Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Markie
    Användare
    • september 2008
    • 512

    #46
    Ursprungligen postat av Johan F
    Det var just Ikolerna som jag gjorde plats för när Pemban åkte ut

    Några fler bilder på Pemban.
    /Johan
    Riktigt granna fiskar!! inga yngel påG?

    Kommentar

    • Markie
      Användare
      • september 2008
      • 512

      #47
      Ursprungligen postat av jemmba
      Riktigt granna fiskar!! inga yngel påG?
      läste lite slarvigt såg att du redan sålt dom. Sorry!

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        #48
        Ursprungligen postat av Lars Andersson
        Jag har ju sett ditt garage och Dina fiskar på plats och kan inte annat än uttrycka min vördnad för såväl lokal som fisk. Så fortsätt med att mata oss med info och bilder.
        Tack Lars,

        Är nu även ägare till Ikola som kommer ifrån dig. Skall se om jag kan ta lite bilder på Ikolan och Dubbarna som även de kommer från dig. Dubbarna har växt till sig är runt 6 cm och leker frikvent.

        Hälsningar

        /Johan


        Ursprungligen postat av HåE
        Inga dåliga firrar du har parkerat i garaget. Mycket snygga foton också.
        Tack HåE! (Klart roligare och parkera firrar än rostiga bilar)

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          #49
          Ursprungligen postat av jemmba
          Om man tänker sig att man ska skaffa sig en troffe grupp för första gången vilka skulle ni rekomendera som förstagångstroffe eller är dom alla lika i temperament? är grymt sugen på black varianterna och då särskilt pempan och karampan. är dessa lätta? lissta hjärna troffar som är erkänt lite lättare att ha å göra med. Om nån känner ork att göra det så skulle det uppskatas.
          //Niklas

          Ursäkta denna fråga skulle till trofftråden, Om nån admin ser detta flytta den då.
          Om du skall "träna" och känna om det här med Troffar är något för dig så skall du absolut välja odlat för VF.
          Om jag skulle rekommenderar något av de varianter jag har eller haft så blir det Pemba eller Dubbe då dessa är i min mening tåligaste och lätta att komma över.

          Ursprungligen postat av jemmba
          Riktigt granna fiskar!! inga yngel påG?
          Yngel finns en hel del, men jag tror att du syftar på Pemba´n och dessa har gjort mig av med.

          /Johan
          Senast redigerad av Johan F; 11 maj 2009, 12:04.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            #50
            T. moorii "Kambwiba"

            Tack Göran!

            Äntligen har jag fått tag i en grupp "Kambwimba" som har rätt förutsättningar. Gruppen som jag skall bygga upp består av 33 st. F1òr mellan 2-4cm.
            De på bilden är ca 2 cm.

            Hälsningar

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              #51
              T. Duboisi "Maswa"

              Dax för ytterligare bilder (nytagna) på en grupp. Denna gång får det bli dubbarna som är till 60 stycken i antalet och är ganska unga. Dom är ca 6 cm och håller på att färga om från yngel till vuxen teckning.
              Senast redigerad av Johan F; 11 maj 2009, 19:19.
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                #52
                Ställning

                Många har hört av sig angående ställningen som jag har gjort av trä.

                Här kommer lite kort information om vilka dimensioner som jag användt. Största utmanningen med träställning är att få tag i reglar som är helt raka i inte ser ut som S-kurva.
                Jag använde mig av regeldeminsion som liggande "bärande" 2 stycken 45x120mm regel per hyllplan och som "ben" 2 x 45x70mm till varje ben (8 st. ben). Allt bultades ihop med vagnsbultar.
                På varje hyllplan placerades en 21mm spånskiva, allt grundades och ytmålades ett antal gånger.
                Totalt väger allt med inreda kar och ställning 3000 kg, ett tryck på ca 400kg per ben.

                Hälsningar

                /Johan
                Senast redigerad av Johan F; 12 maj 2009, 11:33.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • Rickard
                  Användare
                  • april 2002
                  • 727

                  #53
                  Sannslöst välordnat och planerat. Grattis till ett av det snyggaste garagen i landet.
                  M.v.h.
                  Rickard

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    #54
                    Ursprungligen postat av Rickard
                    Sannslöst välordnat och planerat. Grattis till ett av det snyggaste garagen i landet.
                    Tack Rickard!

                    Visst är det en hel del planering samt funderingar innan man påbörjade projektet. Förvisso har jag haft akvarier i många år men inte så samlade på ett ställe. Mitt mål var att samla allt på en ställning,spara plats och för att minska skötseltiden genom att koppla ihop allt i ett automatiskt vattenbytar system.
                    Det som tog väldigt lång tid, vilket jag inte kunde föreställa mig var och finna någon i sthlm som kunde tillverka och leverera 600 liters akvarium.

                    Hälsningar

                    /Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • RobbanG
                      Användare
                      • januari 2004
                      • 563

                      #55
                      Dubbar?

                      Är avis på ditt garage, som föregående inlägg sa välplanerat, snyggt och massa nerlagd energi.

                      Jag har aldrig riktigt förstått den hänförelse som vissa har för dubbar. Du som har flera olika troffe grupper - Vad tycker du är tjusningen med dubbar framför andra varianter (Musanga, Bemba,...)?
                      //Robert

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #56
                        duboisi kan vara riktigt läckra som halvstora sen om de blir (för) stora tappar de nästan hela bandet vilket är trist, skulle ja ha dom skulle jag se till att de inte blir större än 8-10 cm
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          #57
                          Ursprungligen postat av RobbanG
                          Är avis på ditt garage, som föregående inlägg sa välplanerat, snyggt och massa nerlagd energi.

                          Jag har aldrig riktigt förstått den hänförelse som vissa har för dubbar. Du som har flera olika troffe grupper - Vad tycker du är tjusningen med dubbar framför andra varianter (Musanga, Bemba,...)?
                          Tack RobbanG

                          Med anledning av dubbar, visst håller jag med dig om att tidigare hade jag stårt och förstå vad är det för speciellt med dubbar, inte förrän nu när man har haft dom ett tag. Måste säga att ha en grupp på 60 st. som jag har kolsvarta kroppar med ett nästan självlysande vit band och det blåa huvudet gör dom väldigt speciella. Mina är ju inte utfärgade ännu men helt klart så tror jag till hösten/vintern så kommer det vara ett av de kar som jag och många andra kommer gilla. För att få en liten brytning till det svart/vita så har jag 6 st. apelsinciklider som ger en härlig färgklick till karet.
                          Jag skall se om jag inte kan få till en gruppbild som visar det jag försöker beskriva.

                          Ursprungligen postat av specmats
                          duboisi kan vara riktigt läckra som halvstora sen om de blir (för) stora tappar de nästan hela bandet vilket är trist, skulle ja ha dom skulle jag se till att de inte blir större än 8-10 cm
                          Håller med specmats att dom är riktigt läckra som halvstora. Men jag måste säga det tycker jag om all fisk i princip, när den blir äldre så tycker jag att de flesta exemplar tappar en del färg och börjar dra på sig skador/sår.

                          Med anledning av tappa nästa hela bandet på dubben låter intressant? Gör även den dominanta hanen det? Varför jag undrar är för att det jag har sett på en lite större dubbe ca 8 cm som jag har. Den har haft ett smalt band när den inte trivdes. Nu när den verkar piggare och trivas så har bandet blivit riktigt fint. Funderar på om det har med om en äldre gruppen är i obalans och det slås och stångas för mycket på äldre dar att de kan tappa bandet då?

                          Hälsningar

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • steveharris
                            Användare
                            • september 2003
                            • 243

                            #58
                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Tack RobbanG



                            Håller med specmats att dom är riktigt läckra som halvstora. Men jag måste säga det tycker jag om all fisk i princip, när den blir äldre så tycker jag att de flesta exemplar tappar en del färg och börjar dra på sig skador/sår.

                            Hälsningar

                            /Johan

                            Här håller jag faktiskt inte med alls. Ju äldre och större fiskar ju mer karaktär. Kanske lite sämre färg men storlek och "mäktighet" kompenserar mer än väl. Har själv sett pembor upp mot ca 20 cm. Banden hade nästan helt försvunnit, de flesta hade bara en liten fläck kvar men gud vad mäktiga dom var....
                            Patrik

                            Kommentar

                            • ozric
                              Användare
                              • mars 2004
                              • 3187

                              #59
                              Ursprungligen postat av steveharris
                              Här håller jag faktiskt inte med alls. Ju äldre och större fiskar ju mer karaktär. Kanske lite sämre färg men storlek och "mäktighet" kompenserar mer än väl. Har själv sett pembor upp mot ca 20 cm. Banden hade nästan helt försvunnit, de flesta hade bara en liten fläck kvar men gud vad mäktiga dom var....
                              Håller med dig till 100% ang. stlken. om gruppen fortf. är alive'n'kickin' sas.
                              Men jag blir lite fundersam över orsaken till att färgerna tenderar att tacklas av när de blir riktigt stora på vissa grupper... Är det inte mer pga långvarigt användande av "fel" foder (tex) i detta avseende än att de bara har växt väldigt bra under en lång period?? (förstod ni den?)
                              Jag har sett troffe-grupper på över 20 år som färgat helt ok men som "bara" har varit runt 12-13 cm. Man märkte att de började tacklas av pga mindre aggressivitet (lekvillighet) och infertilitet.

                              För övrigt tycker jag att just Maswa är som roligast när de kommit upp emot en så där 12 cm. Åren fram tills dess är en frustrerande väntan för att nån gång på vägen märka att de man skaffat i god tro om att de skulle vara 'ngt utöver de vanliga' bara var skit!! :/
                              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                              c",)

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • december 2004
                                • 3060

                                #60
                                20 år! det var som tusan.., angående duboisi så har ja flera ggr sett riktigt fina sjöodlade ex som dessutom är billiga
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...