min flaggciklidhanne "står" på huvudet ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    min flaggciklidhanne "står" på huvudet ??

    en del olika malar, två halvstora ormskinns, fem praktbotior och två regnbågscilklider (som just nu har startat sin andra kull ungfiskar, de första föll offer för de andra fiskarna i karet) samsas med två flaggciklider på cirka 11 cm. flaggorna, en hona och en hanne har jag haft länge. de går dock inte ihop med regnbågarna när de försvarar ungarna. flagghannen som är en aning kortare en honan, är mest stressad av det. jag hittade honom flytandes i ytan igår. jag tog in honom på ett mindre kar så att han skulle kunna hämta sig. där växlar han mellan att flyta på sidan och att simma med huvudet nedåt. han verkar svag och tar ingen mat heller. just med huvudet nedåt har jag sett honom för en vecka sedan när regnbågarna inte hade lekt än. jag trodde då att flagghannen var på väg att leta efter både resterande regnbågs- och ancistrusyngel. men nu verkar det som om han har haft någon slags sjuka redan då.

    har någon av er något tips vad det skulle kunna vara för något?? tacksam för tips om bättring. min plan hade annars varit att bli av med flaggorna och en eller bägge ormskinnsguramissarna för att få några regnbågsciklider att överleva samt för att det inte ska vara så stressigt för varken regnbågarna, flaggorna och ormskinnarna. sistnämnda verkar dock tåla en hel del och verkar trivas trots regnbågsatackerna.

    allt jag håller på med är begränsad på ett 220 liters och ett yngelkar. därför måste jag helt enkelt bli av med fiskar om de blir för många eller stora. regnbågarna är de första ciklider jag har kunnan få att leka. därför vill jag gärna ha kvar de för att uppleva detta några gånger. ni får gärna komma med kommentarer angående detta ock! ha det gott! hälsar chippog
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av chippog
    jag hittade honom flytandes i ytan igår. jag tog in honom på ett mindre kar så att han skulle kunna hämta sig. där växlar han mellan att flyta på sidan och att simma med huvudet nedåt. han verkar svag och tar ingen mat heller.
    Gissningsvis har han antingen repat sig lite nu eller dött.

    Du kan med fördel ha salt i vattnet. Jag vet egentligen inte hur mycket salt sydamerikaner pallar men Malawi och Viktoria kan man lätt tillsätta 35g/10 liter. Så kanske 10g/10liter till att börja med. Om de simmar konstigt pga problem att hålla vätskebalansen så hjälper salt väldigt fort.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      tack för tipset, ola! salt har jag tillsatt för två dagar sedan men inte helt så mycket. tyvärr var flaggan inte alls i topp. fisken åt inte längre, blev bara smalare och smalare och flöt mest på sidan. jag kunde inte med det och gav honom nådaslaget. usch. det är inte kul att se varelser lida.
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      • chippog
        Användare
        • augusti 2008
        • 251

        #4
        salt skrev du, menar du koksalt eller halvssalt eller annat? ifall jag råkar ut för samma igen.
        en kan bli beroende av att sitta framför karet

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • maj 2005
          • 4642

          #5
          Koksalt använder jag till mycket, t ex vid hängig fisk. Havssalt har jag dåliga erfarenheter av att tillsätta direkt i karet. Verkar behöva "mogna" ett tag.

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Grovt salt utan jod är lättast att få tag på. Man kan köpa billigt salt för dammar om man har mycket fisk.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • chippog
              Användare
              • augusti 2008
              • 251

              #7
              det enda som stör mig rent logiskt, havssalt är ändå physiologiskt sammansatt, vilket verkligen inte koksalt är. att havssalt ska "mogna" lite, kan jag gärna köpa. och klart, är det brott, vill jag ju inte vänta på mognat havsvatten. det där med jod är en poäng.

              hur som helst så tackar jag för bidragen!!!

              å så speciella hilsen till malmö!
              en kan bli beroende av att sitta framför karet

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Klart att havssalt innehåller mer, så kanske är det ett snäpp bättre - men med fler ämnen så kan mer påverkas i karet. Koksalt är bara natriumklorid och om två ämnen funkar bra för att göra fisken piggare ser jag ingen anledning till att involvera fler ämnen i den redan knepiga vattenkemin. Om man inte har ett extra kar förstås.

                Bästa hälsningar tbx - alen var riktigt fin!!

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • chippog
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 251

                  #9
                  d e klart, det blir ganska komplext i karet med tanke på att jag egentligen håller på med sötvattenfisk. jag visste ju inte alls, vad fisken led av så jag startade ett litet extrakar för att kunna "salta in" flagghannen. ifall det blir nån nästa gång, ska jag salta mer rejält, enligt olas recept. i sälskapskaret vill jag inte salta så mycket när alla andra firrar verkar trivas samt med regnbågsciklidyngel igen.
                  d glädjer mig att alen kom till pass! grüsse aus göteborg!
                  en kan bli beroende av att sitta framför karet

                  Kommentar

                  Arbetssätt...