Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    Ursprungligen postat av RobbanG
    Under somrarna brukar jag ha strax över 30 grader under kortare perioder (kanske upp till en vecka). Det har funkat men jag burkar sänka vatten nivån så att de skvalpar rejält i karen. Det går även att ta bort täckglas och stänga ett eller ett par lysrör, det sänker temp. i mitt 720-kar med 2-3 grader.
    Har aldrig kommit upp i 30 grader här så då borde det ju funka även för mig står just nu 28,9 och det är där omkring det brukar vara och har även vart så under vintern.Efter vatten byten så går tempen upp från 23-24 till 28 grader bara på ett dygn men sen så stannar det där.Känns ju ändå som att det kanske är lite för varmt att dom går i 29 grader året om? .Kanske skulle ta och kolla runt om jag kan hitta nån annan pump det är denna som jag har nu http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 och den drar ju 80 watt om jag kan få ner förbrukningen till runt hälften så kanske temperaturen faller nån grad till? Tack för tipsen.

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      Ursprungligen postat av Johan F
      Det är väl i princip effektförbrukningen på pumpen som måste ner ordentligt, men jag har svårt och tro att ger så mycket värme så att du får 4 grader till på den stora burken. Hur länge är belysningen på? Ingen doppvärmare va?

      /Johan
      2 maxi jet 1000 liter timmen i 380 plus en ytterfilter ingen doppis. Vet inte exakt vad maxina drar men det var inte mycket alls.
      pumpen i 540 drar 80 watt så jag tror det är i det problemet sitter.

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av jemmba
        2 maxi jet 1000 liter timmen i 380 plus en ytterfilter ingen doppis. Vet inte exakt vad maxina drar men det var inte mycket alls.
        pumpen i 540 drar 80 watt så jag tror det är i det problemet sitter.
        Skulle gissa på ca 10 watt styck. Ett alt. skulle ju kunna vara ett ytterfilter så slipper du något inne i karet som värmer. Eller kombination av ett mindre inne- med ytter-filter.

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Markie
          Användare
          • september 2008
          • 512

          Ursprungligen postat av Johan F
          Grattis Jemmba Hur många består gruppen av?

          Det finns massor olika förslag på hur du sänker vattentempen på forumet, sök så kommer du finna några bra förslag, helt klart så borde du göra något åt det precis som specmats säger så tordes detta kunna bli ett akut problem under högsommardagarna.

          Hälsningar
          Johan
          Tack johan! 30 F1 + ca 17 yngel mellan 3-6cm. Det är tomas 123 här på forumets troffar. Har för mej att jag läst nånstans att ägarn innan det också ska finnas här men vem det var kommer jag inte ihåg.

          Har sett dom för cirka ett år sedan när jag var hos tomas och köpte en modul.
          Ska ev å kolla på dom igen i morgon men vad jag minns så var det grymt fina troffar.

          Kommentar

          • Markie
            Användare
            • september 2008
            • 512

            Ursprungligen postat av Johan F
            Skulle gissa på ca 10 watt styck. Ett alt. skulle ju kunna vara ett ytterfilter så slipper du något inne i karet som värmer. Eller kombination av ett mindre inne- med ytter-filter.

            /Johan
            Ja det var runt 10 watt. vill nog ha kvar filter hörnet då jag har vart grymt nöjd med det vad gäller att hållla vattnet fint men få ner watt antalet får jag se till attt göra. Börjar fundera på om det kan ha vart temperaturen som gjorde att mina malawis jag hadde i detta kar blev sjuka?

            Får tilläga att jag efter det har saltat karet ordentligt gjort rent filtermattor och det håller nu på att gå in sig igen.

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              Ursprungligen postat av jemmba
              Har aldrig kommit upp i 30 grader här så då borde det ju funka även för mig står just nu 28,9 och det är där omkring det brukar vara och har även vart så under vintern.Efter vatten byten så går tempen upp från 23-24 till 28 grader bara på ett dygn men sen så stannar det där.Känns ju ändå som att det kanske är lite för varmt att dom går i 29 grader året om? .Kanske skulle ta och kolla runt om jag kan hitta nån annan pump det är denna som jag har nu http://www.pwss.se/product.php?produ...cat=288&page=1 och den drar ju 80 watt om jag kan få ner förbrukningen till runt hälften så kanske temperaturen faller nån grad till? Tack för tipsen.
              Du e medveten om att den pumpen du har kan du även ha utanför karet?? Bara att annsluta 1 slang för insug samt ett för utblås, stoppa slangarna i karet och starta.. E samma modell som sitter i eheim 2050 och 2060 ytterfilter bara olika pump volymer...
              Men har själva eheime 3000 kompakt och det e ställbart mellan 1500-3000L och det funkar kanon.. Hade det inann i ett 450 kar och det var rena vågmaskinen..
              Kanske något att testa istället?? Och det tar betydligt mindre ström....
              Senast redigerad av Oden70; 25 maj 2009, 20:24.
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Markie
                Användare
                • september 2008
                • 512

                Ursprungligen postat av Oden70
                Du e medveten om att den pumpen du har kan du även ha utanför karet?? Bara att annsluta 1 slang för insug samt ett för utblås, stoppa slangarna i karet och starta.. E samma modell som sitter i eheim 2050 och 2060 ytterfilter bara olika pump volymer...
                Men har själva eheime 3000 kompakt och det e ställbart mellan 1500-3000L och det funkar kanon.. Hade det inann i ett 450 kar och det var rena vågmaskinen..
                Kanske något att testa istället?? Och det tar betydligt mindre ström....
                Har dock ingen bra ställe att ställa den på. Karet står i ett ganska litet rum igentligen en garderob.

                Kommentar

                • Johan F
                  Användare
                  • mars 2006
                  • 2439

                  Ursprungligen postat av jemmba
                  Tack johan! 30 F1 + ca 17 yngel mellan 3-6cm. Det är tomas 123 här på forumets troffar. Har för mej att jag läst nånstans att ägarn innan det också ska finnas här men vem det var kommer jag inte ihåg.

                  Har sett dom för cirka ett år sedan när jag var hos tomas och köpte en modul.
                  Ska ev å kolla på dom igen i morgon men vad jag minns så var det grymt fina troffar.
                  Har sett Tomas Kambwimba för ca 10 månader sedan och dom var fina.

                  Lycka till nu!

                  /Johan
                  3000 liter med Tropheus
                  http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus sp. black Caramba
                  Tropheus red bishop Caramba
                  Tropheus Moorii Kambwimba
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

                  Kommentar

                  • Göran Å
                    Användare
                    • december 2005
                    • 1295

                    Ursprungligen postat av jemmba
                    Karet står i ett ganska litet rum igentligen en garderob.
                    Det är kanske detta som är orsaken till din höga temp i karet ? För lite luftcirkulation i rummet/garderoben.

                    Grattis till dina nya troffar.

                    Mvh Göran
                    http://www.skovdeaf.se/
                    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                    http://www.skovdefagelklubb.se/

                    Kommentar

                    • Markie
                      Användare
                      • september 2008
                      • 512

                      Ursprungligen postat av Göran Å
                      Det är kanske detta som är orsaken till din höga temp i karet ? För lite luftcirkulation i rummet/garderoben.

                      Grattis till dina nya troffar.

                      Mvh Göran
                      Tack tack ,ja nu simmar dom ju inte här ännu=)
                      Har tänkt i dom banorna jag med men temperaturen i rummet är nu 23 grader i karet är det 28,7 är säkert pumpen som gör det. Har 2 yngelbaljor under och där i är det 22-23 grader utan doppvärmare. Så problemet med värmen från pumpen får lösas först.

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • september 2008
                        • 512

                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Har sett Tomas Kambwimba för ca 10 månader sedan och dom var fina.

                        Lycka till nu!

                        /Johan
                        Kul att höra! Ja det ska nog gå bra får jag bara slipa lite till så har jag nog bra förutsättningar.

                        Kommentar

                        • Oden70
                          Användare
                          • januari 2007
                          • 869

                          Ursprungligen postat av jemmba
                          Har dock ingen bra ställe att ställa den på. Karet står i ett ganska litet rum igentligen en garderob.
                          Varför inte montera den på väggen eller lägga den på golvet under karet/karen..
                          Petrochromis is da shit8)8)

                          Kommentar

                          • specmats
                            Användare
                            • december 2004
                            • 3060

                            Ursprungligen postat av jemmba
                            Tack johan! 30 F1 + ca 17 yngel mellan 3-6cm. Det är tomas 123 här på forumets troffar. Har för mej att jag läst nånstans att ägarn innan det också ska finnas här men vem det var kommer jag inte ihåg.

                            Har sett dom för cirka ett år sedan när jag var hos tomas och köpte en modul.
                            Ska ev å kolla på dom igen i morgon men vad jag minns så var det grymt fina troffar.
                            det är ju mina gammla troffar tomas 123 köpte dom av mej för några år sen, dom kommer ursprungligen från Pierre N vf grupp här på forumet.
                            Senast redigerad av specmats; 25 maj 2009, 22:16.
                            Tropheus Duboisi halembe, so
                            Melanochromis Auratus, vf
                            Synodontis Petricola, odlade

                            Akvarie-setup (Salt)

                            Kommentar

                            • jeppehb
                              Användare
                              • februari 2008
                              • 124

                              Jag har två 1262 och en 1250 i mitt 1080l kar och stänger jag av doppvärmaren sjunker tempen till ca 22 grader. Men jag har en väldigt kraftig ytcirkulation så det hjälper till en del att hålla tempen nere.

                              Kommentar

                              • Bjorkman
                                Användare
                                • november 2008
                                • 87

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Hej Björkman!

                                Kul att du gillar mina inlägg om mina troffar.
                                Jag matar troffarna, vuxna 2-3 gånger och ungdjur 3-4 gånger per dag.
                                Beroende på storlek på kar är det avgörande för mängden troffar. Som regel bör det vara 25 stycken och karet bör vara minst 300 liter. Om du använder dig av större kar så kan man säga lite enkelt att lägg till en troffe per 10-15 liter.
                                Jag har 29-31 stycken i mina 200 liters burkar (svårt) och 50-60 stycken i 600 liters karen. Det fungerar för mig.

                                Hälsningar

                                /Johan
                                Tackar Johan!!
                                B( Crazy about Tanganyika,Petrochromis, Tropheus and frontosa:P

                                Kommentar

                                Arbetssätt...