Rädda räkmix

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cryfish
    Användare
    • juni 2008
    • 18

    Rädda räkmix

    Gjorde idag räkmix efter ett standardrecept här på sidan.
    Mixen vill dock inte stelna, trots flera timmar i kylen.

    Kan jag rädda mixen med mer gelatin?
    Eller är den körd?

    /Jonas
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    ?

    Ursprungligen postat av Cryfish
    Gjorde idag räkmix efter ett standardrecept här på sidan.
    Mixen vill dock inte stelna, trots flera timmar i kylen.

    Kan jag rädda mixen med mer gelatin?
    Eller är den körd?

    /Jonas
    kylen? Menar du kylskåpet? Den skall in i frysen. annars lär den inte stelna under de närmaste 10000000000 åren....

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #3
      Nja, vad jag förstår ska mixen in i kylen först för att gelatinet ska stelna och SEN in i frysen. Använder själv inget bindemedel i min räkmix sen jag misslyckades med gelatin för många år sedan. Stoppade det i frysen direkt och fick små klumpar av gelatin i mixen som fiskarna sen hade stora svårigheter med att svälja.

      För säkerhets skull hade jag plockat fram mixern igen och gjort en ny sats.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        #4
        My

        Ursprungligen postat av 56ovwal
        Nja, vad jag förstår ska mixen in i kylen först för att gelatinet ska stelna och SEN in i frysen. Använder själv inget bindemedel i min räkmix sen jag misslyckades med gelatin för många år sedan. Stoppade det i frysen direkt och fick små klumpar av gelatin i mixen som fiskarna sen hade stora svårigheter med att svälja.

        För säkerhets skull hade jag plockat fram mixern igen och gjort en ny sats.
        bad then Trodde han menade att mixen skulle stelna alltså bli hård. Det blir den inte förrän den är fryst

        Skall prova AgarAgar för första gången när jag gör räkmix nästa gång. Skall bli spännande

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Jag kör in mixen direkt i frysen utan problem. Den stelnar. Den fryser ju inte pang bom utan lite långsamt.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • 56ovwal
            Användare
            • mars 2004
            • 664

            #6
            Hehe, tror vi snackar päron och äpplen.
            Vad jag hört behöver räkmix med gelatin gosa till sig i kylen först för att gelatinet ska ha någon effekt som bindemedel, därefter ska det in i frysen och först där "stelnar" räkmixen. Händer väldigt sällan, men jag kan ha fel angående gelatinet Använder det som sagt inte själv i min räkmix.
            Pigge
            Bygger ny akvarielokal:
            http://ovwali.blogg.se/
            Uppdaterad:2011-12-23

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Jag menar att gelatinet stelnar och att jag får en räkärtalladob när den sedan tinas upp. Personligen tror jag att det är viktigt att mixen är ljummen när man häller i gelatinet. Jag mixar min mix till gräddfilskonistens så det är otänkbart att inte ha bindemedel.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Carl
                NCS Medlem
                • maj 2002
                • 374

                #8
                För flera år saedan misslyckades jag upprepad gånger med gelatin, trots alla goda råd. Jag gick över till Agar-Agar som är överlägset enkelt, går åt en del och lite dyrare men det går inte misslyckas, kan värmas och kylas upprepade gånger, funkar alltid. Jag började med, just som du, en misslycka laddning som jag blandade med agar och allt blev finemamg.
                Se till att få tag i pulver och inte flingor, flingorna kan behöva lite för mycket vatten för att lösa sig bra tycker jag.

                Jag hatar gelatin över allt annat sedan dess......

                /carl
                www.stockholmsciklidklubb.com

                Kommentar

                • Cryfish
                  Användare
                  • juni 2008
                  • 18

                  #9
                  Tackar för alla svar.

                  Mitt problem var att jag trodde mixen skulle stelna mer i kylen, innan jag frös in den.

                  Efter några timmar i frysen blev den prima, fiskarna gillar den iallafall.

                  Ha det

                  /Jonas

                  Kommentar

                  • tege
                    Användare
                    • februari 2005
                    • 2753

                    #10
                    Fördelen med att låta den stelna i kylen är att det går perfekt att göra rutmönster med linjal/stekspade/eller nått, innan frysen låtar allt bli till en enda kaka. Sen är det bara att plocka bit för bit.
                    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Ursprungligen postat av Carl
                      För flera år saedan misslyckades jag upprepad gånger med gelatin, trots alla goda råd. Jag gick över till Agar-Agar som är överlägset enkelt, går åt en del och lite dyrare men det går inte misslyckas, kan värmas och kylas upprepade gånger, funkar alltid. Jag började med, just som du, en misslycka laddning som jag blandade med agar och allt blev finemamg.
                      Se till att få tag i pulver och inte flingor, flingorna kan behöva lite för mycket vatten för att lösa sig bra tycker jag.

                      Jag hatar gelatin över allt annat sedan dess......

                      /carl
                      Hur gör du för att få räkmixen geleaktig? För det är väl den konsistensen som man räknar som den bästa då den fäller minst när räkmixen läggs ned i vattnet. Jag har alltid haft problem med att få rätt dosering av agar agar...

                      Kommentar

                      • Carl
                        NCS Medlem
                        • maj 2002
                        • 374

                        #12
                        Öh... det har jag inte tänkt på så noga, bara noterat att jag ibland tagit för lite, men med agar är ju det inget stort problem, bara att tina och i med lite mer så funkar det ju, eller bara väta till den blir kyskåpskall och sedan kolla och ev lägga till lite mer, men jag tar alltid i ordentligt med agar för att slippa sånt.
                        /Carl
                        www.stockholmsciklidklubb.com

                        Kommentar

                        Arbetssätt...