Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    ja tycker ikola varierar en del i likhet med andra troffar men sen har kvaliten på djuren stor betydelse, många grupper av ikola ja sett har inte den markant svart-gula färgen utan färgen är oregelbunden och saknar lite färg och då speciellt när en färg möter en annan så att säga
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • February 2005
      • 2753

      Blandar man i lite kirizablod i stammarna kanske dom blir så där fina. (för det inte sagt att det är så)
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

        har personligen bara sett en liknande grupp och dom köpte jag Det var nog närmare 18-20 år sen-tyvärr var gruppen för liten till antal och det funkade sisådär en längre tid..,hörde att akv.leasing hade en superfin ikola-grupp för ett tag sen (1-2 år) som såldes snabbt (förståss) Tyvärr hann ja inte se dom
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Johan F
          Användare
          • March 2006
          • 2439

          Tack delfin61 och välkommen till forumet!

          doohan, visst färgar och har hela gruppen huvuden som är konstant svarta. Möjligen så kan någon hona vid lek eller när hon tuggar bli grå på huvudet, gäller även hanar vid slagsmål så kan huvudfärg ändras.
          Detta är min andra grupp av Ikoler och båda köpte jag pågrund av form, kontrast mellan gult band och svarta huvuden och stjärt på samtliga i gruppen.
          Det kanske finns olika varianter/fångsplatser av Ikola?

          Tack specmats

          Tege, vem vet

          Johan
          Senast redigerad av Johan F; 08 June 2010, 20:04.
          3000 liter med Tropheus
          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
          Tropheus sp. black Ikola
          Tropheus sp. black Caramba
          Tropheus red bishop Caramba
          Tropheus Moorii Kambwimba
          Tropheus Moorii Kapampa
          Tropheus Duboisi Maswa

          Kommentar

          • doohan
            NCS Medlem
            • August 2004
            • 1607

            Jag

            har iof bara sett en VF grupp ikola, som jag tyckte var väldigt fin. Men även där var det så att alla inte var helt svarta, även om de flesta exen var väldigt fina med breda o väldigt gula band. Det som slår mig är väl kanske är så att någon bara har sparat perfekta exemplar o sorterat bort dem som inte höll måttet. Eller urvalsodlat om alla ser ut så hela tiden?

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              Ja tror att det finns minst två "lokala" varianter av Ikola i sjön. Två fångstplatser helt enkelt.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • March 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av LN
                Ja tror att det finns minst två "lokala" varianter av Ikola i sjön. Två fångstplatser helt enkelt.
                Skulle inte förvåna mig om du har rätt. Har sett grupper med sammanslagna F1or som varierar väldigt mycket i gulfärgen, frågan är om de även slkilljer så passa mycket i sjön eller om de påverkas av fodret?

                Skall försöka få till en bild på min nya VF-gruppen det närmsta dagarna.

                Hittade en äldre bild på min tiidgare F1- Ikolagrupp som jag har visat upp tidigare på forumet. Dem byte ägare för ungefär ett halvår sedan.
                Senast redigerad av Johan F; 09 June 2010, 07:50.
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  påminner lite om de här http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=4846.0
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Norrland
                    Användare
                    • December 2009
                    • 557

                    Vilda Ikola varierar i färg. Dessutom har många individer inte helt genomgula band. Vad dom har är breda band och feta nästan vertikala skallar.

                    Ny video på mina Ikolor :
                    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                    Nya bilder. Mina har blivit mycket mer gula. Kanon trevligt!
                    Ikola honor:

                    Honor plus hane med scars


                    Bra skallar:

                    Senast redigerad av Norrland; 09 June 2010, 04:11.
                    Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av specmats
                      Helt rätt Dom inte bara påminner lite utan det är dem från leasing, jag kunde inte motstå.

                      Norrland ser riktigt bra ut. Det märks att du sköter om dem.

                      /Johan
                      Senast redigerad av Johan F; 09 June 2010, 07:48.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • tege
                        Användare
                        • February 2005
                        • 2753

                        Ursprungligen postat av Johan F
                        Helt rätt Dom inte bara påminner lite utan det är dem från leasing, jag kunde inte motstå.

                        /Johan
                        Klart snyggaste kejsargruppen hitintills, om man får kalla dom för det? VF eller?
                        https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                        Kommentar

                        • doohan
                          NCS Medlem
                          • August 2004
                          • 1607

                          Undrar

                          vad så fina ex av VF ikola kostar nu förtiden?

                          Kommentar

                          • Walak
                            Användare
                            • May 2010
                            • 40

                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Skulle inte förvåna mig om du har rätt. Har sett grupper med sammanslagna F1or som varierar väldigt mycket i gulfärgen, frågan är om de även slkilljer så passa mycket i sjön eller om de påverkas av fodret?

                            Skall försöka få till en bild på min nya VF-gruppen det närmsta dagarna.

                            Hittade en äldre bild på min tiidgare F1- Ikolagrupp som jag har visat upp tidigare på forumet. Dem byte ägare för ungefär ett halvår sedan.
                            Hur gör ni för att ta så bra bilder?? jag har en system kamera men jag får inte hälften så bra bilder vilka inställningar har ni?

                            Kommentar

                            • Johan F
                              Användare
                              • March 2006
                              • 2439

                              Tack tege dem är VF.

                              doohan, jag har bytt dom

                              Walak, det är en lång resa och egentligen så finns det ingen genväg.

                              Jag har gjort följande men det finns säkert andra sätt som fungerar lika bra för att bli bättre på att ta akvariefoton.

                              1. Började och träna med min befintliga systemkamera och kitobjektiv. Jag har tagit närmare 20.000 fiskbilder och jag vet att det finns personer som har tagit närmare 100.000 fiskbilder. I början var det en stor frustration, nästan bara en på 100 blev bra, men allteftersom blir fler och fler bilder bättre. Vågar inte tänka på hur många timmar man har spenderat med kameran framför karet.
                              2. Sedan införskaffade jag mig ett ljusstarkt objekt det underlättar mycket när man kan hantera kameran. Nivån på bildkvaliten höjs ytterligare.
                              3. Nästa steg extern blixt, gör fotograferingen blir lite svårare men möjliggör att bilden kan bli ännu bättre. Men det finns en hel del som föredrar att fota utan blixt.
                              4. Kamerahus kan ju hänga ihop med objektivet om det så att man har "fel" kamerahus till det ljusstarka objektivet.

                              Inställningarna på kameran måste ju självklart vara rätt, men för mig har det aldrig varit si eller så utan jag anpassar inställningen beroende på vilket kar jag fotograferar och vad jag efterstävar. Jag använder mig alltid av manuella inställningar, tycker att jag får bättre kontroll över kameran och slutresultatet som jag vill uppnå.

                              Johan
                              Senast redigerad av Johan F; 09 June 2010, 21:39.
                              3000 liter med Tropheus
                              http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                              Tropheus sp. black Ikola
                              Tropheus sp. black Caramba
                              Tropheus red bishop Caramba
                              Tropheus Moorii Kambwimba
                              Tropheus Moorii Kapampa
                              Tropheus Duboisi Maswa

                              Kommentar

                              • Norrland
                                Användare
                                • December 2009
                                • 557

                                Norrland ser riktigt bra ut. Det märks att du sköter om dem.

                                /Johan[/QUOTE]

                                Jo det ar mina gullgrisar. Foljde ditt rad att kora en grupp/burk. Dom har fargat ut rejalt. Kompliterade med nytt foder och blivit mera guld-gula. Om ett par manader sa kommer dom att vara knall-gula.

                                Snyggare Troffe vet jag ej om det finns. Kul att du inskaffade nya.
                                Columbus did not seek a new route to the Indies in response to a majority directive.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...