Metronidazole dosering?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    Metronidazole dosering?

    Hej nån där ute som har koll på hur mycket Metronidazole man ska ha per 100 liter vatten? Skulle vara skönt att få mängden anget i tex krydmått eller teskedsmått då det jag har redan är i pulverform.

    Tack på förhand!
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Hej!

    Ursprungligen postat av jemmba
    Hej nån där ute som har koll på hur mycket Metronidazole man ska ha per 100 liter vatten? Skulle vara skönt att få mängden anget i tex krydmått eller teskedsmått då det jag har redan är i pulverform.

    Tack på förhand!
    På mitt rör med met så står doseringen. Det brukar stå på förpackningen för det mesta. Jag har ett mått inbyggt som en liten "skopa" som sitter på korken. Dosering 1-2 mått per 40 liter vatten. Jag har Seachem Metronidazole

    Är det samma "met" som jag har så är det följande som gäller.

    ge 125mg / 40 liter vatten. I mitt fall 1-2 skopor/mått per 40L vatten. Extra kollade genom att öppna ett av mina rör och jämförde måttet mot mitt kryddmått=1ml. Resultatet är att mitt medföljande mått ger nästan ett fullt kryddmått. Så har du samma Met som jag så skulle jag tro att ca 1-2 kryddmått per 40L vatten.

    En länk til en bild på min Metro så ser du vilket märke jag har(pulverform). Annars får du söka info hos tillverkaren för rätt dosering




    Hoppas du förstod mitt svar

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      #3
      Ursprungligen postat av doohan
      På mitt rör med met så står doseringen. Det brukar stå på förpackningen för det mesta. Jag har ett mått inbyggt som en liten "skopa" som sitter på korken. Dosering 1-2 mått per 40 liter vatten. Jag har Seachem Metronidazole

      Är det samma "met" som jag har så är det följande som gäller.

      ge 125mg / 40 liter vatten. I mitt fall 1-2 skopor/mått per 40L vatten. Extra kollade genom att öppna ett av mina rör och jämförde måttet mot mitt kryddmått=1ml. Resultatet är att mitt medföljande mått ger nästan ett fullt kryddmått. Så har du samma Met som jag så skulle jag tro att ca 1-2 kryddmått per 40L vatten.

      En länk til en bild på min Metro så ser du vilket märke jag har(pulverform). Annars får du söka info hos tillverkaren för rätt dosering




      Hoppas du förstod mitt svar
      Ja då jag förstår
      Jag gjorde så att jag efter ett annat svar som jag fick igår slängde i 5 ml till ca 150 liter vatten. Det stämmer ju ganska bra med vad du också säger så det blir nog bra det här. Tack iaf! Ska slänga i yterligare 5 idag..

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        Det

        Ursprungligen postat av jemmba
        Ja då jag förstår
        Jag gjorde så att jag efter ett annat svar som jag fick igår slängde i 5 ml till ca 150 liter vatten. Det stämmer ju ganska bra med vad du också säger så det blir nog bra det här. Tack iaf! Ska slänga i yterligare 5 idag..
        Verkar ju stämma bra med den info som står på mina rör. Lycka till!

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          #5
          Tack tack!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #6
            När jag medicinerade så använde jag 10st tabletter av Flagyl (metronidazol) under tre dagar. Jag portionerade ut medicineringen med 4+3+3. Jag lade pillren i en damstrumpa nära utblåset på ett powerhead så att dosen upplöstes och fördelades bra under en längre tid.

            Tabletterna var ordinerade av veterinär och var med styrkan 400mg. Sammanlagt medicinerade jag akvariet med 4000mg på 375L akvarievatten till 30+ fiskar (Tropheus) och jag tappade, om jag inte minns fel, tre stycken i bukvattensot..resten klarade sig.

            Kommentar

            Arbetssätt...