Är golden inavlade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawijanne
    Banned
    • november 2005
    • 3217

    Är golden inavlade?

    Ja, som rubriken säger är våra golden inavlade.Janne
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av malawijanne
    Ja, som rubriken säger är våra golden inavlade.Janne
    Ja, mycket mycket inavlade.

    Följdfrågan är förstås: "Och varför är de inte bara skräp". Svaret är kanske att mycket är "bara skräp" men också att en sån liten population som golden "inavlas" i naturen och det naturliga urvalet plockar då bort dåliga anlag som i stora populationer "göms" då de aldrig hamnar i dubbel uppsättning och "syns". I små populationer parar sig ofta närbesläktade individer och då kommer dåliga anlag oftare i dubbel uppsättning och det naturliga urvalet plockar bort dem (fiskarna dör). Sammanfattning: Fisk från små populationer tål inavel mycket bättre än fisk från stora populationer.

    Jaha, och varför blir det då skräp överhuvudtaget om man tar fisk från små populationer? Jo, det kommer alltid nya dåliga mutationer och inavlar man hårt i flera led och inte tar bort felaktig fisk då kommer dessa "fixeras" dvs de finns inte friska anlag kvar utan bara den nya mutationen. VId 10 generationer av hård inavel UTAN urval (leker av bror med syster - tar en bror och syster och leker av dessa - tar en bror och syster och leker av dessa osv 10 gånger) så finns det ingen chans att det inte är fullständigt skräp!
    Senast redigerad av Ola Svensson; 26 april 2009, 13:21.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Barracudan
      Användare
      • april 2005
      • 453

      #3
      Var på Akvarium Malawi i somras och när jag stod framför ett Goldenakvarium, kom frågan upp om jag haft problem med insjunkna magar på mina Golden.

      Jag svarade att jag hört att de kan vara inavlade, men fick till svar att dom alltid hade en vildfångad hane till avel, men trotts det fick dom "vinkelhakar"

      Nu vet jag inte om det var vinkelhakesyndromet ni tänkte på?
      Frontosamarkus

      Kommentar

      • auratusen
        Användare
        • oktober 2010
        • 61

        #4
        Ursprungligen postat av Barracudan
        Var på Akvarium Malawi i somras och när jag stod framför ett Goldenakvarium, kom frågan upp om jag haft problem med insjunkna magar på mina Golden.

        Jag svarade att jag hört att de kan vara inavlade, men fick till svar att dom alltid hade en vildfångad hane till avel, men trotts det fick dom "vinkelhakar"

        Nu vet jag inte om det var vinkelhakesyndromet ni tänkte på?
        Aquarium malawi måste jag säga, har mycket fin kvalite på sin fisk och deras avelsdjur är mycket fina. Dedär med "vinkelhake" har inte jag märkt på deras fiskar.

        Själv, tycker jag att goldens får mycket lättare insjunkna bukar och soten, än vad andra fiskar får. Därför tror jag nog inte jag kommer köpa goldens på ett tag. Men finns dock ett undantag. Om jag får tag på de vita, så blir jag ju inte ledsen
        The rift lakes is the shit

        Kommentar

        • perik9
          Användare
          • april 2002
          • 161

          #5
          Golden behöver kraftigare mat, dom lever djupare än många andra Mbunor gör.
          Dom betar inte på algmattan utan äter småkryp.
          2001 hade African Diving en Amerikanare hos sig, som jobbade där ett tag.
          Han hade tidigare jobbat för en annan fångststation, han hade med sig en vildfångad Golden
          En hane runt 4-5 cm som var mycket vass, den var så jäkla snygg(som alla fiskar är där nere).
          African pratade en del med killen och kom fram till att man var tvungen att ligga på revet
          mer än en vecka för att fånga 50-60 djur inte mer, och då skulle det bli ca 80% hanar.
          Det hade kostat alldeles för mycket.

          Jag tror inte så mycket på att det exporteras Vildfångade L.Careleus "Golden" Däremot Sjöodlat .
          Så av dom som har Vildfångat av denna art så tror jag dom flesta har blivit lurade.

          Jag själv tror inte så mycket på att inavel försämrar kvaliten på fisken inte ännu på ett bra tag illa fall.
          Titta på alla fiskar med små populationer och titta på vattendrag som ligger långt avskilda från andra vattendrag och bi flöden.

          Golden var min första Malawi och den är fortfarande en av dom vackraste
          Perran

          Kommentar

          • auratusen
            Användare
            • oktober 2010
            • 61

            #6
            Jag har inte sagt något om VF.

            Men Aquarium malawi hade faktiskt VF goldens inte för nån månad sedan. Och de kostade 500-800 kr (kommer inte håg priset exakt).
            The rift lakes is the shit

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              ja kanske bättre ge matar o räkimix el pellet och lite högre vatten så runt 25-26 grader så jag har haft den innan min golden så den kraftig o utan insjuka bukar..
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              • Knocko
                Användare
                • februari 2010
                • 115

                #8
                Ursprungligen postat av perik9
                Golden behöver kraftigare mat, dom lever djupare än många andra Mbunor gör.
                Dom betar inte på algmattan utan äter småkryp.
                2001 hade African Diving en Amerikanare hos sig, som jobbade där ett tag.
                Han hade tidigare jobbat för en annan fångststation, han hade med sig en vildfångad Golden
                En hane runt 4-5 cm som var mycket vass, den var så jäkla snygg(som alla fiskar är där nere).
                African pratade en del med killen och kom fram till att man var tvungen att ligga på revet
                mer än en vecka för att fånga 50-60 djur inte mer, och då skulle det bli ca 80% hanar.
                Det hade kostat alldeles för mycket.

                Jag tror inte så mycket på att det exporteras Vildfångade L.Careleus "Golden" Däremot Sjöodlat .
                Så av dom som har Vildfångat av denna art så tror jag dom flesta har blivit lurade.

                Jag själv tror inte så mycket på att inavel försämrar kvaliten på fisken inte ännu på ett bra tag illa fall.
                Titta på alla fiskar med små populationer och titta på vattendrag som ligger långt avskilda från andra vattendrag och bi flöden.

                Golden var min första Malawi och den är fortfarande en av dom vackraste
                Intressant!

                Hur såg den ut i färgen?
                Var den lika gul som dom odlade?

                Kommentar

                • perik9
                  Användare
                  • april 2002
                  • 161

                  #9
                  Ursprungligen postat av Knocko
                  Intressant!

                  Hur såg den ut i färgen?
                  Var den lika gul som dom odlade?
                  Den var väldigt snygg så som våra Golden ser ut.
                  Men alla fiskar är finare därnere tycker jag.
                  Jag var med och plockade fisk till Kent(Nol`s Ciklid Hobby), som han hade beställt, åkte hem till Sverige och tog emot fisken när den kom.
                  När fisken gått till sig så var speciellt en Msobo variant som varit kanon gul därnere nästan brun, jag vet inte vad det beror på men jag gissar på ljuset.
                  Perran

                  Kommentar

                  • dennisr
                    Användare
                    • februari 2010
                    • 19

                    #10
                    Ursprungligen postat av auratusen
                    Aquarium malawi måste jag säga, har mycket fin kvalite på sin fisk och deras avelsdjur är mycket fina. Dedär med "vinkelhake" har inte jag märkt på deras fiskar.

                    Själv, tycker jag att goldens får mycket lättare insjunkna bukar och soten, än vad andra fiskar får. Därför tror jag nog inte jag kommer köpa goldens på ett tag. Men finns dock ett undantag. Om jag får tag på de vita, så blir jag ju inte ledsen
                    Jag har "de vita" även kallad Labidochromis "Nkali". Har 1+1 i ett odlingskar just nu så det borde bli något snart och isåfall första kullen!


                    Mvh/Dennis

                    Kommentar

                    • Tulle89
                      Användare
                      • augusti 2006
                      • 239

                      #11
                      Ursprungligen postat av dennisr
                      Jag har "de vita" även kallad Labidochromis "Nkali". Har 1+1 i ett odlingskar just nu så det borde bli något snart och isåfall första kullen!


                      Mvh/Dennis
                      Lycka till med det! Finns säkert ett par som vill ha dem. Ställer mig i ledet
                      Med Vänliga Hälsningar Tulle

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=813915

                      Kommentar

                      Arbetssätt...