st är inte mkt att hänga i julgranen.

      tips och råd om detta upskattas!
      avvakta ett tag och se om några klarar sig över huvudtaget. Sen så om du ska utöka så skulle jag väll helst rekomendera av samma sort. annars så ska du försöka ta någon som är så olik som möjligt. Dubbar brukar vara dom som man rekomenderar varmast (detta för att undvika att dom korsar sig. Trophar korsar sig iregel inte så spec lätt men man brukar ändå rekomendera att grupperna ska skilja sig ganska ordentligt för att vara på den säkra sidan)

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #18
        Ursprungligen postat av Danne_K
        Dock är inte nls något foder jag skulle rekomendera till trophar pga att det är väldigt långt ifrån deras naturliga kost. Men till andra fiskar tror jag att det är ett bra foder. Testar det själv till bland annat discus men inget jag ens skulle fundera på till trophar.
        kan bara hålla med
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • RobbanG
          Användare
          • januari 2004
          • 563

          #19
          Ursprungligen postat av Danne_K
          du har ju aquawarehouse i obbola http://www.aquawarehouse.se/
          Dock är inte nls något foder jag skulle rekomendera till trophar pga att det är väldigt långt ifrån deras naturliga kost. Men till andra fiskar tror jag att det är ett bra foder. Testar det själv till bland annat discus men inget jag ens skulle fundera på till trophar.
          Enligt innehållsförteckningen på Tropicals Spirulina Super Forte och NLS Spectrum Cichlid Formula skiljer sig de inte mycket åt.

          NLS:en är mer specificerad det går t.ex. att läsa att det innehåller: Krill, sill (herring), vetemjöl, algmjöl, sojamjöl, fiskolja spirulina, vitlök. Sammansättning: 34% protein, 5% fett, 5% fibrer och 9% mineraler (aska).

          Det som går att utläsa på Tropicals Spirulina Super Fortes förpackningen är: Fisk & fiskprodukter, spannmål, veg. proteinextrakt, blötdjur & kräftdjur, veg. biprodukter, alger, oljor och fetter. Sammansättning: 48% protein, 6% fett, 3% fibrer och 7% mineraler (aska).

          Vid en sådan här jämförelse tycker inte jag man kan säga att NLS är långt ifrån troffarnas naturliga föda i förhållande till Tropicals Spirulina - snarare tvärtom. Men inget av fodren påminner särskilt mycket om troffarnas naturliga föda alger.
          //Robert

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #20
            Varför jag rekomenderade det är att välldigt få har fått mag problem med sina troffar när dom kört NLS + det verkar vara ett riktigt näringsrikt och bra foder. Med just troffar är det ju tarm sjukdomar man skall försöka undvika då dom lätt får det.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • RobbanG
              Användare
              • januari 2004
              • 563

              #21
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Varför jag rekomenderade det är att välldigt få har fått mag problem med sina troffar när dom kört NLS + det verkar vara ett riktigt näringsrikt och bra foder. Med just troffar är det ju tarm sjukdomar man skall försöka undvika då dom lätt får det.
              Enligt mig funkar NLS och Tropicals Spirulina helt utmärkt till troffar. Många här på forumet lyckas väldigt bra med sina troffar med just NLS - det borde ju tyda på att det inte är "så farligt".
              //Robert

              Kommentar

              • kilova
                Användare
                • april 2002
                • 327

                #22
                Ursprungligen postat av RobbanG
                Enligt innehållsförteckningen på Tropicals Spirulina Super Forte och NLS Spectrum Cichlid Formula skiljer sig de inte mycket åt.

                NLS:en är mer specificerad det går t.ex. att läsa att det innehåller: Krill, sill (herring), vetemjöl, algmjöl, sojamjöl, fiskolja spirulina, vitlök. Sammansättning: 34% protein, 5% fett, 5% fibrer och 9% mineraler (aska).

                Det som går att utläsa på Tropicals Spirulina Super Fortes förpackningen är: Fisk & fiskprodukter, spannmål, veg. proteinextrakt, blötdjur & kräftdjur, veg. biprodukter, alger, oljor och fetter. Sammansättning: 48% protein, 6% fett, 3% fibrer och 7% mineraler (aska).

                Vid en sådan här jämförelse tycker inte jag man kan säga att NLS är långt ifrån troffarnas naturliga föda i förhållande till Tropicals Spirulina - snarare tvärtom. Men inget av fodren påminner särskilt mycket om troffarnas naturliga föda alger.
                Använd havregryn istället för en massa dyra foder billigt och bra och inga problem med Troffarnas magar . Med havregryn kan du praktiskt taget inte övermata ,Positiva grejor med havregryn är fiskarna växer fort leker hela tiden, jag har gjort jämnförelsen med 2 grupper i karet som jag matar med havregryn har jag lek ca 1 ggr per vecka och i det andra karet som jag matade med nls kanske i ggr per månad, jag har slutat använda nls och kör även där med havregryn på 2 månader har leken kmmit igång i det karet oxå.
                Våga testa havregryn...
                Tropheus moori golden kazumba F1
                Tropheus dubosi F1
                Tropheus Chaitica F1
                Tropheus red chimba F1
                Tropheus black pemba F1
                Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                Tropheus moori bärnsten F1
                Tropheus moori kejsare
                Mvh Kim

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #23
                  intressant med havregryn! lol, använder du endast havregryn..?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • kilova
                    Användare
                    • april 2002
                    • 327

                    #24
                    Ursprungligen postat av specmats
                    intressant med havregryn! lol, använder du endast havregryn..?
                    Ja det gör jag förutom en dag i veckan då får dom lite störfoder (till dammfisk) pellets. det är allt.
                    Tropheus moori golden kazumba F1
                    Tropheus dubosi F1
                    Tropheus Chaitica F1
                    Tropheus red chimba F1
                    Tropheus black pemba F1
                    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                    Tropheus moori bärnsten F1
                    Tropheus moori kejsare
                    Mvh Kim

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av kilova
                      Ja det gör jag förutom en dag i veckan då får dom lite störfoder (till dammfisk) pellets. det är allt.
                      Vad tillför störfodret?

                      Hur länge har dom fått denna kombinatioin av havregryn/störfoder, flera år?

                      Du får ju mycket lek, spar du yngel och vad matar du dom med?

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • kilova
                        Användare
                        • april 2002
                        • 327

                        #26
                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Vad tillför störfodret?

                        Hur länge har dom fått denna kombinatioin av havregryn/störfoder, flera år?

                        Du får ju mycket lek, spar du yngel och vad matar du dom med?

                        /Johan
                        1: Fett och vissa vitaminer mm
                        2: ca 2år
                        3:jag sparar yngel fast jag tömmer ej honorna dom klarar sig fint i mitt kar dom får samma mat, En teori varför ynglen klarar sig i karet är att med havregryn kan man mata så pass mkt att troffarna inte behöver käka yngel pga hunger. Jag matar ca 5 ggr per dag med havregryn. kan ju oxå säga att jag köpte 11st troffar från början nu är dom väl ca 55- 60 st + att jag sålt ett 100tal.
                        Tropheus moori golden kazumba F1
                        Tropheus dubosi F1
                        Tropheus Chaitica F1
                        Tropheus red chimba F1
                        Tropheus black pemba F1
                        Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                        Tropheus moori bärnsten F1
                        Tropheus moori kejsare
                        Mvh Kim

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av kilova
                          1: Fett och vissa vitaminer mm
                          2: ca 2år
                          3:jag sparar yngel fast jag tömmer ej honorna dom klarar sig fint i mitt kar dom får samma mat, En teori varför ynglen klarar sig i karet är att med havregryn kan man mata så pass mkt att troffarna inte behöver käka yngel pga hunger. Jag matar ca 5 ggr per dag med havregryn. kan ju oxå säga att jag köpte 11st troffar från början nu är dom väl ca 55- 60 st + att jag sålt ett 100tal.
                          55-60 vuxna djur av samma variant?
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • kilova
                            Användare
                            • april 2002
                            • 327

                            #28
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            55-60 vuxna djur av samma variant?
                            Ja från 8 cm till ca 14 cm
                            Tropheus moori golden kazumba F1
                            Tropheus dubosi F1
                            Tropheus Chaitica F1
                            Tropheus red chimba F1
                            Tropheus black pemba F1
                            Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
                            Tropheus moori bärnsten F1
                            Tropheus moori kejsare
                            Mvh Kim

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              #29
                              Ursprungligen postat av kilova
                              Använd havregryn istället för en massa dyra foder billigt och bra och inga problem med Troffarnas magar . Med havregryn kan du praktiskt taget inte övermata ,Positiva grejor med havregryn är fiskarna växer fort leker hela tiden, jag har gjort jämnförelsen med 2 grupper i karet som jag matar med havregryn har jag lek ca 1 ggr per vecka och i det andra karet som jag matade med nls kanske i ggr per månad, jag har slutat använda nls och kör även där med havregryn på 2 månader har leken kmmit igång i det karet oxå.
                              Våga testa havregryn...
                              Havregryn för troffar vet jag inte hur bra det, det får andra bedömma som kan ämnet bättre.
                              Däremot lek 1 ggr veckan känns ju ganska normalt om vi nu antar att det är 30 könsmogna honor som du har av de 55-60 vuxna troffar. Att hona leker var 5-6 månad är klart normalt och det är vad den behöver för att återhämta sig. Om du låter den gå kvar i karet så tordes den gå runt 30 dgr innan den spottar ut ynglena.

                              /Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                #30
                                "Havregryn för troffar vet jag inte hur bra det, det får andra bedömma som kan ämnet bättre."
                                -ja jag har iallafall ingen aning men låter lite som vid tanganyika-burundi där dom kör sjöodlat och maten ska tydligen vara nån form av typ havregryn/deg nånting..vet som sagt inte alls men det är ju hörsägen vill säga.
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...