problem med "nytt" aqvarium, (måste ha svar snabbt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fred2222
    Användare
    • februari 2003
    • 15

    problem med "nytt" aqvarium, (måste ha svar snabbt

    min mamma har köpt ett 250l aqvarium av sin kompiss, vi fick fiskar med 5 silver hajar och 10 neontentar en skaler(vet inte hur det stavas), vi bytte vattnet och hällt i sera aquatan, och sera nitriviq.
    men nu har vi fått lite problem, för det första, vattnet har blivit lite grönt, men inte grumligt. när man tänder lampan så blir det ljust grumligt på något sätt. hur kan vi få väck detta??? va kan det bero på???
    det andra problmemet, 4 av våra neontentror har dött, de har spridit sig och ligger helt stilla (silverhajarna rör sig inte så mycket heller), man kan röra dom utan dom gör så mycket. vi ringde till en zoo affär och dom sa att fiskarna kanske hade syre brist, så vi flyttade pumpen så att den pumpar ut vattnet en bit från ytan, men det hjälpte inte mycket. vi har köpt en nitrat test men den sa att det inte va något gift i.
    kan detta bero på???
    tack på förhand
    Freddie Nilsson

  • Ante
    Användare
    • november 2002
    • 571

    #2
    låter skumt, men gör ett vattenbyte till att börja med.
    hur länge har burken varit igång?
    vad har ni för temp i vattnet?
    vad har ni för PH-värde?
    -Ni skall kolla av NITRIT i första hand och inte NITRAT.

    Kommentar

    • fred2222
      Användare
      • februari 2003
      • 15

      #3
      den har varit igång ca 2 dagar.
      det e ca 25-26grader.
      PH värdet vet jag inte än, men det e vanligt kran vatten som vi har hällt dom dära sera aquatan och sera nitrivic.
      jag råkade skriva fel, vi kollade nitrit och inte nitrat.

      kan det bero på att när vi fick aqvariumet så fick vi med fiskarna, och aqvariumet var helt grönt och grumsigt av aljer, pumpen vi fick med va helt svarta på filterna av aljer och sånt(filterna e vita). han som hade det innan hade säkert inte rengjort sakerna på länge.


      Kommentar

      • Johan
        Användare
        • augusti 2002
        • 3029

        #4
        kan vara så att den förra ägaren inte bytt vatten så ofta o nu när ni flyttade det samt bytte en massa vatten så kan det bli för stor skillnad på vatten. om de är vana att gå i "skitigt" vatten så blir det väldigt stor omställing när ni bytt så mycket vid flytten.

        ------------------------
        720 liter

        8 M. maingano
        7 c.moori
        10 Azurus
        10 Röd rubin
        1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
        1 crystal r20 (940 L/h)
        1 st powerhead 802 med filtermattta

        Kommentar

        • Fredrik H.
          Användare
          • april 2002
          • 1884

          #5
          Det som gör vattenvärdena i ett akvarium stabila är bakterier som lever i bland annat filtermaterialet (tex. filtersvapar) Jag tror att ni har rengjort filtermaterialet och tagit död på dessa bakterier och nu står ni utan biologiskt filter. Detta borde visserligen visa sig på vatten testet.

          Det bästa ni kan göra nu är att hitta ett smutsigt filter hos någon som har ett fungerande akvarium. Om ni sätter igång ett smutsigt filter i akvariet så räddar ni fiskarna och efter lite drygt 24 timmar har ni balanserat vattnet.

          Annars är det bara till att byta ca 30% av vattnet dagligen och hålla tummarna att det ska räta upp sig i tid. Mata inte fiskarna detta förvärrar situationen.

          Lycka till,

          Fredrik H.
          Fredrik H.
          Gratis konto på: www.cichlidtube.com
          www.cichlidgallery.org
          www.tropheini.com

          Kommentar

          • fred2222
            Användare
            • februari 2003
            • 15

            #6
            vattnet luktar lite konstigt(enligt min mamma).
            den har varit igång ca 4 dagar.
            vi har använt komunalt vatten.
            vi har nyköpta vattenväxter, jag kan inte namna.
            vi har en pump från eheim(Tror att det stavas så), kan man köpa nya filter till den pumpen???
            vi matar dom en gång om dan, men det e bara guldfiskarna och skalaren som äter(glömde skriva det innan, att vi har två guldfiskar och fem små fiskar som liknar silver hajar lite, de har svarta streck på "hallsen").
            silver hajarna har dött nu,,, men när vi ska byta vatten ska vi då ta vatten från kranen utan ämnen (Sera Aquatan) som tar väck kloret och allt sånt???
            kan man köpa nya filter till eheim pumpen???

            Kommentar

            • fred2222
              Användare
              • februari 2003
              • 15

              #7
              vattnet luktar lite konstigt(enligt min mamma).
              den har varit igång ca 4 dagar.
              vi har använt komunalt vatten.
              vi har nyköpta vattenväxter, jag kan inte namna.
              vi har en pump från eheim(Tror att det stavas så), kan man köpa nya filter till den pumpen???
              vi matar dom en gång om dan, men det e bara guldfiskarna och skalaren som äter(glömde skriva det innan, att vi har två guldfiskar och fem små fiskar som liknar silver hajar lite, de har svarta streck på "hallsen").
              silver hajarna har dött nu,,, men när vi ska byta vatten ska vi då ta vatten från kranen utan ämnen (Sera Aquatan) som tar väck kloret och allt sånt???
              kan man köpa nya filter till eheim pumpen???

              Kommentar

              • Karon
                Användare
                • april 2002
                • 880

                #8
                Ja, man kan köpa nya filtersvampar till filtret.
                Varför fiskarna dör kan man ju bara spekulera i, personligen så tycker jag nog att tog´s tanke inte låter så orimlig.
                Byta 30% dagligen tycker jag verkar lite mycket, kör med mer "tradionella" vattenbyten, 20-30%/vecka, bakteriefloran får kanske svårt att bygga upp sig annars (tror heller inte att det var fel att göra rent filtret när ni köpte det). Om ni känner någon som har ett välfungerande akvarium kan ni kanske få lite bakterier från det (slammsug hans/hennes akvarium eller gör rent filtersvamparna från det akvariet i erat)

                Kommentar

                Arbetssätt...