SA-ciklider till ett 180 liters kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian
    Användare
    • januari 2009
    • 204

    SA-ciklider till ett 180 liters kar

    Hej!
    Jag har ett 180 liers kar som jag ska göra om till ett sydamerikanskt sällskaps kar.Jag vill ha scalarer men jag vill gärna ha 2-3 arter till skulle man kunna ha nån geophagus.

    Tacksamm för svar
    Senast redigerad av Sebastian; 24 maj 2009, 16:31.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Jag skulle välja någon apistogramma och gärna några tetror. tex briljanttetra
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ja kolla in Apistogramma sorterna i artregistret! Finns MYCKET roliga grejer där!

      Kommentar

      • Gäst

        #4
        Ursprungligen postat av Sebastian
        Hej!
        Jag har ett 180 liers kar som jag ska göra om till ett sydamerikanskt sällskaps kar.Jag vill ha scalarer men jag vill gärna ha 2-3 arter till skulle man kunna ha nån geophagus.

        Tacksamm för svar
        Hej!
        Vad har du för mått på karet?
        Skalarer vill ju gärna ha bra med utrymme på höjden medan jordätarna av uppenbarliga skäl föredrar en stor bottenyta...så 180 liter blir tyvärr med stor sannolikhet väl litet för både och även om en del Geophagus inte blir så speciellt stora...
        Någon Apistogramma som tidigare föreslagits vore lämpligare. Mikrogeophagus altispinosa vore kanske något för ditt akvarium annars?


        Mvh/Andreas.

        Kommentar

        • Sebastian
          Användare
          • januari 2009
          • 204

          #5
          Ursprungligen postat av A C-son
          Hej!
          Vad har du för mått på karet?
          Skalarer vill ju gärna ha bra med utrymme på höjden medan jordätarna av uppenbarliga skäl föredrar en stor bottenyta...så 180 liter blir tyvärr med stor sannolikhet väl litet för både och även om en del Geophagus inte blir så speciellt stora...
          Någon Apistogramma som tidigare föreslagits vore lämpligare. Mikrogeophagus altispinosa vore kanske något för ditt akvarium annars?


          Mvh/Andreas.
          det är ett Juwel 101cm långt 41cm brett och 50cm högt.
          PS.Skulle man kunna ha crenichichla lepidota?
          Senast redigerad av Sebastian; 26 maj 2009, 07:20.

          Kommentar

          • Sebastian
            Användare
            • januari 2009
            • 204

            #6
            Dom arterna som jag har planerat att köpa är följande:

            Mikrogeophagus ramirezi

            Mikrogeophagus altispinosa

            Pterophyllum scalare

            apistogramma viejta

            apistogramma aggazizi

            men hur känslig är igentligen M.ramirezi för i nästan alla akvarieaffärer som jag har varit i säger dom att Fjärils cikliden är jätte känslig för vatten byten och för änringar i inredningen?för jag vill jö inte att dom ska dö efter två dagar

            Tacksam för svar

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Känns som lite för många arter till det karet. 2 par dvärgciklider och kanske ett skalarpar kan nog fungera bra.

              /Jocke

              Kommentar

              • Sebastian
                Användare
                • januari 2009
                • 204

                #8
                Hur ser man om det är en hona eller hane på scalarer.Och hur känsliga är igentligen Microgeophagus ramerizi?

                Kommentar

                • Sebastian
                  Användare
                  • januari 2009
                  • 204

                  #9
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Känns som lite för många arter till det karet. 2 par dvärgciklider och kanske ett skalarpar kan nog fungera bra.

                  /Jocke
                  Okej

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #10
                    Ursprungligen postat av Sebastian
                    Hur ser man om det är en hona eller hane på scalarer.Och hur känsliga är igentligen Microgeophagus ramerizi?
                    Fjärilar är hyffsat känsliga om man jämför med många andra arter, men absolut ingen omöjlighet på något sätt. Det beror på vad du har för något vatten där du bor, samt givetvis skötsel (Vattenvärden, matning, vattenbyten, balans i karet m.m.). Vad det gäller unga skalarer är det enligt min uppfattning en omöjlighet att se könsfördelning. Köp 4-5 stycken små och låt dem para ut. Sedan får du kanske sälja/ge bort några när de har bildat par.

                    En tanke kan vara att satsa på skalarer+ en grottlekare (exempelvis någon apisto) + en öppen substratlekare (typ fjärilen eller bolivianen). Inred med rötter, växter, lite stenar som bildar grottor. Mycket bråte gör att det finns möjlighet till flera revir. Ap. borelli och Ap. trifasciata är helt klart värt att ta en titt på också. Agassizin kan i vissa fall vara lite svårlekt har jag förstått. Om du inte har väldigt rätt vattenvärden där du bor och inte vill böka med vattnet och är ny på apistos kanske det är bättre att satsa på någon lättare (så kanske du får se lite yngel också). Borellin och kakaduan är hyffsat enkla har jag förstått, möjligen viejetan med. Nästa gång jag själv skaffar apistos blir det definitivt antingen borellin eller trifasciatan.

                    Lycka till!

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Sebastian
                      Användare
                      • januari 2009
                      • 204

                      #11
                      Kan jag ha scalarer och någon jordätare jurupari eller tuppkam kanske?

                      Tacksam för svar

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #12
                        Biotodoma cupido fungerar. Jag skulle nog inte satsa på någon Geophagus eller satanoperca i det karet.

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Sebastian
                          Användare
                          • januari 2009
                          • 204

                          #13
                          Finns det någon Aequidens som man kan ha i ett 180 liters kar?

                          Kommentar

                          • Sebastian
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 204

                            #14
                            Kan man ha hantel ciklider i ett 180 liters kar?

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sebastian
                              Finns det någon Aequidens som man kan ha i ett 180 liters kar?

                              Det finns en del mindre Aequidens såsom rondoni, epae... som nog kan funka.
                              (Kolla artregistret) Någon Bujurquina vore kanske annars något för dig?

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...