Sjukdom på Altum

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Rickard
    Användare
    • april 2002
    • 727

    Sjukdom på Altum

    Jag har mina teorier men innan jag medicinera vill jag höra från fler vad detta kan vara och hur man skall sköta det. Jag har inget annat kar att använda.
    M.v.h.
    Rickard
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    #2
    Är du säker på att det är en sjukdom, så det inte är mekaniska skador och eventuellt i kombination med för låg vattentemperatur?

    Vid högre temperatur är fiskarnas ämnesomsättning högre, vilket bl.a. gör att fiskar som t.ex. altum och diskus som gillar varmt vatten kan läka skador snabbare och har högre motståndskraft mot infektioner och sjukdomar om vattnet är omkring 28 grader jämfört med lägre temperaturer, förutsatt att deras ökade krav på syretillgång och foder tillgodoses och vattenkvaliteten i övrigt bibehålls.

    Är det bara en av dina altum som är drabbad eller flera?

    Är det några andra symptom förutom de som syns på bilderna? (På bilderna ser det ut att vara sår på kroppen och att fisken klämmer med fenorna samt eventuellt en aning svullnad på ena öga.)

    Äter dina altum som normalt?
    Senast redigerad av Aqua_Max; 01 maj 2009, 20:53.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

    Kommentar

    • Rickard
      Användare
      • april 2002
      • 727

      #3
      Ursprungligen postat av Aqua_Max
      Är du säker på att det är en sjukdom, så det inte är mekaniska skador och eventuellt i kombination med för låg vattentemperatur?

      Vid högre temperatur är fiskarnas ämnesomsättning högre, vilket bl.a. gör att fiskar som t.ex. altum och diskus som gillar varmt vatten kan läka skador snabbare och har högre motståndskraft mot infektioner och sjukdomar om vattnet är omkring 28 grader jämfört med lägre temperaturer, förutsatt att deras ökade krav på syretillgång och foder tillgodoses och vattenkvaliteten i övrigt bibehålls.

      Är det bara en av dina altum som är drabbad eller flera?

      Är det några andra symptom förutom de som syns på bilderna? (På bilderna ser det ut att vara sår på kroppen och att fisken klämmer med fenorna samt eventuellt en aning svullnad på ena öga.)

      Äter dina altum som normalt?
      Jag har en som har minimala 3-4 vita prickar. Jag håller just nu 25,3 grader (jag varierar det månadsvis). Mina växter bubbla bra så det bör vara god syretillförsel. Dom äter bra tror jag, jag får kolla nogrannare nästa gång. Jag har håvat upp den skadade/sjuka Altumen och lagt den i en stor yngelkasse så länge.
      M.v.h.
      Rickard

      Kommentar

      • edlund
        Användare
        • februari 2005
        • 152

        #4
        Ursprungligen postat av Rickard
        Jag har en som har minimala 3-4 vita prickar. Jag håller just nu 25,3 grader (jag varierar det månadsvis). Mina växter bubbla bra så det bör vara god syretillförsel. Dom äter bra tror jag, jag får kolla nogrannare nästa gång. Jag har håvat upp den skadade/sjuka Altumen och lagt den i en stor yngelkasse så länge.
        Jag tycker det är för kallt.Minst 28 grader enligt min åsikt

        Kommentar

        • Rickard
          Användare
          • april 2002
          • 727

          #5
          Ursprungligen postat av edlund
          Jag tycker det är för kallt.Minst 28 grader enligt min åsikt
          Under regnperioden i Amazonas kan temeratur ligga på 18 grader under 3 månaders tid.

          Ämnesomsättningen är propotionell mot tempen dvs. hög temp snabb tillväxt o tvärtom.
          M.v.h.
          Rickard

          Kommentar

          • edlund
            Användare
            • februari 2005
            • 152

            #6
            Ok då antar jag att du har väldigt surt vatten runt 4,5-5,5 eftersom orinoco deltat har det .Sen så ligger inte Orinoco deltat (Venezuela) i Brasilien (amazonas) om jag fattat det rätt och jag är mycket tveksam att det faller ända ner till 18 grader där under 3 månaders tid där altumen lever.
            Senast redigerad av edlund; 02 maj 2009, 14:05.

            Kommentar

            • larsa
              Banned
              • april 2006
              • 198

              #7
              Ursprungligen postat av edlund
              Ok då antar jag att du har väldigt surt vatten runt 4,5-5,5 eftersom orinoco deltat har det .Sen så ligger inte Orinoco deltat (Venezuela) i Brasilien (amazonas) om jag fattat det rätt och jag är mycket tveksam att det faller ända ner till 18 grader där under 3 månaders tid där altumen lever.
              En poäng!tycker också att temp är för låg..ska man efterlikna naturliga förhållande oavsett så är ju dödli´gheten betydligt större i naturen,eller?Mår inte fiskarna dåligt av hög temp så kanske virus/bakterier/parasiter gör det?Såg insjunkna/sammandragna fenor,samt nått sår på buken och svullna ögon...är verkligen inget proffs på altum men jag fick själv en släng av fisktuberkolos när jag såg bilderna..hoppas det var inbillning..höj tempen! naturen har ett mycket större mtrl än dig! menar att plocka av

              Kommentar

              • Anders i Askim
                NCS Medlem
                • februari 2008
                • 1032

                #8
                Ursprungligen postat av Rickard
                Jag har mina teorier men innan jag medicinera vill jag höra från fler vad detta kan vara och hur man skall sköta det. Jag har inget annat kar att använda.
                Hej!
                Det är tråkigt när fiskarna krånglar.
                Men i ditt fall är det klockrent med en kur medicin.

                Aqua Furan eller Aqua more kommer ta bort svampen.

                Du kan köra bad för den sjuka fisken i balja men jag tror att en mild (1/2 dosen) kommer göra susen i karet.

                Tempraturen i karet håller jag med tidigare insändare är något låg.
                Ämnesomsättningen ökar med temp och det är vad du behöver just nu.
                Mvh Anders
                Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                Kommentar

                • endymion

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anders i Askim
                  Hej!
                  Det är tråkigt när fiskarna krånglar.
                  Men i ditt fall är det klockrent med en kur medicin.

                  Aqua Furan eller Aqua more kommer ta bort svampen.

                  Du kan köra bad för den sjuka fisken i balja men jag tror att en mild (1/2 dosen) kommer göra susen i karet.

                  Tempraturen i karet håller jag med tidigare insändare är något låg.
                  Ämnesomsättningen ökar med temp och det är vad du behöver just nu.
                  I så fall tycker jag det är bättre att prova Aquafloxin som är mycket trevligare att hantera och mycket effektivare.

                  Kommentar

                  • Rickard
                    Användare
                    • april 2002
                    • 727

                    #10
                    Jag har höjt tempen i karet.

                    Var får man tag på Aquafloxin?
                    M.v.h.
                    Rickard

                    Kommentar

                    Arbetssätt...