Vad ger man ancistrusyngel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Vad ger man ancistrusyngel?

    En kompis ringde och var glad över att hans ancistrusar har lekt. Då han verkar tro att jag vet allt om akvarier, så frågade han mig vad han ska mata ynglen med. nu är det så att jag inte har en aning om vad man ska ge dom, så kanske nån här kan ge lite tips.
    Jag sa att det kanske går med algtabletter eller flingfoder och ifall dom får gå kvar i stora karet, så hittar dom säkert nåt skräp att suga i sig.
  • HenkeP
    Användare
    • januari 2009
    • 61

    #2
    Algtabletter funkar utmärkt, sen kan han mata med lite vad han känner för.. Typ frukt och grönt, räkor, vad som helst. Bara håll koll precis som vanlig så inget blir liggandes och blir dåligt. Har för mig att ancistrusyngel är extra känsliga för dåligt vatten.

    Kommentar

    • einar V
      Användare
      • februari 2009
      • 37

      #3
      Enligt min bok så ska ynglen ha samma sorts foder som man matat föräldrarna tidigare med.jag läste det i Back to nature guid om L-malar.
      450liter guppy

      Kommentar

      • Anders O
        Användare
        • mars 2007
        • 49

        #4
        Jag matade mina med 2-3 frusna brysselkål som får tina i vattnet, funkar utmärkt, ta ett akvarie på 150-200 liter ingen sand inga växter två tejäla pumpar mata med 2-3 brysselkål varje dag sug upp avföringen och fyll på vatten varje dag så blir det 75-80% yngel som går fram!
        Lycka till
        Anders ohlsson
        klippan

        Kommentar

        • mille
          Användare
          • augusti 2006
          • 31

          #5
          Dela en squash på mitten och sänk ner halvan med ett snöre med danska mynt på!
          Funkade kanon hos mig. Lät det ligga i ett dygn sedan var det bara skalet kvar på snöret som fiskades upp.
          Ps Danska mynt finns det hål i

          Kommentar

          • Lars Andersson
            NCS Medlem
            • oktober 2002
            • 601

            #6
            Ursprungligen postat av HenkeP
            Algtabletter funkar utmärkt, sen kan han mata med lite vad han känner för.. Typ frukt och grönt, räkor, vad som helst. Bara håll koll precis som vanlig så inget blir liggandes och blir dåligt. Har för mig att ancistrusyngel är extra känsliga för dåligt vatten.
            Ett utmärkt svar, här kommer min version som jag redan skrivit innan jag såg svaret från HenkeP.


            Bara fantasin sätter gränser för vad man kan mata Ansistrus med. Små bitar av falukorv, skrap från benen på den rensade middagsfisken, havregrynsgröt (inte för ofta p g a oxalsyra), hårdkokt äggula (nja, skitar ner men är näringsrikt), hårdtorkat bröd (inte knäcke), ursorterade rester från gårdagens sallad (inte fetaosten eller det kläggiga i tomaterna), Med andra ord, sköter man bara vattenbytena så kan man ha dom som hushållsgrisar. Men till en oerfaren akvarist är kanske dessa tips inte att rekommendera, utan ge färdiga algätartabletter.
            Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

            Kommentar

            • Pabbe
              NCS Medlem
              • september 2006
              • 1805

              #7
              Rötter och råttor...

              Ancistrus. Akvariets brunråtta. Började med tre...nu kan jag inte räkna dem längre. Sist jag rengjorde ytterfiltret, som jag gör var tionde månad, fann jag tre fem cm stora ancistrus i botten...rycker jag upp en rot ramlar alltid några yngel ut.
              Maten är det minsta problemet. Som skrivits tidigare; de äter allt. Något som inte nämnts här är vikten av rötter (om man vill få många av dem). I rötterna lever och äter de. Gnager och gnager. Det är där de lägger rom, sover, vilar gömmer sig.
              Vill jag ta hand om en hel kull tar jag bara upp den rot som har en trång hålighet. Den förälder som vaktar rommen följer envist med till karet där de ska "föda".
              Ja, sen matar jag med ärtor, spenat, sjunkna pellets. De växer fort i eget kar med mycket rötter.
              Lustigt nog, tycker jag, är de lättsålda trots att de verkar föröka sig som råttor.
              Mycket rötter är nyckeln.

              Mvh
              Pablo

              Kommentar

              • Lars Andersson
                NCS Medlem
                • oktober 2002
                • 601

                #8
                Ursprungligen postat av Pabbe
                Lustigt nog, tycker jag, är de lättsålda trots att de verkar föröka sig som råttor.
                Mycket rötter är nyckeln.
                Rötter är extremt viktigt och kan man tänka sig ett pris på 5 - 6 kronor kan man sälja tusentals till grossist.
                Årets Ciklidstämma hålls i Linköping 31/3 till 2/4

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lars Andersson
                  Rötter är extremt viktigt och kan man tänka sig ett pris på 5 - 6 kronor kan man sälja tusentals till grossist.
                  Men då får man hålla koll på matkontot!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Katharina Seger
                    NCS Medlem
                    • december 2023
                    • 22

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pabbe
                    Rötter och råttor...

                    Ancistrus. Akvariets brunråtta. Började med tre...nu kan jag inte räkna dem längre. Sist jag rengjorde ytterfiltret, som jag gör var tionde månad, fann jag tre fem cm stora ancistrus i botten...rycker jag upp en rot ramlar alltid några yngel ut.
                    Maten är det minsta problemet. Som skrivits tidigare; de äter allt. Något som inte nämnts här är vikten av rötter (om man vill få många av dem). I rötterna lever och äter de. Gnager och gnager. Det är där de lägger rom, sover, vilar gömmer sig.
                    Vill jag ta hand om en hel kull tar jag bara upp den rot som har en trång hålighet. Den förälder som vaktar rommen följer envist med till karet där de ska "föda".
                    Ja, sen matar jag med ärtor, spenat, sjunkna pellets. De växer fort i eget kar med mycket rötter.
                    Lustigt nog, tycker jag, är de lättsålda trots att de verkar föröka sig som råttor.
                    Mycket rötter är nyckeln.

                    Mvh
                    Pablo
                    Såg att tråden är gammal, men vi fick med oss en sådan här mal till vårt ciklidakvarium och tyvärr rimmar det ju dåligt med rötter till cikkliderna, vi blev avrådda att ha rötter i akvariet om vi har Malawiciklider. Kan hen få något passande som även passar cikiderna?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...