Socker i vattnet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Socker i vattnet ?

    I boken Kilis av Anders Cassel kan man på sid 45 läsa följande
    " Jörgen Scheel anvisar i ROTOW en metod att rena vattnet. Han arbetade med 2% sockerlösning. Var fjortonde dag sprutade han in en sådan lösning i Akvarierna, 1ccm per liter/vatten. Genom en kemisk process omvandlas de skadliga produkterna i vattnet till ofarliga ämnen".
    Är det någon som kan förklara den "kemiska" processen och har någon provat ?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Jag har för mig själv skrivit ner en del om vad som kan hända, men har det inte i huvudet. Giter inte kolla upp det nu, utan skriver ur suddigt minne. Det är i vart fall samma princip som den nya vodka-metoden som saltvattensnissarna kör med. Ringer någon klocka om kolhydater som triggar bakterierna som i sin tur gör en massa nyttigheter. Rekommenderar INTE att testa, innan du vet rätt bra kring vad som händer. Googla på vodka och saltvatten så finns det månne hints.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • perni
      Användare
      • maj 2005
      • 11

      #3
      Socker i vattnet

      Ammonium ombildas till nitrat i den naturliga kvävecykeln, processen kräver syreöverskott i vattnet.
      Nitraten ombildas till kvävgas och avgår till luften, de mikroorganismer som sköter den processen gynnas av ett tillskott av kolkälla. Kolkällan kan bestå av sockerlösning eller etanol (vodka).
      Det som sker i våra akvarier är exakt samma process som sker i våra städers reningsverk. I de reningsverk som har höga krav på kväverening används ofta en extern kolkälla, typ etanol, metanol eller olika typer av sockerlösningar.

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Mycket intressant sak detta, lite socker låter ju som en bilig metod att sätta lite turbo på filtreringen, numera sätter jag i lite socker vid vattenbyte, vet ej vad effekten blir men måste bara testa.....

        Kommentar

        • tricoti
          Användare
          • juni 2009
          • 249

          #5
          Ja,matTina brukar tala om så´nt.Så ektozon o socker? Men jag tror jag hoppar sockerbiten.

          Kommentar

          • LN
            Användare
            • december 2004
            • 4744

            #6
            Har surfat en del på saltsidor och där är man väldigt försiktig när man talar om vodkametoden. Jag tror att man behöver läsa på en heldel o dessutom ha tillgång till riktigt bra Nitrattest innan man provar nått sånt.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Ursprungligen postat av LN
              Har surfat en del på saltsidor och där är man väldigt försiktig när man talar om vodkametoden. Jag tror att man behöver läsa på en heldel o dessutom ha tillgång till riktigt bra Nitrattest innan man provar nått sånt.
              Men salt är väl bra mycket känsligare än sött, skall faktiskt snart testa receptet i inlägg 1. Vad kan gå fel ?????

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Kolla bara noga dina firrars beteende. Skulle det blir några förändringar så gör ett stort vattenbyte.
                Det är bra att ha koll på ditt Nitratvärde innan du börjar.
                Har dessutom läst att det tar runt en månad innan Nitrathalt börjar minska.

                Mät dessutom nitrit under tiden så att du inte får några konstigheter med ojämn tillväxt av nitrifikationsbakterier.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Ted
                  Användare
                  • november 2003
                  • 157

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Men salt är väl bra mycket känsligare än sött, skall faktiskt snart testa receptet i inlägg 1. Vad kan gå fel ?????
                  Om du tillsätter för mycket kan bakterietillväxten bli för stor o du får syrebrist
                  /Ted
                  750l salt http://www.saltvattensguiden.se/foru...t=24684&page=8

                  Kommentar

                  • algskraparn
                    Användare
                    • september 2006
                    • 159

                    #10
                    Ser man inte upp får man ett mäskkar med fiskar i...
                    Tror inte firrar är lika förtjusta att festa som vi humanoider brukar vara

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ted
                      Om du tillsätter för mycket kan bakterietillväxten bli för stor o du får syrebrist

                      Jag hade tänkt mig att tillsätta väldigt lite så att man ligger på den säkra sidan, frågan är ju vad väldigt lite är ?? men ändå med viss effekt

                      Kommentar

                      Arbetssätt...