Hur steriliserarar man ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aqua_Max
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 108

    Hur steriliserarar man ytterfilter?

    Jag har flera begagnade ytterfilter.

    Jag vill sterilisera dem för att säkert ta död på snäckor, penselalger, cyanobakterier, eventuella sjukdomar etc som kan ha följt med från tidigare ägare.

    Vad är bästa sättet att göra detta på?

    Jag hade tänk koka eller byta ut filtermaterialet (beroende på värde) men själva filterbehållarna, pumpar, slangar, kopplingar etc som är i bra skick i övrigt vill jag sterilisera med något kemiskt medel. Hade tänkt koppla ytterfiltrena till en hink med någon eller några kemikalier i vattenlösning och låta pumparna cirkulera detta, exempelvis under något dygn eller i ett par veckor och sedan skölja dem ordentligt med vatten före användning.

    Vad är bästa medlet att använda utan att man sabbar gummipackningar, plastbehållare, rotor, slangar etc?

    Funderar på alternativ som t.ex. klorin, alun, kaliumpermanganat, jod, mättat saltlösning (NaCl, vanligt bordssalt med jod) och/eller något antisnäckpreparat som t.ex. flubenol. Är det något av ovanstående alternativ mer lämpligt än övriga eller något som är direkt olämpligt, t.ex. om det skadar plast eller metaller? Eller finns det något annat kemiskt medel som fungerar bättre?

    Enklast för mig är om det fungerar med mättad saltlösning.

    MVH Max Strandberg
    Senast redigerad av Aqua_Max; 29 april 2009, 03:45.
    ~~~ MaxStrandberg.com ~~~
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    En hög dos vanligt klorin i en tioliters spann o låt pumpen gå me det en halvtimme så finns det inget som överlever.
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Sen kommer fråga två. Var kastar man med klorinvattnet?
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • LN
        Användare
        • december 2004
        • 4744

        #4
        Ska man vara riktigt proffsig så kan man använda Natriumtiosulfat för att ta bort det aktiva kloret . Tyvärr är det inte så många som har det hemma på hyllan så att det blir att slå ut klorspannen i avloppet.
        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ett kilo salt per 10 liter vatten kommer du en bra bit med också.

          Klorin vet jag inte bästa sättet att neutralicera men det borde vara enkelt. Späder man ut det och låter det stå borde det bli helt ofarligt. Detta har diskutterats tidigare men jag är ingen expert på frågan. Klorinets rykte som miljöbov är delvis överdrivet.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Nu kom LN mellan och han kan säkert detta bättre! NaClO... Hur neutralicerar man det? http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumhypoklorit

            Antar att det bleker genom sönderfall till NaCl och fria O? Då var mitt förslag att späda ut det rätt bra. Fast det stinker ju klor förstås... Vad är det som händer egentligen?
            Senast redigerad av Ola Svensson; 29 april 2009, 09:06.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Leopoldi
              Användare
              • februari 2004
              • 1082

              #7
              kaliumpermanganat

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Jo du har rätt Ola. Ställ ut spannen i starkt solljus så oxiderar kloret. Blekning fungerar alldeles utmärkt.

                Det är även anledningen till att det går åt tiofallt mera klor i en utomhus simbassäng än en inomhusbassäng.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • PatrikMalmo
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 4642

                  #9
                  Klorin är grymt. Använder det för att döda alger i moinaburkarna. Man kan se algerna dö, de bleknar nedifrån och upp. Använd det däremot inte till filtermatta, skumpatroner mm - är lösningen för stark så klibbar de ihop och blir oanvändbara. Lite osäker på om det påverkar packningarna, men lagom dos borde det gå bra.

                  OT: är det inte natriumhypoklorit man använder för att få fram kloraminer?

                  Hilsen,

                  P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

                  Kommentar

                  • LN
                    Användare
                    • december 2004
                    • 4744

                    #10
                    Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                    OT: är det inte natriumhypoklorit man använder för att få fram kloraminer?

                    P
                    Jo det är det, man låter kloret reagera med amonium.
                    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                    Kommentar

                    • Aqua_Max
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 108

                      #11
                      Ursprungligen postat av LN
                      En hög dos vanligt klorin i en tioliters spann o låt pumpen gå me det en halvtimme så finns det inget som överlever.
                      Hur hög dos bör man använda? På klorinflaskan finns diverse olika förslag på doseringar för olika användningsområden.

                      Kollar man de övriga användningsområdena så skulle jag gissa att 1 dl med 1 liter vatten borde räkna som hög dos?

                      Jag har inte bråttom, så undrar om det även fungerar med låg dos t.ex. 1 dl per 10 l vatten om man låter vattnet cirkulera under längre tid, exempelvis ett dygn?

                      Undrar vilket alternativ (stark dos kort tid eller svag dos lång tid) som är mest skonsamt mot ytterfiltret samtidigt som det klarar att ta helt död på eventuella snäckor, alger etc. Någon som har teori eller vet säkert?

                      Eller är det någon som vet om hög dos som kan användas utan negativa effekter på ett ytterfilter utan filtermatieral? Har flera ytterfilter, bl.a. flera olika fluval (t.ex. fx5 och några till modeller) och eheim (t.ex. pro II och flera äldre modeller)... Vet inte hurvida vilka olika plaster etc som dessa olika ytterfilter består av påverkar hur känsliga eller tåliga de är mot klorin... Vill inte förstöra dem... Vill inte att klorinbehandlingen gör att filtret blir obrukbart och/eller riskerar att börjar läcka... Vissa av filtrena är förmodligen användbara som de är utan behandling, eftersom de stått oanvända i ca 1-4 år, men jag vill ändå sterilisera dem på något sätt för att vara helt säker.

                      Jag har inte använt klorin till akvarieändamål tidigare, så frågar här för att se om någon vet säkert, så jag förhoppningsvis slipper göra misstag angående doseringen.
                      ~~~ MaxStrandberg.com ~~~

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 4642

                        #12
                        Jag doserar aldrig exakt, pytsar i tills det känns bra. Vill du vara säker, så kör med 1 dl per tio liter. För akvatiskt liv bör det vara tillräckligt för att avliva rubbet. Börja med det skitigaste/algigaste filtret du har. Bleknar algerna är du rätt på det. Eller testa med alger från något kar som är igång - bleknar de är det ok. Jag vet inte säkert, men det borde inte påverka plasten och packningarna i den dosen. Personligen hade jag vågat testa utan någon som helst tvekan.

                        Hilsen,

                        P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 04 maj 2009, 08:38.
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...