Akvarieställning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • antesson
    Användare
    • juni 2006
    • 12

    Akvarieställning

    Hej,

    Skall bygga en ställning för mina 180l (l=75, d=60 & h=40 cm). Hur skall jag dimensionera hyllorna? Hade tänkt två 2*3 tum, spånplatta och 1 cm cellplast.
    Tror ni det räcker?

    Hälsningar,
    Svante
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    #2
    För säkerhets skull kan det vara värt att överväga att använda marinplywood istället för spånskiva, det håller ihop bättre om det blir blött eller fuktigt. Med marinplywood bör det räcka med tunnare skivor än spånskivor för samma användningsområde.

    Täcker man spånskivor ordentligt (t.ex. med fler lager av bra lack eller bra färg) går det givetvis att använda spånskivor, men kör man obehandlat finns det stora risker för problem.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • Guzrob
      Användare
      • oktober 2004
      • 389

      #3
      Ett betydligt billigare alternativ till marinplaywood är OSB skivor. Jag har använt detta själv och fungerar kanun som underlag. Finns på Byggmax.
      :D:D:D:D

      Kommentar

      • antesson
        Användare
        • juni 2006
        • 12

        #4
        Tack för svaren. Jo det är nog en bra ide att lacka spånskivorna. Jag har lite våtrumsfärg över - det borde räcka.

        Svante

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #5
          Du kan också strunta helt i skivorna och ställa karet direkt på ramen. Skivorna styvar möjligtvis av ställningen för vridning, men kan ställa till med mer bekymmer än det gör nytta.
          45x70 reglar lär räcka, men det kostar obetydligt mer att gå upp till 45x95 istället. Om du inte vill ha någon speciell kulör på ställningen hade jag valt impregnerat virke. Kostar något mer men du sparar in det med råge om du räknar in kostnaderna för grundfärgen och lacken.
          Istället för frigolit mellan akvariet och ställningen hade jag kört med liggunderlag. Skär till i remsor lika breda som ramen (45mm). Fyller samma funktion som frigoliten men blir betydligt snyggare.
          Till sist hade jag gjort ställningen i tre plan trots att du bara har två akvarium. Då finns det plats för ytterligare ett framtida akvarium. Som en bonus har du då dessutom möjlighet hänga upp ljusramperna över dina två akvarium istället för att de ligger på akvariet. Du får bättre spridning på ljuset i akvariet och det blir mer lättskött.
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          Arbetssätt...