Inredning till ett grammodes par?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sebastian
    Användare
    • januari 2009
    • 204

    Inredning till ett grammodes par?

    Hur mycket inredning ska jag ha i ett 180 liters kar med bara ett grammodes par i räker det inte bara med två högar av rötter och sten som är plaserade i karets båda kort sidor eller behöver dom en grotta?

    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Sebastian; 11 maj 2009, 18:24.
  • Håknil
    Användare
    • december 2005
    • 484

    #2
    Ursprungligen postat av Sebastian
    Hur mycket inredning ska jag ha i ett 180 liters kar med bara ett grammodes par i räker det inte bara med två högar av rötter och sten som är plaserade i karets båda kort sidor eller behöver dom en grotta?

    Tacksam för svar
    Hej

    Hur stora är dom och hur länge skall du ha dom i det akvariet?

    Verkar väldigt "tunnt" med 180 l.Annars är det stenar och rötter
    som gäller.

    Mvh

    Håkan

    Kommentar

    • Sebastian
      Användare
      • januari 2009
      • 204

      #3
      Ursprungligen postat av Håknil
      Hej

      Hur stora är dom och hur länge skall du ha dom i det akvariet?

      Verkar väldigt "tunnt" med 180 l.Annars är det stenar och rötter
      som gäller.

      Mvh

      Håkan
      hanen är 18-20 och honan14-16 cm jag har inte tänkt att skafa ett större kar.

      Kommentar

      • Lundensis
        Användare
        • mars 2004
        • 2262

        #4
        Ursprungligen postat av Sebastian
        hanen är 18-20 och honan14-16 cm jag har inte tänkt att skafa ett större kar.
        180 liter tycker jag är för lite. En del ciklidpar brukar bråka en hel del med varandra mot slutet eller precis efter leken. Det gjorde mina grammodes och hanen har inte återhämtat sig än och frågan är om han någonsin gör det. Ju trängre de går desto större är risken att någon av dem blir ihjälslagen om de skulle braka ihop. Alternativet är att du isåfall får sära på dem efter varje lek och för vissa ciklider är det så att när de väl kommit igång med lekandet kör de på för fullt.

        Kommentar

        • Sebastian
          Användare
          • januari 2009
          • 204

          #5
          Ursprungligen postat av Lundensis
          180 liter tycker jag är för lite. En del ciklidpar brukar bråka en hel del med varandra mot slutet eller precis efter leken. Det gjorde mina grammodes och hanen har inte återhämtat sig än och frågan är om han någonsin gör det. Ju trängre de går desto större är risken att någon av dem blir ihjälslagen om de skulle braka ihop. Alternativet är att du isåfall får sära på dem efter varje lek och för vissa ciklider är det så att när de väl kommit igång med lekandet kör de på för fullt.
          men jag undrar om jag behöver mycket inredning i karet och dom gör ingenting mot varandra än.
          Senast redigerad av Sebastian; 12 maj 2009, 14:33.

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #6
            Ursprungligen postat av Sebastian
            men jag undrar om jag behöver mycket inredning i karet och dom gör ingenting mot varandra än.
            Verkar dom trivas? Dom är inte skygga? Äter dom bra? Och dom bråkar inte med varandra!? Dom hade väl lekt också!? Om allt detta stämmer så ska du inte ändra nått!! Då kan en ändring orsaka att dom börjar bråka istället.. Men som sagt, karet är i minsta laget, dom kan bli runt 25cm. Jag håller mitt par i en 375:a när dom ska leka, annars går dom i ett 720..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Sebastian
              Användare
              • januari 2009
              • 204

              #7
              Ursprungligen postat av Beast
              Verkar dom trivas? Dom är inte skygga? Äter dom bra? Och dom bråkar inte med varandra!? Dom hade väl lekt också!? Om allt detta stämmer så ska du inte ändra nått!! Då kan en ändring orsaka att dom börjar bråka istället.. Men som sagt, karet är i minsta laget, dom kan bli runt 25cm. Jag håller mitt par i en 375:a när dom ska leka, annars går dom i ett 720..
              Jepp allt det stämmer och dom är på sin andra lek nu också

              Kommentar

              Arbetssätt...