Canon Eos 50D

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    Canon Eos 50D

    Har fortfarande kamerafunderingar och minsann lite pengar över för en gångs skull. Var på Mediamarkt häromdagen för att klämma och känna lite. Vred mest på Nikon och Canon, och de billigare modellerna (runt 6-7 000) kändes inte bra. En jag verkligen fastnade för var Eos 50D. Ligger perfekt i mina händer och jag blev sugen på att använda den. Bra så långt.

    Läste lite tester om 50D och den verkar onekligen lite upphottad jmf med 40D. Men är den värd pengarna eller kan man lika gärna försöka hitta en beg. 40D? Någon som vet om ergonomin på modellerna är samma? Lockande med 50D var de höga ISO-talen. Har greppat att bilderna blir brusiga med höga ISO, men att slippa blixten vid dokumentationsbilder i lokalen (där jag fotar mest) vore grymt skönt. Är det möjligt med ISO 12 800?

    50D verkar i vart fall snabb, vilket också vore trevligt att få. Min kompaktare tar flera sekunder på sig innan jag kan fota igen, och jag börjar lessna på det.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #2
    Är själv inne på samma spår och väntar med spänning på någon som vill svara i denna tråden.
    Funderar mycket på Nikon D90 som jag tycker verkar strået vassare än Canon 50D, men 50D:n känns mycket bättre i handen. Tyvärr kostar en Nikon D300 lite för mycket för min plånbok annars hade det varit mitt "självklara" val. Begagnad?
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Micke
      Användare
      • april 2002
      • 9579

      #3
      Ursprungligen postat av 56ovwal
      Tyvärr kostar en Nikon D300 lite för mycket för min plånbok annars hade det varit mitt "självklara" val.
      D300 är en utgången modell som inte finns hos leverantören längre. De som finns kvar har prishöjts med 20% med hänvisning till den höjda dollarkursen. Varför D300 inte finns hos leverantören längre är inte officiellt, men förmodligen kommer D400 snart. Då kommer det säkert att bli en bra marknad med bagagnade D300.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

      Kommentar

      • 56ovwal
        Användare
        • mars 2004
        • 664

        #4
        Då får jag väl avvakta tills D400 kommer. D300 har ju fått mycket beröm framförallt för sin brusreducering och D90 och numera även D5000 är förenklade versioner av den. Får man förmoda att D400 får fler pixlar, högre ISO och Full Hd-video? Känns som en "gammal" D300 slår Canons 50D på fingrarna any day of the week och det håller du väl med om Micke medan Laesk kanske är av en annan åsikt....
        Pigge
        Bygger ny akvarielokal:
        http://ovwali.blogg.se/
        Uppdaterad:2011-12-23

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          För mig handlar det inte särdeles om olika tekniska finesser som slår den eller den kameran en smula - helt övertygad om att de flesta digitala systemkameror från 5-6000 och uppåt går att fota utmärkt med. Amatörer som jag kommer inte att se någon större skillnad på bilder fotade med den eller den kameran. Jag vill åt ett bra grepp så att jag blir sugen på att använda kameran, snabbhet till nästa foto samt möjligen de höga ISO-talen jag skrev i början. Så kapa nu inte tråden med Nikon!!! *flinar men bjuder på kapningen*

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Kör förtillfället både en 40D och en 5D Mark II och mellan dom två kamerorna skiljer det ju en del. Jag tror precis som du säger Patrik att det går utmärkt att fota toppenbilder med en 40D eller 50D. Skillnaden är inte milsvid men skall man ändå handla så kanske det är lika bra att köra på en 50 som trots allt är lite vassare. Funderade på att sälja min 40D men med tanke på andrahandspriserna så tänkte jag att man likaväl kan ha kvar den som andra kamera (och dessutom så har jag ju ett extra batterigrepp samt ett 10-22 som enbart passar på den här modellen/efs modeller). 5d Mark II tar även den riktigt bra bilder....
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              Mjo, har spanat på 5D också, men den ligger klart utanför min "prisidé"... fast jag tror den är suverän att fota med. 50D kändes som sagt skön i greppet, som gjuten för mina händer. Gick på 10 890 för huset på Mediamarkt, om jag inte minns fel. Sedan lär det ju bli lite annat också, objektiv och blixt. Dessa är dock en senare fråga. Där finns gott om tips här kring sådant, så det klurar jag inte särdeles på.

              Hilsen,

              P
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • april 2002
                • 1338

                #8
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                För mig handlar det inte särdeles om olika tekniska finesser som slår den eller den kameran en smula - helt övertygad om att de flesta digitala systemkameror från 5-6000 och uppåt går att fota utmärkt med. Amatörer som jag kommer inte att se någon större skillnad på bilder fotade med den eller den kameran. Jag vill åt ett bra grepp så att jag blir sugen på att använda kameran, snabbhet till nästa foto samt möjligen de höga ISO-talen jag skrev i början.
                Rätt inställning! Utan tvekan kommer alla kameror i den prisklassen att göra dig helt nöjd.


                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Så kapa nu inte tråden med Nikon!!! *flinar men bjuder på kapningen*
                Men du skulle kunna få låna min D90 ett par dagar och känna dig för... Men jag varnar dig, jag har ett batterigrepp på den, och har man väl vant sig vid batterigrepp kan de flesta inte tänka sig att fota utan. Greppet blir oerhört mycket bättre.

                Och ja, jag har ett eget intresse i att du väljer Nikon. Det vore bra med fler i föreningen som man kan låna prylar av när man behöver en extra blixt eller så... Jesper kör också Nikon...
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • december 2004
                  • 3060

                  #9
                  kollar också en del efter begagnad digital systemkamera, och undrar lite hur man kan värdera skicket, som antal exponeringar till exempel, har läst nånstans att det finns ett max antal och sedan rasar kameran..stämmer det?
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • 56ovwal
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 664

                    #10
                    Du nämnde både Canon och Nikon i första inlägget och jag hakade på
                    Det kanske blir en Canon 50D även för mig i slutändan. Tyckte som sagt att den var grymt skön att hålla i förhållande till instegsmodellerna och även Nikon D90... Mycket möjligt det blir något av en slump vilken modell det blir den dagen jag står där med högerfickan tyngd av skatteåterbäringen

                    Kapar tråden igen med en fundering kring ett lämpligt normalzoom till den framtida kameran: Sigmas 18-55/2,8 verkar vara ett vettigt alternativ till kitobjektiven med tanke på ljusstyrka och pris, men framförallt för den imponerande närgränsen på endast 20cm. Det borde passa ypperligt för fotografering även av ganska små fiskar och därmed väldigt intressant både för Patrik och mig?
                    Pigge
                    Bygger ny akvarielokal:
                    http://ovwali.blogg.se/
                    Uppdaterad:2011-12-23

                    Kommentar

                    • Niklas Olsson
                      Användare
                      • februari 2003
                      • 1156

                      #11
                      Som en första känsla jag får Patrik så tror jag en begagnad 40D skulle vara ett bra alternativ (har den själv). Känslan på den och 50D borde vara densamma. Pengarna du "tjänar" (runt 4000:-) kan du lägga på ett ljusstarkt objektiv som t.ex. ett fast 50 1,8 eller 1,4 tillsammans med en extern blixt. Så skulle JAG gjort iaf.
                      //Niklas

                      www.nofoto.se
                      Nofoto på Facebook
                      ____________________________________

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        #12
                        Jag använder själv 40d och är klart nöjd, tror att du även blir nöjd, kolla vidare bilderna som den levererar till forumet
                        Köp en begagnad 40d hus samt ett bra objektiv, så tror jag att du får ut max.

                        /Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • Niklas Olsson
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 1156

                          #13
                          Förresten..sedan Nikon vs. Canon så är det en smaksak...bägge märkena (plus några fler) levererar garanterat såpass bra resultat så du kommer bli nöjd.
                          Flickvännen har en Nikon D90 och den verkar kanon förutom att den inte ligger lika skönt i handen för mig och har krångligare menyer men det KAN bero på att jag inte är van!
                          //Niklas

                          www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook
                          ____________________________________

                          Kommentar

                          • deelay
                            Användare
                            • september 2002
                            • 5394

                            #14
                            Jag har ju en 50D och är ganska nöjd faktiskt. Den har en del bra egenskaper som tex att man kan fota i väldigt ljusa och mörka förhållanden och det blir gärna bra, 15megapixel på en så liten sensor ger ju iof en del färgbrus men men.

                            Jag är iaf nöjd med den, bifogar 2 exempelbilder tagna under ganska extrema förhållanden, starkt motljus som den hanterar väldigt bra i mina ögon.
                            http://www.aquariumstockholm.se/

                            Kommentar

                            • deelay
                              Användare
                              • september 2002
                              • 5394

                              #15
                              2 bilder till, dessa togs under mörka förhållanden.
                              http://www.aquariumstockholm.se/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...