Djurens rätt vill förbjuda vildfångad akvariefisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • endymion

    Neontetror dras upp i tusental per månad här i Växjö. (som info för de som inte visste det)

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      Ursprungligen postat av PatrikMalmo
      Nej, jag ser mig inte som djurplågare. Fast det är sant att jag har haft ihjäl en hel del fisk, via okunskap och misstag.

      Men vad är då argumenten för oss akvarister? Självklart blir det personligt, även om en del argument torde kunna försvaras av många.

      1. Att titta på fisk/akvarium är rogivande. Månne inget bra argument, men det är nog kärnan i min "hobby".

      2. Fisk och akvarium lär mig förstå naturen. Min förståelse kan sedan användas för att få andra att förstå naturen. Bättre argument, som kan utvecklas en hel del.

      3. En del fisk finns idag enbart i akvarium och är utrotade i naturen. Kruxet med det argumentet är att det kan jag inte använda personligen. Har inga sådana fiskar. För att försvara hobbyn i stort är det dock bra.

      4. En del VF-fisk ger försörjning åt lokalbefolkningen. Bra argument, dessutom i kombo med att bevara naturen. Krux: handlar om ett fåtal arter, en del andra arter är i mina ögon mer tveksamma.
      Patrik började ju lite smått och det går att bygga vidare på ganska mycket, det är ungefär där diskussionen borde fortsätta...

      Mvh Janne
      Senast redigerad av Gäst; 25 maj 2009, 23:01.

      Kommentar

      • larsa
        Banned
        • april 2006
        • 198

        Ursprungligen postat av endymion
        Neontetror dras upp i tusental per månad här i Växjö. (som info för de som inte visste det)
        vad trevligt!respekt!tusental nu

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          För att fortsätta tråden ändå, så ville jag gärna ha påfyllt våra argument. Går fint med en lista, inget krux, bara rakt upp och ner varför vi håller fisk och varför det är värt att göra det. Får vi fram några trådar att dra i kan dessa utvecklas alldeles fint av oss alla. För oss alla.

          Hilsen,

          Benjamin Syrsa
          Senast redigerad av Gäst; 25 maj 2009, 23:34.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • larsa
            Banned
            • april 2006
            • 198

            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            För att fortsätta tråden ändå, så ville jag gärna ha påfyllt våra argument. Går fint med en lista, inget krux, bara rakt upp och ner varför vi håller fisk och varför det är värt att göra det. Får vi fram några trådar att dra i kan dessa utvecklas alldeles fint av oss alla. För oss alla.

            Hilsen,

            Benjamin Syrsa
            fakta?ljug?..ok...men du fortsätter tråden ialla fall?? drygt..jag har hela tiden hävdat om fiskens bäste..inte chrillas..så vad menar du??
            Senast redigerad av Gäst; 25 maj 2009, 23:35.

            Kommentar

            • Janne E
              Användare
              • april 2002
              • 382

              Första gången någonsin jag råkat ut för att någon annan än jag själv redigerat i mina inlägg men någon gång ska ju vara den första.

              Jag hoppas vi kan fortsätta där Patrik slutade, det måste ju ändå vara viktigare att diskutera än de sista 10 trådarna eller 20...

              Mvh Janne

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                Ursprungligen postat av larsa
                fakta?ljug?..ok...men du fortsätter tråden ialla fall?? drygt..jag har hela tiden hävdat om fiskens bäste..inte chrillas..så vad menar du??
                Jag tror att det jag verkligen menar innerst inne är att det är dags för dig att sova en stund och återkomma i morgon. Det tänker jag göra. I väntan på moderatorer, så att vi kan fortsätta vaska fram sådant som tråden verkligen handlar om. Blir mer konstruktivt då, plus att jag slipper klippa en flaska vodka av helt fel anledning.

                Suss godis.
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  Over and out.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • larsa
                    Banned
                    • april 2006
                    • 198

                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    Over and out.
                    ok jag går o lägger mig då...men jag kommer slå ett slag för neontetren i sömnen..over and out neonkalle

                    Kommentar

                    • Lundensis
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 2262

                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Nu är jag ju väldigt ny inom akvariehobbyn.

                      Men borde de inte gå att använda akvarieverksamhet som någon slags "bevarelse" rörelse där utrotningshotade (och även andra arter) odlas för att överleva och även återplanteras på sina naturliga fångstplatser. Då måste man väll dock iof odla mer vilket jag antar... också kan leda till många fel i genetik leden...
                      Ett problem med detta är risken för sjukdomsspridning till naturen, vilket kan vålla stora problem. Isåfall skulle man i stället ha bassänger eller liknande i anslutning till den naturliga biotopen och där vatten från den naturliga biotopen passerade genom anläggningen. Ingen lätt uppgift.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...