Akvarium i väggen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polle
    Användare
    • maj 2008
    • 197

    Akvarium i väggen

    Vid en lätt uppfrächning av köket, fick jag en idé.
    Jag sätter ett akvarium ovanför kökssoffan.
    Och satte igång.

    Äsch nu vill jag se att bildladdningen funkar innan det blir mer.

    Åfan det funkade.
    Hålet är inte klart än men det blir sådär 150*50 cm.

    Jag låter burken gå in fem cm över soffan och på baksidan, över pianot, får det sticka ut ca 30cm. Med vägg blir det då plats för 45sm botten.
    Total volym ca 250 liter.

    Först tänkte jag ha snäcklekare o princessor och julidocromus. Alltså ett helt vanligt afrikarium.

    Men sen nämnde hustrun någonting om "vackert". Några stenar på botten med brunt ludd på är inte det mest populistiska alternativet.

    Så därför frågar jag forumet, vad ska jag ha?
    Jag har malawis tidigare och mer svårskött än så är jag inte i behov av.

    Vatten Ph 7,5 kH ca 8.
    Senast redigerad av polle; 16 maj 2009, 21:31.
    Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Hur ska du fixa med ljuset?

    Sydamerika är ju alltid "praktiskt" då det finns en massa tetror som kan uppfylla kravet på att det ska vara vackert.

    Annrs kan man faktiskt ha ett "sällskapsakvarium" med lite ciklider från världens alla hörn. Det finns så mycket ball sydostasiatisk fisk som går bort om man MÅSTE hålla sig till en världsdel. (Man MÅSTE ju ha ciklider).
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • polle
      Användare
      • maj 2008
      • 197

      #3
      Ursprungligen postat av Ola Svensson
      Hur ska du fixa med ljuset?

      Sydamerika är ju alltid "praktiskt" då det finns en massa tetror som kan uppfylla kravet på att det ska vara vackert.

      Annrs kan man faktiskt ha ett "sällskapsakvarium" med lite ciklider från världens alla hörn. Det finns så mycket ball sydostasiatisk fisk som går bort om man MÅSTE hålla sig till en världsdel. (Man MÅSTE ju ha ciklider).
      Ljuset.
      Blir väl ett eller två lysrör uppifrån. Det är tänkt att få plats.
      Renlärig eller ortodox finns inte i min vokubalär.

      En fråga till. Ska jag lägga ett "berg" emellan så det inte blir genomsikt eller inte bekymra mig om det.

      Jag får läsa på lite om sydasiatiskt, vad jag vet så är det slöjstjärt och kampfisk som finns där.

      Edit.
      Jag kollade naturligtvis på "tetror" och fick bl.a den här

      Aequidens tetramerus
      Sadelciklid.
      Kan det vara något att spinna vidare på?
      http:
      //www.ciklid.org/artregister/artreg_visa_art.php?ID=238

      En stor attan men den enda sydamerikatetran jag hittade som inte hade krav på något särskilt.
      Och stor imponerar i alla fall på tonåringar.
      Senast redigerad av polle; 19 maj 2009, 22:04.
      Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

      Kommentar

      Arbetssätt...