Trasig BTN, silikon och torktid?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tiqtaq
    Användare
    • november 2008
    • 22

    Trasig BTN, silikon och torktid?

    Min lilla oscar har "äntligen" lyckats välta stenen han puttat på i över 6 månader. Detta ledde till att en del av BTN bakgrunden (slimline) gick sönder. Så min fråga är: Nu när jag tömt akvariet, rengjort och limmat fast biten som gick sönder igen, hur länge måste jag vänta innan jag kan fylla akvariet igen?Limklicken bakom biten är kanske 1 cm tjock på den tjockaste punkten. Min tanke var om man bara kan vänta tills ytan härdat... men det är ju troligen fel. Eller?

    Tacksam för snabba svar för mina firrar klarar inte klarar knappast natten i de hinkar de är i nu.
  • cichlids4fun
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 3111

    #2
    hej.

    det beror ju på hur mycket flytkraft den biten som lossnat har. hur stor bit var det?

    varför så mycket som 10mm silicon?

    om det bara är en liten bit skulle jag vänta några timmar på ythärdningen sen lägga en sten eller nåt mot så att det tyngs fast lite om det är panik med fisken. förutsatt att du nu har rätt silicon (akvariesilicon) det fortsätter nämligen att härda undet vatten.

    jag hoppas att du hållt igång filter och så, så att det inte blir en hel nystart för fiskarna, men använd vattenberedningsmedel och filterbakterier på flaska och mata försiktigt ett tag framöver
    Mvh
    Peter

    don´t drink water-fish ..... in it!

    Kommentar

    • tiqtaq
      Användare
      • november 2008
      • 22

      #3
      Ursprungligen postat av cichlids4fun
      hej.

      det beror ju på hur mycket flytkraft den biten som lossnat har. hur stor bit var det?

      varför så mycket som 10mm silicon?

      om det bara är en liten bit skulle jag vänta några timmar på ythärdningen sen lägga en sten eller nåt mot så att det tyngs fast lite om det är panik med fisken. förutsatt att du nu har rätt silicon (akvariesilicon) det fortsätter nämligen att härda undet vatten.

      jag hoppas att du hållt igång filter och så, så att det inte blir en hel nystart för fiskarna, men använd vattenberedningsmedel och filterbakterier på flaska och mata försiktigt ett tag framöver
      Biten är en bit på kanske 5*7 cm och är en del av en diagonal platta som i ena hörnet döljer filter och doppvärmare, vilket är varför glaset som biten sitter mot är en bit bort till viss del. Och ja, jag har självklart använt akvariesilikon.

      filter+pump la jag i det mindra akvariet där den får stå å gå tillsammans med en annan pump och några yngel. Men där kan inte firrarna övernatta då de då äter upp mina yngel.

      Limmade kring tre i förmiddags, så jag tror jag låter det härda till midnatt typ. Men det finns ingen risk att silikonet avger typ ättiksyra till vattnet eller liknande när det härdar under vatten då?

      Kommentar

      Arbetssätt...