Hur gör ni vid inkoppning (rent praktiskt)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinjani
    Användare
    • mars 2009
    • 45

    Hur gör ni vid inkoppning (rent praktiskt)

    Det känns som jag gör på ett omständigt sätt. Undrar hur ni andra gör?

    Har ni kvar fisken i transportpåsen när ni koppar in? Jag har ganska bra drag cirkulationen, så jag håller påsen med handen, så den inte åker iväg. Vågar inte stänga av filtren, annars kunde den ha flutit på ytan . Kan jag det eller kan jag hälla fisken och vattnet i en hink? Tänker då i synnerhet då jag har flera inköpta fiskar samtidigt. Det blir mycket hållande....
  • Tony
    Användare
    • april 2002
    • 4594

    #2
    Är fisken inköpt på samma ställe och skall till samma kar brukar jag lägga över alla firrar inkl. vatten i en lagom stor hink. Fyll sedan hinken i omgångar med en skvätt vatten från deras blivande akvarium.
    Tony Englund

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Jag brukar ofta slå i 1/2 dl salt per 100 liter akvarievatten samtidigt med de nya fiskarna.
      Saltet motverkar stress och är framförallt bra då fiskarnas fenor och slämhinnor kan vara lite slitna efter fångst och påsvistelse.

      Har man redan salt i vattnet kan man ju förståss hoppa över att hälla i mer.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Sällan jag köper mycket fisk i stöten, men då gör jag som Tony. Ner med alla i en hink/balja och så fyll på med vatten från tänkta akvariet (om fisken är inköpt på samma ställe och från kar med liknande vattenvärden). Är jag petig och fisken har varit länge i påsarna håvar jag sedan fisken från hinken och ner i karet för att inte få med något av transportvattnet - det är verkligt mögvatten om fisken transporterats långt. För enstaka påsar häller jag först ut det mesta av transportvattnet, "kavlar ner" sidorna på påsen så att de blir luftfyllda och låter påsen hänga i ytan. Fyller sedan på i omgångar med vatten från karet. I kar med bra fart alternativt med hoppande fisk sätter jag i stället fast påsen mellan karet och täckglas/ramp under inkoppning. Med fisk från kar med lågt pH som ska över i kar med högt pH så späder jag först ut transportvattnet duktigt med osmosvatten och häller ut mycket av transportvattnet i omgångar. Efter det inkoppning som vanligt.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Jag gör nästan likadant som Tony.
          Töm hela påsen inkl vatten i en hink
          Ta ett halvlitersmått och ta ungefär hlva måttet ur hinken och töm i slasken.
          Ta ungefär halva måttet ur akvariet och töm i hinken.
          Ju större skillnad det är på vattnet i akvariet och det vatten fisken kom ifrån, desto mindre volym vatten brukar jag byta vid inkoppningen

          Denna koppning gör jag ungefär var 15:e minut och kan beroende på hur känslig fisken är hålla på i 2 timmar eller mer.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Jag har faktiskt börjat lägga av med det. I med fisken i en hink, på med nån liter från akvariet och sen brukar jag håva upp fiskarna oc i karet så man kan slänga det gamla transportvattnet.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • Oden70
              Användare
              • januari 2007
              • 869

              #7
              Själva tar jag och häller över den nyinköpta fisken med transportvatten i en hink. E det mycket vatten och mycket fisk så tar jag bort av vattnet. Sedan tar jag en luftslang(den tunna till syrepumpar) sätter den i karet och suger tills vattnet kommer. Sätter ner den i spannen med fisk och låter det rinna tills spannen e nästan full. Pga det lilla flädet i luftslangen tycker jag att det e ett perfekt sätt och har funkat kanon vid inkopning av troffar och annan fisk. Fick detta tippset av Mighty som också själva annvänder det sättet.
              E ett kanon sätt som alltid funkar...
              Då jag e lite latare eller det bråskar gör jag som Olorin och det har även det funkat tillfredställande...
              Men föredrar det första alternativet då detta sköter sig själva och e nästan "vattentätt"
              Petrochromis is da shit8)8)

              Kommentar

              • Mikael W
                NCS Medlem
                • augusti 2002
                • 8598

                #8
                Jag gör som Oden70 plus att jag har en kran på luftslangen så att jag kan köra med mindre flöde i början. Man lär sig snabbt hur man ska ställa in för att det ska ta ungefär en timme att kommma från 100 % transportvatten till ca 80 % akvarievatten.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

                Kommentar

                • Leopoldi
                  Användare
                  • februari 2004
                  • 1082

                  #9
                  Jag gör lite olika beroende på hur många o hur stora fiskar det är. Men jag är väldigt snabb/slarvig om man jämnför med några här ovan. Håller aldrig på mer än en halvtimme. Visst det kanske är bättre att hålla på i 2-3 timmar men jag orkar inte vänta plus att det är en stress för fisken att ligga i hinken/påsen/lådan en längre tid.

                  Fisk som mått riktigt dåligt i hink/låda har jag slängt i utan inkoppning oxå utan dödsfall.

                  Kommentar

                  • elinjani
                    Användare
                    • mars 2009
                    • 45

                    #10
                    Oj, vad mycket bra svar och tips!

                    Tänkte på det med salt. Vattnet blir ganska grumligt ett tag efter man hällt i salt. Blir det bättre om man löser upp det innan i vatten?

                    Kommentar

                    • Rickard
                      Användare
                      • april 2002
                      • 727

                      #11
                      Jag häller aldrig i transportvattnet i mitt kar p.g.a. att jag tog kål på nästa alla invånare i ett 540 Malawi med det. Som ovan
                      1: Spann + Aquasafe + transportvatten
                      2: Spädning 2-3 ggr
                      4: Håvning till karet eller till ett yngelnät tills dom vänjer sig (gäller mindre fiskar som kanske blir mat om dom står stilla i chock).
                      M.v.h.
                      Rickard

                      Kommentar

                      Arbetssätt...