"lyx" akvarielokal , finns det ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    "lyx" akvarielokal , finns det ?

    Jag undrar om någon känner till någon ”lyx” akvarielokal ?, eller om någon sådan planeras ?.
    Själv vet jag ungefär hur denna skall byggas då man blir ekonomiskt oberoende.
    Alla burkar med soffgrupper framför och generöst med plats , kylskåp för kalla drycker, ett rum för odling av levande foder, bastu, relax osv. Behöver kanske inte nämmna automatisk datorstyrda vattenbyte, temp, ljusmängd osv, alla rör i rostfritt. Ja förstås ett kök med matgruppen så att middagar kan avnjutas under betraktande av fiskana.
    Förutom ”vanliga” burkar så minst ett 6 meters stömakvarium, en inomhusdamm med vattenfall, med mycket land växter, ja planeringen är väl inte helt klar ännu ....
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Ursprungligen postat av HåkanM
    Jag undrar om någon känner till någon ”lyx” akvarielokal ?, eller om någon sådan planeras ?.
    Själv vet jag ungefär hur denna skall byggas då man blir ekonomiskt oberoende.
    Alla burkar med soffgrupper framför och generöst med plats , kylskåp för kalla drycker, ett rum för odling av levande foder, bastu, relax osv. Behöver kanske inte nämmna automatisk datorstyrda vattenbyte, temp, ljusmängd osv, alla rör i rostfritt. Ja förstås ett kök med matgruppen så att middagar kan avnjutas under betraktande av fiskana.
    Förutom ”vanliga” burkar så minst ett 6 meters stömakvarium, en inomhusdamm med vattenfall, med mycket land växter, ja planeringen är väl inte helt klar ännu ....
    Det är ju ingen akvarielokal du pratar om, det är ju eden
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Först får man nog ordna en lokal där stålarna dras in. Efter det kan vi prata lyx, men att slösa utrymme på en soffgrupp när man kan ha odlingskar är klart overkill. Lös problem ett först, och återkom gärna med rapport.

      Hilsen,

      P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • april 2002
        • 5028

        #4
        Vad är lyx
        1. Akvarier i raka linjer rent o snyggt
        2. Naturlig miljö
        3. En anställd som gör jobbet
        4. Många kompisar som säger hur bra din lokal är
        5. Den som har alla dyra fiskar
        6. En lokal som inte behöver bära sina kostnader
        7. Att säga stäng dörren efter dig och kom alldrig tillbaka


        för mig är lyx ...att ha några ärliga bra vänner som ställer upp
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • jeppehb
          Användare
          • februari 2008
          • 124

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Vad är lyx


          för mig är lyx ...att ha några ärliga bra vänner som ställer upp
          huvudet på spiken...

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            klart det är lyx i lokalerna asg... En pinnstol (el liknande) ett bord eller bänk för alla projekt och kaffekokaren och plats att inta den medhavda maten i från den lokala pizzan eller korvmojjen.

            Tiden i lokalen lär nyttjas väl så käket intas helst under vattenbytet.

            Det är lyx bara att kunna gå in i lokalen och mata, kolla efter yngel, njuta av ungfiskar som färgat ut.

            ödsla plats på soffor osv nix går nog pressa in nått kar till istället. ha ha

            Fast visst låter det bra med extrem lyx risken är ju att man aldrig hittar hem bara

            Kommentar

            • PatrikMalmo
              Användare
              • maj 2005
              • 4642

              #7
              För att vara lite mer "seriös" i ämnet lyxlokal, om det fanns obegränsat med pengar:

              - Odlingsdel. Bara favoritfiskar, varje kar snyggt men funktionellt inrett.
              - Liten butik. Bara favoritfiskar. Varje kar snyggt och med överflöd av space för alla firrar.
              - I kombo med butik; en lagom stor pub. Öppet mellan, ska kunna se karen från puben. Givetvis ett par feta visningskar i puben.
              - Medlemsskap för butik/pub (symbolisk summa). Så undgår man rökförbudet...
              - Stor mysig uteplats i undanskymt läge. Inklusive koi-damm, trädgård och trivsamt möblemang.
              - Stor öppen testavdelning, för att kunna testa de funderingar som troligen kommer upp i puben, t ex "Kan Sewellia verkligen klättra uppför lodräta väggar bakom ett vattenfall?" Vi bygger ett snyggt kar och testar. "Men alltså, är jordbotten verkligen bättre än Onyx?" Vi sätter upp en räcka identiska kar och testar.
              - Stort akvaristiskt bibliotek, inkl. de verkligt dyra proffstidskrifterna.
              - Världsklassföredrag med jämna mellanrum.
              - Stor vovve som morrar när det inte är personal i butiken och kunder går bakom disken.
              - Anställda som gör jobbet (tack Christer!!) man inte själv vill/hinner.
              - Öppen lista från producenter worldwide så att alla upptänkliga fiskar/växter/räkor kan beställas hem.
              - Bra kontakter och trevligt fok som fyller ut det hela.
              - "Jag vill gärna besöka dig, men har ingenstans att bo". Det är lugnt, Bed & breakfaststället vid sidan om kan du bo gratis i.
              - Bostad i nästa port.

              Det var lite lyx för mig... ...har dock inte sett något liknande i ett totalt koncept någonstans, men plockat ihop flera lösa delar från vad jag sett på olika ställen.
              Senast redigerad av PatrikMalmo; 09 maj 2009, 09:15.
              Ingen fisk har läst böckerna.

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • april 2002
                • 9122

                #8
                Lyx för mig är att bara kliva ner i källaren till mina tre akvarirum!
                Det skulle vara en pina att 2 ggr om dagen ge sig iväg till en lokal långt bort i full snöstorm och arktisk kyla!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • Santa
                  Användare
                  • december 2006
                  • 93

                  #9
                  Ja jag tycker som föregående,jag har lokalen i källaren och bor precis ovanpå så jag stör ingen.Sen har jag kyl,frys,data och stereo.
                  Det känns faktiskt som rena lyxet när man hör hur andra får åka igenom halva stan.
                  Visst skulle man vilja ha råd o köpa all fin fisk som finns,men då har man ju inget o "vänta" på.Rätt kul också och kunna odla upp fisk o sen byta mot nått man velat ha en tid..
                  Malawi i massor

                  Kommentar

                  Arbetssätt...