Filtermadrass som raster?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Filtermadrass som raster?

    Filtermadrass som raster? Vid insugshålen till filterrummen, skulle dom bli igensatta med en gång? är ju inte så mycket meck att ta upp dom var eller varannan vecka och krama ur isåfall plus att jag får lite lite mer filtervolym...

    Rätt eller fel?
  • mantis777
    Användare
    • oktober 2008
    • 204

    #2
    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    Filtermadrass som raster? Vid insugshålen till filterrummen, skulle dom bli igensatta med en gång? är ju inte så mycket meck att ta upp dom var eller varannan vecka och krama ur isåfall plus att jag får lite lite mer filtervolym...

    Rätt eller fel?
    Jag har provat och tycker inte det var så bra. Blev igensatt fort och har en tendens att sugas in i hålet. Provade även att försöka sätta fast barkmull med siliocon på det men det försvann direkt. ( inte kul att få yngel/fisk bakom den fastsiliconade bakgrunden...) Jag skulle kört på raster.
    Mvh
    /Calle
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
    Inget akvarium för tillfället...

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ja ok då vet jag.

      Jag får helt enkelt ta tag i mitt liv och åka till Beijer där jag enligt säkra källor hört att de finns ett bra material.

      Nu är grusen tvättad. Bara raster som saknas sen ska de i vatten...

      Kommentar

      • Niklas Olsson
        Användare
        • februari 2003
        • 1156

        #4
        Ser att du bor i Kungälv...
        Jag köpte för ett tag sedan nå´t grovt svart "filter" i Nol som jag tror skulle användas till nå´t för dammar. Använder det som raster och tycker det är betydligt bättre än de vanliga med bättre genomströmning.
        Om du har möjlighet kan det ju vara värt att åka dit och kika.
        //Niklas

        www.nofoto.se
        Nofoto på Facebook
        ____________________________________

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Tycker jag är hos Kent i Nol för jämnan nu för tiden. Och skall faktiskt dit en sväng imorgon och hämta en aluställning.

          Så jag får fråga honom!

          Kommentar

          • Kardanmannen

            #6
            Till mitt 222 ja byggde in i väggen satte ja ett plast högtalargaller som sitter i diverse dörrsidor. Lagom stort för att stoppa malawi yngel. Tänkte annars använt sånt galler som sitter på tex skrivare osv, men hittade inget vettigt här hemma och ta sönder. =)

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
              Filtermadrass som raster? Vid insugshålen till filterrummen, skulle dom bli igensatta med en gång? är ju inte så mycket meck att ta upp dom var eller varannan vecka och krama ur isåfall plus att jag får lite lite mer filtervolym...

              Rätt eller fel?
              Jag kör det jämt. Det ska bara vara tillräckligt stort och med stora porer. De där silarna som hönger med sätter däremot igen med en gång.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Putte Ludde
                Användare
                • februari 2008
                • 107

                #8
                Jag kör oxå filtermatta (vanlig blå) som "raster" och tycker att det fungerar bra. Men som Ola skrev innan så måste du se till att den är rätt mycke större än vad själva hålet i bakgrunden är! Och som du skrev så är det lätt att ta ur och göra rent, det man får passa sig för vid rengöring är så inga fiskar passar på att slinka in i hålet in till bakgrunden! Har hänt mig, det är inte kul att jaga fisk i filter modul....

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Startar en ny tråd för vårat akvarieprojekt. Köpte för ett par veckor sedan ett begagnat 720 Liters Zooline Akvarium, Efter mycket om och men om hur vi skulle inreda, köpa, lösa allting så har vi kommit fram till: Bakgrund skall byggas för hand, Frigolit (cellplast c80) och Finja Fin betong är inköpt, två filterkammare


                  så här blev det.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...