Knepig Geophagus hanne...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Knepig Geophagus hanne...

    Har ett vildfångat lekpar av Geophagus Red Head som verkar vilja skiljas.
    För ett par veckor sedan gjorde hannen inget annat än att spänna upp sina fenor och ragga på honan. För en vecka sedan lade dom ägg som de båda stod och vaktade fram till kläckning då mina eländiga scalarer fick syn på rörelsen och glufsade i sig.
    Sedan äggen försvann har hannen börjat attackera honan som ständigt måste simma undan. Försöker hitta information om det, men har inte hittat något än. Är detta normalt beteende?
    Jag har nu fått för mig att det kanske inte längre räcker med ett lekpar, utan att jag kanske skulle införskaffa mig fler ändå.

    Lägger upp filmer på lek, vård och aggressivitet imorgon.

    Vad säger ni experter?
  • algebrant
    Användare
    • oktober 2002
    • 107

    #2
    Absolut inte duktig på geophagus, men det låter som hanen vill leka igen. Honan är inte redo för ännu en lek, därav attackerna.
    Du har dem i ett 720? Om hon nu har tillräckligt med gömställen är hon nog på g snart igen...
    Good Luck
    MvH


    Algebrant

    Kommentar

    • medgix
      Användare
      • september 2004
      • 242

      #3
      Ursprungligen postat av algebrant
      Absolut inte duktig på geophagus, men det låter som hanen vill leka igen. Honan är inte redo för ännu en lek, därav attackerna.
      Du har dem i ett 720? Om hon nu har tillräckligt med gömställen är hon nog på g snart igen...
      Good Luck
      Jepps dom är i ett 720 och det finns gott om gömställen. Aldrig sett något sådant innan så jag blev lite förvånad. Jag hoppas på det bästa och ser fram mot nästa lek då.
      Tack för ett snabbt svar =).

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Det är tyvärr väldigt normalt beteende efter en misslyckad lek. Se till att honan kan gömma sig ordentligt och kommer åt att äta. Stick gärna till henne godbitar. Risken är annars att hon blir i dålig form och drar på sig sjukdomar. De blir säkert sams igen om honan får en chans att återhämta sig.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Sen skall dom ju helst hållas i grupp. Har ett lekpar Satanoperca Leucostictia och en extra hanne, hanen i lekparet gör precis som du skriver efter lek. Han vill leka igen men inte honan.
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • Pabbe
            NCS Medlem
            • september 2006
            • 1805

            #6
            Man gör absolut bäst i att ha dem i grupp. Jag har en grupp på 3+3. De har skiftat par sinsemellan flera gånger. Tror alla lekt med alla. Går en lek fel brukar ofta hannen bli lite sur. Händer att hannen tar över romruvning och yngelvård och håller honan på avstånd - och ibland tvärtom.
            Tror det är ett måste att ha åtminstone 2+2. Helst 6-10.
            Bägge könen har stark instinkt till vård och omsorg av avkomma.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Jag har också hört att Orangehead byter par efter behag, men när jag hade OH så var de trogna varandra fram till att den starkare hanen blev sjuk och den svagae kunde ta över då snodde han den andres hona.
              Innan det så hade jag inte upplevt att de var intresserade av varandras partners.

              Så min gissning är att de kan ha med socialstatus det där med partnerbyte eller inte.
              Om det finns en tydlig rangordning så byts det inte partner och om individerna i gruppen är ungefär jämlika så byts det efter eget tycket..
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #8
                Dom har satt igång igen och misshandeln är över. Hur som helst kommer jag att hålla ögonen öppna efter fler red heads. Tror det blir svårt att hitta fler som är lika fina som de 2 jag har, men vi får se! Kanske skulle jag försöka flytta över äggen när dom lekt igen och hoppas få lika fina red heads på det viset.

                Kommentar

                • Crenicichla
                  Användare
                  • november 2006
                  • 1055

                  #9
                  Varför måste de vara lika fina?

                  Om dessa 2 forsätter leka med varandra så är ju risken ganska liten för att du skall få fram "ful" avkomma...
                  Dessutom så är majoriteten av alla Orangehead jag sett riktigt snygga så du behöver nog inte vara orolig.
                  MVH

                  Kristofer

                  Kommentar

                  • Pabbe
                    NCS Medlem
                    • september 2006
                    • 1805

                    #10
                    Ursprungligen postat av medgix
                    Dom har satt igång igen och misshandeln är över. Hur som helst kommer jag att hålla ögonen öppna efter fler red heads. Tror det blir svårt att hitta fler som är lika fina som de 2 jag har, men vi får se! Kanske skulle jag försöka flytta över äggen när dom lekt igen och hoppas få lika fina red heads på det viset.
                    Vad menar du med att flytta över äggen? Låter oroväckande då föräldrarna efter2-3 dygn plockar äggen för fortsatt munruvning. Dessutom turas hane och hona om att ruva. Det skulle störa dem oerhört om du menar att flytta äggen.

                    Mvh
                    Pablo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...