Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Walak
    Användare
    • maj 2010
    • 40

    Är det någon som vet om det funkar att ha äppelsnäckor (gula) tillsammans med troffar??

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      Ursprungligen postat av Norrland
      Norrland ser riktigt bra ut. Det märks att du sköter om dem.

      /Johan
      Jo det ar mina gullgrisar. Foljde ditt rad att kora en grupp/burk. Dom har fargat ut rejalt. Kompliterade med nytt foder och blivit mera guld-gula. Om ett par manader sa kommer dom att vara knall-gula.

      Snyggare Troffe vet jag ej om det finns. Kul att du inskaffade nya.[/QUOTE]

      Kul att kunna bidra

      Håller med att det är inte så konstigt att den har fått namnet kejsare. Ikola har alltid varit högt upp på min lista och i bland springer man på något som man har svårt att låta bli att handla

      Lite kul nu när jag kom hem.
      En hona spottar ut yngel och tar in
      ytterligare sju honor tuggar och en leker just nu.......om alla honor är lika duktiga som den första honan med att ta hand om yngel, då borde det ju kunna bli några små som överlever
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • doohan
        NCS Medlem
        • augusti 2004
        • 1607

        Johan

        Då måste jag fråga vad det är för foder du börjat ge dem?

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • mars 2006
          • 2439

          Ursprungligen postat av doohan
          Då måste jag fråga vad det är för foder du börjat ge dem?
          Samma foder som senaste två åren. NLS och spirulina flingor dem verkar gilla det i stället för vad dom får i sjön
          Jag har haft dem nu ca 6 veckor och dem börjar väl trivas
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • Norrland
            Användare
            • december 2009
            • 557

            "ytterligare sju honor tuggar och en leker just nu.......om alla honor är lika duktiga som den första honan med att ta hand om yngel, då borde det ju kunna bli några små som överlever[/QUOTE]"

            Ikolor gillar att yngla av sig. Mina har betalat av sig sjalva plus nya burken. Behover bara salja en kull till sedan gar jag plus!
            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

            Kommentar

            • Johan F
              Användare
              • mars 2006
              • 2439

              Många troffe-grupper brukar betala sig själva i slutändan, ofta är det bara frågan om att behålla dem en längre tid
              Den grupp som har varit i särklass bäst för mig har varit Ndole som jag numera inte är ägare till

              Hälsningar

              Johan
              3000 liter med Tropheus
              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
              Tropheus sp. black Ikola
              Tropheus sp. black Caramba
              Tropheus red bishop Caramba
              Tropheus Moorii Kambwimba
              Tropheus Moorii Kapampa
              Tropheus Duboisi Maswa

              Kommentar

              • Jerry_ciklid
                Användare
                • januari 2009
                • 111

                Som Johan F skriver så måste man ha gruppen ett bra tag för att den ska betala sig.
                Det är ju inte bara inköpet av fisken som kostar, man måste även räkna med kar, el, foder, vatten, ev medicin m.m...

                Kommentar

                • Norrland
                  Användare
                  • december 2009
                  • 557

                  Hur mycket far ni for era bebisar. Jag tar $100/ca 10-15st.

                  Jag har ca 30 honor sa det rasslar ratt bra i min burk. Brukar inte tomma alla honor.
                  Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                  Kommentar

                  • msb
                    Användare
                    • september 2009
                    • 314

                    Ursprungligen postat av Norrland
                    Hur mycket far ni for era bebisar. Jag tar $100/ca 10-15st.

                    Jag har ca 30 honor sa det rasslar ratt bra i min burk. Brukar inte tomma alla honor.
                    Vad är det för storlek på dom då?
                    Tropheus

                    Kommentar

                    • doohan
                      NCS Medlem
                      • augusti 2004
                      • 1607

                      Har

                      Ursprungligen postat av Walak
                      Är det någon som vet om det funkar att ha äppelsnäckor (gula) tillsammans med troffar??
                      inte provat det, men med malawi så brukar dom få lite spö. Dom brukar lära sig att dra in antennerna för annars kan dom få en ofrivillig åktur Sedan kan man ju undra om dom är bra att ha med troffar? Dom städar ju rätt bra sniglarna, men alger gillar ju troffarna åxå, sedan så tycker jag själv att det kanske inte blir så snyggt att ha dessa tillsammans. Dvs en racerbil, och sniglar i samma akvarium

                      Kommentar

                      • Norrland
                        Användare
                        • december 2009
                        • 557

                        Ursprungligen postat av msb
                        Vad är det för storlek på dom då?
                        3-4 centimeter
                        Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av Norrland
                          Hur mycket far ni for era bebisar. Jag tar $100/ca 10-15st.

                          Jag har ca 30 honor sa det rasslar ratt bra i min burk. Brukar inte tomma alla honor.
                          Det beror på vilken troffe, men om vi tar Ndole som jag har fått en del yngel av så har jag tagit runt 75-125 kr/styck beroende på antalet och storlek, men det finns säkert personer som tar allt i från 30 till kanske 150 kr.
                          Jag är inte ute efter och avla fram mängd utan det blir mest på beställning och när jag får lust att spara ihop till någon grupp,
                          Just nu så ligger jag ganska lågt med att spara ihop yngel utan allt får sköta sig den naturliga vägen dvs. jag låter honorna sköta om yngelvårdandet själva så får det bli som i naturen, de starkaste överlever bland dem vuxna.

                          Johan
                          Senast redigerad av Johan F; 10 februari 2018, 10:55.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Norrland
                            Användare
                            • december 2009
                            • 557

                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Det beror på vilken troffe, men om vi tar Ndole som jag har fått en del yngel av så har jag tagit runt 75-125 kr/styck beroende på antalet och storlek, men det finns säkert personer som tar allt i från 30 till kanske 150 kr.
                            Jag är inte ute efter och avla fram mängd utan det blir mest på beställning och när jag får lust att spara ihop till någon grupp,
                            Just nu så ligger jag ganska lågt med att spara ihop yngel utan allt får sköta sig den naturliga vägen dvs. jag låter honorna sköta om yngelvårdandet själva så får det bli som i naturen, de starkaste överlever bland dem vuxna.

                            Johaa
                            Jo så gör jag med. Ska salja min sista grupp privat nasta manad. Djuraffarerna har erbjudit mig ganska bra - sa jag slipper salja sjalv. Det fungerar battre tycker jag.

                            Men min 140gal har redan 10-15 sma bland stenarna. Det blir att lyfta ur sten igen...suck!
                            Jag har ca 15 ungdjur (10cm) i burken som blir otroligt bra. Hur gor du? Tar du av de gamla och later de yngre ga kvar?
                            Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • mars 2006
                              • 2439

                              Ursprungligen postat av Norrland
                              Jo så gör jag med. Ska salja min sista grupp privat nasta manad. Djuraffarerna har erbjudit mig ganska bra - sa jag slipper salja sjalv. Det fungerar battre tycker jag.

                              Men min 140gal har redan 10-15 sma bland stenarna. Det blir att lyfta ur sten igen...suck!
                              Jag har ca 15 ungdjur (10cm) i burken som blir otroligt bra. Hur gor du? Tar du av de gamla och later de yngre ga kvar?
                              I princip så tar jag alltid bort ungdjuren men det har väl hänt att jag säljer av "avelsgruppen" och behållt yngel för att "börja om". Det som kanske är vanligare är att jag kompletterar upp avelsgruppen med ytterligare individer, framförallt honor. Så gjorde jag ex med Ndole och Musanga-gruppen. Nodole var 24 från början som jag kompletterade upp med ytterligare 6 stycken och Musanga 21 till att bli totalt 45 stycken.

                              Det är kanske vanligare med troffar med band (Ikola, Pemba & Dubbar etc.) att urvalsodla och bara behålla de med bästa banden för sedan i slutändan ha en grupp med "perfekta" band.
                              Jag har hört att det finns troffe-grupper som man har haft över 20 år då har dem i omgångar antingen tillfört utifrån eller behållt egna yngel och kompletterat med dem till ursprungsgruppen.

                              Just nu håller jag på med att bygga upp en SO-odlad körsbärs-grupp. Jag började med att köpa in 80 stycken 3-5 cm (dyrt) som jag tyckte såg bra ut, visst fanns det några som inte såg ut och "duga" till hur jag tycker dem skall se ut. Dem har jag nu haft över 3 månader och de börjar färga ut så pass så att man kan se vilka som har rätt potential och kan börja plocka bort de som inte "duger" i mina ögon sett, men smaken är olika. Men det får vänta några månader, jag vill att samtliga skall åtminstone vara 7-8 cm. I slutändan när jag har plockat bort några så har jag tänkt mig en grupp på runt 40-talet.

                              Men det är väl det som är tjusning med att vara akvarist, finns många vägar och gå och ingen är felaktig utan allt styrs ifrån sina egna förrutsättningar och möjligheter.

                              Johan
                              Senast redigerad av Johan F; 12 juni 2010, 08:11.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Walak
                                Användare
                                • maj 2010
                                • 40

                                Hej jag undra om bläster sanden på jula funkar till troffe fiskarna

                                Kommentar

                                Arbetssätt...