Garage med Troffar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    Ursprungligen postat av Braskebratt
    I källaren har jag en sådan här:

    Har den i tvättstuga, men verkar klara av källaren ganska bra. Murstocken angränsar fiskrummet oxå, vilket kan göra sitt till.


    //Peter
    Tack Peter, men den känns som alldeles för stor och kraftig för ett utrymme på 40 kvm?
    En fundering man har är det bättre att köpa en kraftigare och större modell än en som avsedd för utrymmet, då tänker jag mest på ekonomi (elförbrukningen)?

    Discusred, absolut så kommer jag berätta vad det blev och hur det fungerar
    Misstänker att du har fullt upp med snickeriarbete, men att avfuktarna kommer på plats innan karen är ju ingen nackdel. Klart trist och få mögel på väggar och tak när man har nymålat.

    /Johan
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      Såg just denna tråd, helt sanslöst imponerande användning av golv- och väggyta med bibehållet vackert utseende! Grymma foton i tråden också för övrigt!
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      • Johan F
        Användare
        • mars 2006
        • 2439

        Ursprungligen postat av FI
        Såg just denna tråd, helt sanslöst imponerande användning av golv- och väggyta med bibehållet vackert utseende! Grymma foton i tråden också för övrigt!
        Jo, det var en massa funderingar hit och dit innan jag bestämde mig för vilka akvarie-storlekar och hur ställning skulle konstrueras. En utmanning var att det fanns ett element (långt) utefter väggen som jag ville behålla på denna vägg. Även ett elskåp (utsidan på hus) som gjorde att golvytan var endast 50cm djup och ovan detta skåp 60 cm. Därav grunda kar på den nedre och mellan nivå och det djupa karen högst upp.

        /Johan
        3000 liter med Tropheus
        http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
        Tropheus sp. black Ikola
        Tropheus sp. black Caramba
        Tropheus red bishop Caramba
        Tropheus Moorii Kambwimba
        Tropheus Moorii Kapampa
        Tropheus Duboisi Maswa

        Kommentar

        • Braskebratt
          Användare
          • januari 2004
          • 36

          Ursprungligen postat av Johan F
          Tack Peter, men den känns som alldeles för stor och kraftig för ett utrymme på 40 kvm?
          En fundering man har är det bättre att köpa en kraftigare och större modell än en som avsedd för utrymmet, då tänker jag mest på ekonomi (elförbrukningen)?

          /Johan
          Det var olika omständigheter som gjorde att det föll på denna storleken. Bl. a. skulle det vara möjligt att använda den för att torka tvätten, hålla nere fukthalten i källaren på ca 90 m2, där ibland fiskrummet.
          Nu har vi flyttat för en tid sedan och vi har andra förutsättningar och möjligheter, men till att torka tvätten och hålla källaren 80 m2 "lukt fri" tycker min sambo den klarar galant.
          Vet inte om den "tar" även fiskrummet, då denna dör mestadels är stängd. Det jag kan konstatera iaf är att det inte är alls så fuktigt varken i källare eller fiskrummet längre.

          //Peter

          Kommentar

          • Johan F
            Användare
            • mars 2006
            • 2439

            Ursprungligen postat av Braskebratt
            Det var olika omständigheter som gjorde att det föll på denna storleken. Bl. a. skulle det vara möjligt att använda den för att torka tvätten, hålla nere fukthalten i källaren på ca 90 m2, där ibland fiskrummet.
            Nu har vi flyttat för en tid sedan och vi har andra förutsättningar och möjligheter, men till att torka tvätten och hålla källaren 80 m2 "lukt fri" tycker min sambo den klarar galant.
            Vet inte om den "tar" även fiskrummet, då denna dör mestadels är stängd. Det jag kan konstatera iaf är att det inte är alls så fuktigt varken i källare eller fiskrummet längre.

            //Peter
            Tack Peter!

            Visst jag tror även att det är bättre att gå på en lite större modell så att den verkligen klarar av utrymmet.

            /Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

            Kommentar

            • scorpion
              Användare
              • september 2004
              • 9

              Ursprungligen postat av Johan F
              Det låter som ett bra alternativ och lagom stor avfuktare. Hur stort är garaget och hur många akvarieliter vatten har du i utrymmet?

              /Johan
              Ja har inga akvarium i garaget men ja ställer in min bil där och innan ja hade avfuktaren så torkade inte bilen om den va blöt när man ställde in den men nu e den det om inte behållaren blivit full för då stänger den av sig.

              Johan

              Kommentar

              • Johan F
                Användare
                • mars 2006
                • 2439

                Ursprungligen postat av scorpion
                Ja har inga akvarium i garaget men ja ställer in min bil där och innan ja hade avfuktaren så torkade inte bilen om den va blöt när man ställde in den men nu e den det om inte behållaren blivit full för då stänger den av sig.

                Johan
                Samma här, när en blöt bil åker in i "akvarierummet" så blir fukthalten klart hög. Tar två-tre dygn innan bilen torkar upp.
                Tror att en avfuktare kommer att sköta jobbet galant.

                /Johan
                3000 liter med Tropheus
                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                Tropheus sp. black Ikola
                Tropheus sp. black Caramba
                Tropheus red bishop Caramba
                Tropheus Moorii Kambwimba
                Tropheus Moorii Kapampa
                Tropheus Duboisi Maswa

                Kommentar

                • scorpion
                  Användare
                  • september 2004
                  • 9

                  Ursprungligen postat av Johan F
                  Samma här, när en blöt bil åker in i "akvarierummet" så blir fukthalten klart hög. Tar två-tre dygn innan bilen torkar upp.
                  Tror att en avfuktare kommer att sköta jobbet galant.

                  /Johan
                  Det tror ja med min avfuktare torkar min bil till morronen efter om inte behållarn blitt full, å då har jainte mer än 15 grader i garaget på vintern den e ju massa eftektivare om det e varmare.

                  Johan

                  Kommentar

                  • Johan F
                    Användare
                    • mars 2006
                    • 2439

                    Ursprungligen postat av scorpion
                    Det tror ja med min avfuktare torkar min bil till morronen efter om inte behållarn blitt full, å då har jainte mer än 15 grader i garaget på vintern den e ju massa eftektivare om det e varmare.

                    Johan
                    Jag har åtminstone 21-22 grader i garaget, blir tropiskt klimat när den blöta bilen körs in. Och visst fungerar avfuktarna effektivare när det är varmare.

                    /Johan
                    3000 liter med Tropheus
                    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                    Tropheus sp. black Ikola
                    Tropheus sp. black Caramba
                    Tropheus red bishop Caramba
                    Tropheus Moorii Kambwimba
                    Tropheus Moorii Kapampa
                    Tropheus Duboisi Maswa

                    Kommentar

                    • scorpion
                      Användare
                      • september 2004
                      • 9

                      Det e stor skillnad om man ökar tempen

                      90 % luftfuktighet vid 22ºC - 17,2 l per dygn
                      90 % luftfuktighet vid 15ºC - 12,8 l per dygn

                      Relativ fuktighet (RF)
                      Luftens fuktighet mäts i relativ fuktighet (% RF). Det är ett mått på hur mycket
                      vatten som luften innehåller vid en viss temperatur. Vid 100 % RF är luften
                      mättad och fukten fälls ut i form av små vattendroppar. För hög luftfuktighet är
                      aldrig bra. Redan vid 60 % RF korroderar stål. Vid 70 % finns det risk för mögel
                      och svampangrepp.
                      En tumregel är att 50 % RF är ett bra klimat för de flesta material. Det känns även
                      behagligt för människor och djur.

                      Kommentar

                      • scorpion
                        Användare
                        • september 2004
                        • 9

                        Här kommer ett test av avfuktare

                        http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • mars 2006
                          • 2439

                          Ursprungligen postat av scorpion
                          Här kommer ett test av avfuktare

                          http://www.swedishenergyagency.se/WEB/STEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf
                          Tack för länken till testen.

                          Det blev till slut en "begagnad" Woods-avfuktare till ett mycket förmånligt pris så att jag åtminstone kommer igång. Den har varit på under natten och man kan bara konstatera vilken skillnad på "klimatet" i akvarierummet det har blivit.
                          Tänkte införkaffa en hygrometer och mäta lite på elförbrukningen för att få en uppfattning om vad den bidrar med i faktiska värden.
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • mars 2006
                            • 2439

                            Ursprungligen postat av Johan F
                            Tack för länken till testen.

                            Det blev till slut en "begagnad" Woods-avfuktare till ett mycket förmånligt pris så att jag åtminstone kommer igång. Den har varit på under natten och man kan bara konstatera vilken skillnad på "klimatet" i akvarierummet det har blivit.
                            Tänkte införkaffa en hygrometer och mäta lite på elförbrukningen för att få en uppfattning om vad den bidrar med i faktiska värden.
                            Har nu kört avfuktaren några dagar och klart nöjd
                            Har idag en luftfuktigheten på omkring 50% från nästan 70% luftfuktighet. Jag har ett utrymme på 40 kvm och den höjer lufttemperatueren med omkring 2 grader, vilket kan vara bra och ha med i beräkningen om man funderar på att införskaffa sig en avfuktare till akvarierummet. För min del så behöver jag inte några doppvärmare längre.
                            Elförbrukning var första dygnet över 6 kw men sedan har det varit omkring 4 kw per dygn vilket jag tycker är helt ok. Själklart så blir det några kronor på ett år men jag behöver ju inte oroa mig för eventuella fuktskador, dessutom så behövs ju inte någon doppvärmare längre vilket även spar lite el.
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              från 70 till 50 är ganska mycket, roligt att det går ner så mycket funderar lite hur en avfuktare kan vara så effektiv, det kostar ju lite men ändå..
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              • discusred
                                Användare
                                • juni 2004
                                • 851

                                Ursprungligen postat av Johan F
                                Har nu kört avfuktaren några dagar och klart nöjd
                                Har idag en luftfuktigheten på omkring 50% från nästan 70% luftfuktighet. Jag har ett utrymme på 40 kvm och den höjer lufttemperatueren med omkring 2 grader, vilket kan vara bra och ha med i beräkningen om man funderar på att införskaffa sig en avfuktare till akvarierummet. För min del så behöver jag inte några doppvärmare längre.
                                Elförbrukning var första dygnet över 6 kw men sedan har det varit omkring 4 kw per dygn vilket jag tycker är helt ok. Själklart så blir det några kronor på ett år men jag behöver ju inte oroa mig för eventuella fuktskador, dessutom så behövs ju inte någon doppvärmare längre vilket även spar lite el.
                                Bra Johan!
                                Roligt och läsa, även roligt att det är Woods du har köpt, det är vad jag är nog ute efter oxå.

                                Kör du även någon ventilation i rummet oxå? Så du byter ut luften, har själv funderat på en pax variant av ventalation.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...