Hur påverkar våran medicinering våra fiskar och vårat akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Hur påverkar våran medicinering våra fiskar och vårat akvarievatten

    Ja som rubriken säger, hur påverkar våra mediciner våra fiskar och akvarievattnet?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Ny tråd men samma problem. Du bör lyssna på vad Daniel skriver, så enkelt kan jag sammanfatta det. I övrigt bör man nog använda mediciner sparsamt och hellre förebygga sjukdomar. Personligen anser jag att det dör en hel del fisk pga felmedicinering också - och då är det bättre att låta sjukdomen ha sin gång. Fisksjukdomar är ett mycket lurigt kapitel, och enbart att avgöra vilken sjukdom det är kan vara mycket svårt. Jag känner enbart till ett fåtal som är verkligt duktiga på det, och det behövs verkligen en del kunskap samt microskop för att ställa rätt diagnos på flertalet fisksjukdomar. Ytterligare en luring är att många sjukdomar med olika ursprung kan ge liknande symptom.

    Vart vill jag komma? Fisksjukdomar är ruskigt svårt. Vi medicinerar ofta fel. Många fiskar dör av felmedicinering. Mediciner i onödan går ut i avloppet. Ungefär så. Jag är inte helt övertygad, men jag börjar faktiskt luta åt att om fisken är sjuk är det i princip lika bra att avliva dem och sanera karet efteråt. Innan man gör det kan man testa med kraftiga vattenbyten och salta ordentligt. Rätt ofarlig grej för miljön, men många gånger bra effekt på fisken.

    Nu trampade jag nog på massa fötter och tår, men jag litar fortfarande fullständigt på Daniel i dessa frågor.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      #3
      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Ny tråd men samma problem. Du bör lyssna på vad Daniel skriver, så enkelt kan jag sammanfatta det. I övrigt bör man nog använda mediciner sparsamt och hellre förebygga sjukdomar. Personligen anser jag att det dör en hel del fisk pga felmedicinering också - och då är det bättre att låta sjukdomen ha sin gång. Fisksjukdomar är ett mycket lurigt kapitel, och enbart att avgöra vilken sjukdom det är kan vara mycket svårt. Jag känner enbart till ett fåtal som är verkligt duktiga på det, och det behövs verkligen en del kunskap samt microskop för att ställa rätt diagnos på flertalet fisksjukdomar. Ytterligare en luring är att många sjukdomar med olika ursprung kan ge liknande symptom.

      Vart vill jag komma? Fisksjukdomar är ruskigt svårt. Vi medicinerar ofta fel. Många fiskar dör av felmedicinering. Mediciner i onödan går ut i avloppet. Ungefär så. Jag är inte helt övertygad, men jag börjar faktiskt luta åt att om fisken är sjuk är det i princip lika bra att avliva dem och sanera karet efteråt. Innan man gör det kan man testa med kraftiga vattenbyten och salta ordentligt. Rätt ofarlig grej för miljön, men många gånger bra effekt på fisken.

      Nu trampade jag nog på massa fötter och tår, men jag litar fortfarande fullständigt på Daniel i dessa frågor.

      Hilsen,

      P

      Interesanta tankar. Jag börjar luta lite åt de hållet med.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • palleh
        Användare
        • december 2006
        • 704

        #4
        Vem är Daniel??
        http://picasaweb.google.com/palleph

        Nya bilder laddas upp hela tiden


        Mvh Patrik

        Kampfisk!

        Kommentar

        • Mats
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 804

          #5
          Hej.
          Håller med dig Patrik.
          mvh Mats
          http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • december 2004
            • 3060

            #6
            Ursprungligen postat av palleh
            Vem är Daniel??
            -Det är Gud skämtåsido så skriver Daniel om problematiken med antibiotika i tråden " metronidazol"
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • november 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av PatrikMalmo
              Ny tråd men samma problem. Du bör lyssna på vad Daniel skriver, så enkelt kan jag sammanfatta det. I övrigt bör man nog använda mediciner sparsamt och hellre förebygga sjukdomar. Personligen anser jag att det dör en hel del fisk pga felmedicinering också - och då är det bättre att låta sjukdomen ha sin gång. Fisksjukdomar är ett mycket lurigt kapitel, och enbart att avgöra vilken sjukdom det är kan vara mycket svårt. Jag känner enbart till ett fåtal som är verkligt duktiga på det, och det behövs verkligen en del kunskap samt microskop för att ställa rätt diagnos på flertalet fisksjukdomar. Ytterligare en luring är att många sjukdomar med olika ursprung kan ge liknande symptom.

              Vart vill jag komma? Fisksjukdomar är ruskigt svårt. Vi medicinerar ofta fel. Många fiskar dör av felmedicinering. Mediciner i onödan går ut i avloppet. Ungefär så. Jag är inte helt övertygad, men jag börjar faktiskt luta åt att om fisken är sjuk är det i princip lika bra att avliva dem och sanera karet efteråt. Innan man gör det kan man testa med kraftiga vattenbyten och salta ordentligt. Rätt ofarlig grej för miljön, men många gånger bra effekt på fisken.

              Nu trampade jag nog på massa fötter och tår, men jag litar fortfarande fullständigt på Daniel i dessa frågor.

              Hilsen,

              P
              Ja nu trampade du ordentligt i klaveret Patrik, det är sällan du gör det.
              Jag öppnade en ny tråd för att jag ville fixera på vad hur våra fiskar bli påverkade utav medicinerna och även hur vårat vatten i våra akvarier blir utav medicinerna, jag bad även Daniel att öppna en annan tråd , så att han kunde fortsätta med hur penicillinet påverkar vårat immunförsvar, ett skäl till var att specmats tyckte att vi kapade tråden, för tråden handlade ju om metronidazol, gött jag tror jag stavade rätt. Ett skäl till var att Ola brukar påtala om att vi ska öppna en ny tråd när det finns grund för nya diskussioner, Janne
              Senast redigerad av malawijanne; 29 maj 2009, 12:05.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ja, jag hoppas att vi kan fixera på vad tråden handlar, men vis av tidigare erfarenhet så lär det knappas bli så, och jag tycker att alla ska kunna säga vad dom tycker.
                Jag kan ju berätta lite om mina erfarenheter när det gäller medicinering, jag kan börja med aquafuran och aquamoor.
                Jag har väl ingen större erfarenhet utav att använda dom, men jag har använt aquafuran en gång, och den gången hjälpte det.
                Det var en VF petrochromis yellow moshi som inte åt, jag la den i en 2 liters burk med maxdos i två timmar, den åt sedan.
                Aquamoor har jag väl köpt en 5-6 gånger på alla år som jag har haft fiskar.Jag har aldrig sett att det har hjälpt en enda gång.
                Jag har medicinerat mot bölder och sår som jag har trott varit bakteriella infektioner någon gång. dom fiskarna har jag sen fått avliva ändå på grund utav att det inte hjälpte.
                Jag har testat det mot buken, från början så la jag det i den stora baljan, men jag har aldrig fått någon effekt av det, dom fiskarna som var sjuka dom dog ändå, sedan började med att ta ut dom sjuka fiskarna, lägga dom i en mindre balja, men dom dog ändå.
                Vattnet i baljorna har ju blivit gult, men jag har inte haft några problem med nitrit, däremot så har det sett lite dassigt ut innan jag bytte till nytt vatten, men inga problem med dom fiskarna som inte var sjuka.
                Ja det var mina erfarenheter utav nifurpirinol.Janne

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #9
                  Jag citerar ett inlägg av Linda på diskusklubbens forum. Jag tycker det belyser vikten av att ha rätt diagnos.

                  Varje medicinering innebär en risk för fisken vare sig det är rätt eller fel medicin. I princip alla mediciner har biverkningar vilket kan försvaga fisken (många fiskmediciner är giftiga för fisken).


                  Två exempel på vad som kan hända vid medicinering:

                  1. Om du medicinerar med rätt antiparasitära/antibakteriella/antifungala dödar du både snälla och farliga microorganismer. Fiskens naturliga flora återhämtar sig då snabbt när de farliga microorganismerna försvunnit.

                  2. Är det istället fel antiparasitära/antibakteriella/antifungala dödar du bara de snälla microorganismerna och de farliga finns kvar. Dessa farliga microorganismer har nu möjlighet att föröka sig mycket snabbt i det extra livsrum som skapats där annars naturlig flora hade koloniserat fisken. Fisken blir då snabbt mycket sjukare.


                  Vid avmaskning och användning av antimikrobiella medel finns också två andra stora risker (lite förenklat men...):

                  3. Den microorganism/parasit du föröker bli av med blir resistent och medicinen blir oanvändbar. (kan ex hända om du använder fel dos, inte behandlar tillräckligt länge eller så kan det hända även om du gör allt rätt)

                  4. Djur (och människor) bär också på en speciell typ av naturlig flora som kallas oppertunister. Den typen av flora är ofarlig i vanliga fall men kan bli farlig vid medicinering. Oppertunister orsakar endast sjukdom när något gått fel med den naturliga floran ex vid ökat livsrum pga av användning av antimikrobiella medel eller antiparasitära medel. Alltså kan en HELT FRISK fisk bli sjuk av mediciner!!!
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • november 2005
                    • 3217

                    #10
                    Vita prick har jag haft två gånger på mina fiskar, en gång när hade bytt vatten, det blev för kallt, jag medicinerade med något blått som jag köpte i zooaffären, det skulle hjälpa mot vita prick, det gjorde det den gången.
                    Ingen fisk dog och det påverkade inte vattnet förutan att det blev blått.
                    Den andra gången jag fick vita prick, det fick jag efter jag hade köpt Vf protomelas en tiger variant 3+ 8 var det, väldigt snygg förresten alla dog i vita prick plus att den vita pricken smittade ner ca 40 baljor till, det blev bara ett fåtal kvar i varje balja, dom blev väl resistenta, detta höll nog på i ca 3 månader, jag testade dom flesta vita prick mediciner mot den pricken, jag höjde även värmen och saltade, inget hjälpte, men som sagt var den dog ut till slut.
                    Jag vill också nämna två mediciner som jag har använt mot gälparasiter.
                    Den ena sterazin försökte jag medicinera discus med, dom hade fått gälparasiter, men sterazinet tog inte det.
                    jag skaffade flubenol istället, det funkade mot gälparasiter det finns två saker som flubenol är bra på. Det när malawiciklider kliar sig mer än vanligt, då kan dom ha en typ av parasit på sig, hjälper inte salt då så hjälper flubenol.
                    Jag har haft två baljor genom åren som jag har haft det problemet och flubenolet har löst det båda gångerna.
                    Jag har även använt det till en balja med Vf troffar, jag hade problem att dom tuggade i sig mina snäckor, äggen gick sönder när dom skavdes mot snäckorna när dom tuggade.
                    Då la jag i flubenol, då dog alla snäckorna, det var bara att håva upp dom som synes efter hand.
                    Jag har inte sett något problem med vattnet när jag har använt dom medicinernaJanne

                    Kommentar

                    • Lutt
                      Användare
                      • oktober 2005
                      • 1919

                      #11
                      Vita prick kan vara lurigt, det har ju mer eller mindre blivit ett samlingsnamn för olika sjukdomar. Men generellt sätt är alla vita prick sjukdomar lätta att bota.
                      Många fiskmediciner innehåller koppar, vissa fiskar är känsligare än andra för koppar och för räkor och snäckor så är det dödligt om man medicinerar efter de rekommendationer som står på flaskan.

                      Kommentar

                      • malawijanne
                        Banned
                        • november 2005
                        • 3217

                        #12
                        Jag tänkte att jag skulle skriva lite om metrodinazol, det har jag använt mer, framförallt i början som akvarist, men jag avvaktar.
                        Däremot så vill jag skriva om hur jag gör nu och har gjort dom senaste åren.
                        Jag använder i princip ingen medicin längre till mina fiskar.
                        Och det beror på att jag inte har så känsliga, dyra fiskar längre.
                        Det kan bero på att jag har kommit på hur man ska sköta malawiciklider.
                        Och jag har dålig erfarenhet utav att medicinera, sedan om det berodde på att jag gjorde fel, men framförallt så tror jag att det berodde på att jag inte ville se baljan med sjuka fiskar i.
                        Så jag började med att plocka ut fisken så fort som möjligt, för att minimera smittrisken, och det har funkat för mig dom senaste åren, för visst gör jag tabbar ibland matar för mycket, eller byter för lite vatten, och då händer det emellan att någon matvägrar.
                        Sedan kan det ju bero på att jag ser det med en gång om inte alla fiskar är okej, det har nog med erfarenhet att göra.
                        Men jag ska berätta lite mera om några tabbar jag har gjort när det gäller framförallt troffar.Janne

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • november 2005
                          • 3217

                          #13
                          Ja det verkar som att det är väldigt få som är intresserade utav att ventilera hur mediciner påverkar våra fiskar.
                          Ja, jag fortsätter att berätta erfarenheter utav medicin i mina baljor.
                          Jag går in på emtryl, man kunde köpa emtryl på burkar, ja jag är lite osäker på vikten men burken som man köpte för ca 300 kr på apoteket, men det var säkert en halv liter emtryl,ja det var ruskigt billigt för sådan medicin.
                          Ja hur kom det sig att det var så billigt, jo från början så var det en medicin som var till för svin och fjäderfjän som hade fått en tarminfektion.
                          Ja den substansen som emtryl innehöll det var metrodozinol, fortfarande ett svårt ord att skriva.
                          Ja i vilket fall så var jag precis uppe i min akvaristiska bana att troffar det var det om man måste ha, jag tror att jag lyckades komma upp i 7 grupper till slut.
                          Men jag kunde ju inte sköta troffarna, så mitt recept var så fort någon matvägrade så stoppade jag i ett par matskedar emtryl, sedan att den som var sjuk den dog ändå, men dom andra klarade sig, ja det var förklaringen nog för mig, det var bara att fortsätta med emtryl. Ja det är en av mina misstag som jag inte är stolt över, det var inte emtrylet som hjälpte i 90 % av fallen.Janne

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            #14
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja det verkar som att det är väldigt få som är intresserade utav att ventilera hur mediciner påverkar våra fiskar.
                            Ja, jag fortsätter att berätta erfarenheter utav medicin i mina baljor.
                            Jag går in på emtryl, man kunde köpa emtryl på burkar, ja jag är lite osäker på vikten men burken som man köpte för ca 300 kr på apoteket, men det var säkert en halv liter emtryl,ja det var ruskigt billigt för sådan medicin.
                            Ja hur kom det sig att det var så billigt, jo från början så var det en medicin som var till för svin och fjäderfjän som hade fått en tarminfektion.
                            Ja den substansen som emtryl innehöll det var metrodozinol, fortfarande ett svårt ord att skriva.
                            Ja i vilket fall så var jag precis uppe i min akvaristiska bana att troffar det var det om man måste ha, jag tror att jag lyckades komma upp i 7 grupper till slut.
                            Men jag kunde ju inte sköta troffarna, så mitt recept var så fort någon matvägrade så stoppade jag i ett par matskedar emtryl, sedan att den som var sjuk den dog ändå, men dom andra klarade sig, ja det var förklaringen nog för mig, det var bara att fortsätta med emtryl. Ja det är en av mina misstag som jag inte är stolt över, det var inte emtrylet som hjälpte i 90 % av fallen.Janne
                            jag noterar att du skriver väldigt mycket "ja" först i varje mening vilket JA tycker är intressant (skämtar såklart)
                            men ok lite seriöst med Emtrylvet, jag hörde mycket om den medicinen på 80-talet och vid ett tillfälle även praktiserade emtryl på en grupp sjöodlade tropheus som var sjuka, sannolikt nån form av bukvattensot, som inte hade någon effekt, några få klarade sej och jag vet inte ifall det var kurerande eller i värsta fall dödande. och det får forma min fråga vad man kan göra när fiskarna blir sjuka? alltså trådens innehåll.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • november 2005
                              • 3217

                              #15
                              Ja nu har jag berättat hur många gånger jag har använt medicin.
                              Men som sagt var dom senaste åren har jag inte använt någon medicin, jag har bara helt enkelt bara plockat ut dom som matvägrar, ja det är hur jag gör just nu.
                              MEN samtidigt så kan jag förstå dom som har köpt just den fisken som dom har letat i många år efter, ja dom gör ju allt för att den fisken ska överleva, så då tycker jag att medicin kan vara befogat.
                              Och även dom som tar in VF fiskar, där har vi ju ett problem, dom vilda fiskarna är ju inte vana vid våran bakterieflora, där tycker jag att det är befogat med viss medicinering.
                              Och till sist troffar är ruskigt känsliga, om dom inte mår bra så går det väldigt fort, så går det väldigt fort så är dom flesta döda, ja där är jag tvetydlig.
                              Ps, ja beundrar verkligen personer som Johan som har den energi envishet och självlart kunnande att stoppa i 30 st troffar i ett 220 mata 4 gånger om dan, och sedan får det att funka, ja du kommer att vägleda oss i ett nytt sett att hålla troffar på.Janne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...