Cutteri vs. Scalarer....?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ciklidtok
    Användare
    • september 2008
    • 506

    #16
    Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Eldbuk, cutteri och röd juvel borde funka.

    Det går hålla påfåglar med lugnare centralare, men texas är en mindre bra ide gissar jag. Som du skriver blir akvariet snabbt för litet. Jag skulle tro inom ett år.

    Texascikliderna har flyttat nu, de togs tillbaka av handlaren. Bågfen och Thomasi går i 200 litern. Så nu går Cutterin ensam med malarna, ett litet tag iaf

    Påfåglarna som finns inne hos handlaren är bara 8-10 cm så de är inte så stora. Jag kommer nog även att släppa ner Röd Juvel och Eldbuk. Kan du säga mej vad jag INTE ska släppa ner i det akvariumet, så det inte blir problem igen?

    Flytt hade vi tänkt fixa så snart som möjligt, gärna inom ett år, men vi vill inte säga att det BLIR inom ett år. Man måste ju hitta lämpligt boende också...
    Senast redigerad av Ciklidtok; 19 maj 2009, 13:57.
    www.ciklidtok.weebly.com
    *720 liter
    *375 liter
    *300 liter
    *275 liter
    *112 liter

    Kommentar

    • algebrant
      Användare
      • oktober 2002
      • 107

      #17
      Jag skulle ej köpa påfåglar till ett 350l, de blir för stora till slut. Vad gäller tuffhet är det lugnt. Rödciklider är enligt min mening extremt aggresiva, ungefär som zebraciklider, små och ettriga som fan!
      Eldbuk är en fin ciklid, lagom temprament men prova med det du vill. Man vet aldrig vad som funkar innan man testat.
      Jag har haft rödciklid och eldbuk tillsammans och eldbukar var för "klena" trots att de var 3-4cm större.

      Bygg upp rejäla revirgränser och prova dig fram. De flesta mindre ca brukar funka bra ihop om de har plats, och om du jättegärna vill ha rödciklid kanske du kan ha dem ihop med ett par zebra!? Lycka till
      MvH


      Algebrant

      Kommentar

      • MikeW
        Användare
        • september 2005
        • 155

        #18
        Ursprungligen postat av algebrant
        Jag skulle ej köpa påfåglar till ett 350l, de blir för stora till slut. Vad gäller tuffhet är det lugnt. Rödciklider är enligt min mening extremt aggresiva, ungefär som zebraciklider, små och ettriga som fan!
        Eldbuk är en fin ciklid, lagom temprament men prova med det du vill. Man vet aldrig vad som funkar innan man testat.
        Jag har haft rödciklid och eldbuk tillsammans och eldbukar var för "klena" trots att de var 3-4cm större.

        Bygg upp rejäla revirgränser och prova dig fram. De flesta mindre ca brukar funka bra ihop om de har plats, och om du jättegärna vill ha rödciklid kanske du kan ha dem ihop med ett par zebra!? Lycka till
        Håller med, påfåglar är nog inte så bra till ett 350.

        Jag har själv haft Eldbuk med Röd juvelciklid och det fungerade bra, se bara till att det är många gömställen för Eldbukarna när Juvelerna leker. Snacka om grymma föräldrar, har sett dem försvara sina yngel mot dubbelt så stora V. zonata. En av mina favoritciklider!

        Algebrant har helt rätt, när det gäller CA så vet man aldrig förren man har provat. Det som fungerar för en fungerar inte alls för någon annan....
        "Ädelstenen kan inte slipas utan friktion, liksom människan inte kan fulländas utan prövningar"

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=329898

        Kommentar

        • Ciklidtok
          Användare
          • september 2008
          • 506

          #19
          Ursprungligen postat av MikeW
          Håller med, påfåglar är nog inte så bra till ett 350.

          Jag har själv haft Eldbuk med Röd juvelciklid och det fungerade bra, se bara till att det är många gömställen för Eldbukarna när Juvelerna leker. Snacka om grymma föräldrar, har sett dem försvara sina yngel mot dubbelt så stora V. zonata. En av mina favoritciklider!

          Algebrant har helt rätt, när det gäller CA så vet man aldrig förren man har provat. Det som fungerar för en fungerar inte alls för någon annan....
          vad gäller storlek på karet så blir inte det nåt problem, ska byta upp mej, troligast inom ett år. Då blir det ett på 720-960 liter, har redan bestämt vad jag ska ha.

          Jag har haft Röd Juvel förut, och jag har inte upplevat dom som agressiva, mot andra fiskar. De har visserligen vaktat rom och yngel, men inte värre än att man kan ta den smällen. De är väl ungefär som mina Paletter i yngelvård/vakt. Scalarena är betydligt aggressivare när de har rom eller yngel. Så den biten oroar jag mej inte för.

          Vad gäller påfåglar, skulle jag mot förmodan inte ha hittat annat boende och köpt större akvarium, så har jag löst det också. Men 1 år kan de nog gå i 350 litern utan större problem skulle jag väl tro?
          www.ciklidtok.weebly.com
          *720 liter
          *375 liter
          *300 liter
          *275 liter
          *112 liter

          Kommentar

          • Ciklidtok
            Användare
            • september 2008
            • 506

            #20
            Nu har det kommit ner 2 Eldbuk 1+1 och 2 Synspilum 1+1 i akvariumet. Cutterin blev lite sur när de släpptes i så de har jagat runt dem i karet, men nu verkar det börja lugna ner sej. Nu står cutterihanen och Synspilumhanen bara och spänner sej mot varandra. Eldbukarna väjer undan när Cutterin kommer.Cutterin verkar tro att de äger hela akvariumet. Hoppas bara de inte stressar ihjäl någon av de andra.
            www.ciklidtok.weebly.com
            *720 liter
            *375 liter
            *300 liter
            *275 liter
            *112 liter

            Kommentar

            Arbetssätt...