Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    Ursprungligen postat av RobbanG
    Klurigt, vet man hur KH och sådant påverkar i fisken och i vilken grad? Normalt följer ju ph och hårdheten varandra (när man själv höjer). I ditt fall höja ph och hårdhet lite över vad de nya fiskarna är skulle jag inkörda på, köra en inkoppning på ett par timmar och sedan succesivt öka ph och hårdhet till det du vill ha vid varje vattenbyte.
    Ja frågan hur fiskar påverkas av bla kh vid förflyttning hamnar ett par serier upp ifrån den ligan jag spelar i för tillfället. Men nån av allt kunigt folk som hänger här kanske vet?

    Kommer inte att greja ned att höja kh,ph i längden för det är ju så många som lyckas utan att behöva hålla på med det, så min fråga handlade om hurvida stressen skulle minskas vid inkoppnig om jag ansträngde mej för att värdena skulle vara så "rätt" som möjligt vid just inkoppning. Som sagt så går dom ju mjukt nu och då borde ju stressen bli högre med mer förändringar??
    Men det kanske inte stämmer. Där av frågan

    Kommentar

    • Mattias777
      Användare
      • november 2006
      • 1493

      Ursprungligen postat av jemmba
      Ja frågan hur fiskar påverkas av bla kh vid förflyttning hamnar ett par serier upp ifrån den ligan jag spelar i för tillfället. Men nån av allt kunigt folk som hänger här kanske vet?

      Kommer inte att greja ned att höja kh,ph i längden för det är ju så många som lyckas utan att behöva hålla på med det, så min fråga handlade om hurvida stressen skulle minskas vid inkoppnig om jag ansträngde mej för att värdena skulle vara så "rätt" som möjligt vid just inkoppning. Som sagt så går dom ju mjukt nu och då borde ju stressen bli högre med mer förändringar??
      Men det kanske inte stämmer. Där av frågan

      Kht påverkar inte fisken vad jag förstått utan när kht blir för lågt kan pht falla och det kan orsaka problem, Andvänd easy life eller happy life när du kör in dina troffar. Kör med det i ca 3mån. Det är mitt tipps. För att inte få för lågt kh kan man andvända krollsand eller faxe grus i en damstrumpa som du klipper av och har i filtret.


      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

      Kommentar

      • Markie
        Användare
        • september 2008
        • 512

        Ursprungligen postat av Mattias777
        Kht påverkar inte fisken vad jag förstått utan när kht blir för lågt kan pht falla och det kan orsaka problem, Andvänd easy life eller happy life när du kör in dina troffar. Kör med det i ca 3mån. Det är mitt tipps. För att inte få för lågt kh kan man andvända krollsand eller faxe grus i en damstrumpa som du klipper av och har i filtret.

        Ok då behöver jag ju inte tänka mer på hur vida fisken påverkas eller inte.

        Nu fanns det inte easy life utan det blev sera aquatan. Det var ju ett bra tips,enkelt med en engångsåtgärd så där. Eller det kanske måste bytas efter ett tag?

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av jemmba
          Ok då behöver jag ju inte tänka mer på hur vida fisken påverkas eller inte.

          Nu fanns det inte easy life utan det blev sera aquatan. Det var ju ett bra tips,enkelt med en engångsåtgärd så där. Eller det kanske måste bytas efter ett tag?
          Kul att det går bra med troffarna.
          Glöm nu inte bort att sköt vattenbytena samt ge dom sparsamt med foder, öka på sakta med mer mat, se till så alla äter och håll inte på att ändra i inredningen.

          /Johan
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            Ursprungligen postat av jemmba
            Ok då behöver jag ju inte tänka mer på hur vida fisken påverkas eller inte.

            Nu fanns det inte easy life utan det blev sera aquatan. Det var ju ett bra tips,enkelt med en engångsåtgärd så där. Eller det kanske måste bytas efter ett tag?
            Det behöver kaske bytas när vi är gamla för det tar tid innan kalken löses upp av vattnet Blev du av med dina malwi förresten? Är det bara troffar som gäller nu?


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Markie
              Användare
              • september 2008
              • 512

              Ursprungligen postat av Johan F
              Kul att det går bra med troffarna.
              Glöm nu inte bort att sköt vattenbytena samt ge dom sparsamt med foder, öka på sakta med mer mat, se till så alla äter och håll inte på att ändra i inredningen.

              /Johan
              Vatten bytena kommer att skötas exemplariskt med byte var tredje dag i början då karet inte är så inkört som man skulle önska och då minskar ju också risken för större ph fall när jag byter så ofta. så det får duga till jag får tag i korall sand eller dylikt som jag kan slänga i. Håller på för fullt med inredningen men tycker som vanligt att det inte blir så bra som jag vill
              Får väll ta ett djupt andetag och fortsätta så blir det vad det blir helt enkelt.
              Ska man undvika att ens lägga till nån sten här och där? är det så noga?
              Senast redigerad av Markie; 05 juni 2009, 14:45.

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                Ursprungligen postat av Mattias777
                Det behöver kaske bytas när vi är gamla för det tar tid innan kalken löses upp av vattnet Blev du av med dina malwi förresten? Är det bara troffar som gäller nu?
                Det kan jag nog leva med Nej nej inte än så länge iaf får se hur det ter sig. Har ju fortfarande kvar alla mina mbuna i 380 litarn och dom vill jag inte göra mej av med! Om det ska bli fler troffar så får det bli ett till kar

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Vatten bytena kommer att skötas exemplariskt med byte var tredje dag i början då karet inte är så inkört som man skulle önska och då minskar ju också risken för större ph fall när jag byter så ofta. så det får duga till jag får tag i korall sand eller dylikt som jag kan slänga i. Håller på för fullt med inredningen men tycker som vanligt att det inte blir så bra som jag vill
                  Får väll ta ett djupt andetag och fortsätta så blir det vad det blir helt enkelt.
                  Ska man undvika att ens lägga till nån sten här och där? är det så noga?
                  När det gäller inredning så håll inte på och ändra var och varann dag. Jag är helt övertygad om , i början framförallt, ändra inte i inredning så att dom får lugn och ro. Varje gång du ändrar på en sten kan du ju störa hirarki och rivirområdet.

                  /Johan
                  Senast redigerad av Johan F; 05 juni 2009, 17:46.
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Pierre_N
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 772

                    Ursprungligen postat av specmats
                    det är ju mina gammla troffar tomas 123 köpte dom av mej för några år sen, dom kommer ursprungligen från Pierre N vf grupp här på forumet.
                    Riktigt kul att höra att de är vid liv och mår bra! =) Det vore väldigt kul med lite bilder på dem sen jemmba. Hoppas allt går bra med dem!

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      Ursprungligen postat av Pierre_N
                      Riktigt kul att höra att de är vid liv och mår bra! =) Det vore väldigt kul med lite bilder på dem sen jemmba. Hoppas allt går bra med dem!
                      Vad kul ! Så det var du som sålde dom till specmats som yngel?
                      Har du föräldragruppen kvar lever dom?

                      Finns några kassa kort i inredning till troffar tråden.

                      Kommentar

                      • Johan F
                        Användare
                        • mars 2006
                        • 2439

                        Ursprungligen postat av jemmba
                        Vad kul ! Så det var du som sålde dom till specmats som yngel?
                        Har du föräldragruppen kvar lever dom?

                        Finns några kassa kort i inredning till troffar tråden.
                        Kul att dom är hemma nu Jemmba

                        Måste prova de nya reglerna med bifogade bilder.

                        /Johan
                        3000 liter med Tropheus
                        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                        Tropheus sp. black Ikola
                        Tropheus sp. black Caramba
                        Tropheus red bishop Caramba
                        Tropheus Moorii Kambwimba
                        Tropheus Moorii Kapampa
                        Tropheus Duboisi Maswa

                        Kommentar

                        • HåE
                          Användare
                          • september 2007
                          • 1525

                          Riktigt härlig bild.
                          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                          Kommentar

                          • Markie
                            Användare
                            • september 2008
                            • 512

                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Kul att dom är hemma nu Jemmba

                            Måste prova de nya reglerna med bifogade bilder.

                            /Johan
                            Ja det är riktigt skoj Och en riktigt snygg bild va det där!!

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Tack HåE och Jemmba!

                              /Johan
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • jonre723
                                Användare
                                • oktober 2004
                                • 439

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Måste prova de nya reglerna med bifogade bilder.

                                /Johan
                                Fantastiskt fisk, fantastisk bild och fantastisk funktion!
                                Och så är det.
                                /J

                                Kommentar

                                Arbetssätt...