Idag bygger jag ställningen!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • maj 2005
    • 1554

    Idag bygger jag ställningen!

    Ok, nu har jag bestämt mig, jag bygger en ställning och sätter upp karen igen(hade tankar på nerläggning i veckan, men jag ska dra upp ynglen först i a f). Jag bygger en större variant av Mickes (http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=59716) och stoppar in ett par gamla ikea köksskåp mellan reglarna så det går att stoppa undan saker lite fint.

    Hoppas jag får ihop det idag.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Förnuftigt beslut!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • maj 2005
      • 1554

      #3
      Och där satt sista skruven i bänken. I alla fall i själva stommen, i morgon drar jag kanske dit ett par spånskivor på sidorna och så får hustrun måla så den blir fin nog att få flytta in i rummet. Blir det inte bra så får jag väl sova på den så jag tog och provade lite
      Senast redigerad av Olorin; 25 april 2009, 20:36.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Och där satt sista skruven i bänken. I alla fall i själva stommen, i morgon drar jag kanske dit ett par spånskivor på sidorna och så får hustrun måla så den blir fin nog att få flytta in i rummet. Blir det inte bra så får jag väl sova på den så jag tog och provade lite
        Det där blir både bra och snyggt. Vad har du för skiva på?

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av Olorin
          Och där satt sista skruven i bänken. I alla fall i själva stommen, i morgon drar jag kanske dit ett par spånskivor på sidorna och så får hustrun måla så den blir fin nog att få flytta in i rummet. Blir det inte bra så får jag väl sova på den så jag tog och provade lite
          Riktigt bra gjort, Olorin, fan man ju tro att du pedant.Janne

          Kommentar

          • Olorin
            Användare
            • maj 2005
            • 1554

            #6
            Ursprungligen postat av Malawe
            Det där blir både bra och snyggt. Vad har du för skiva på?
            Å den är bara 10 mm spånskiva, behövs inte mer för det finns ett par reglar 45x95 på tvären under och tre faktum skåp (ikea) som vi hade över sen vi rev lite i köket. Stabil var ordet.
            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • augusti 2002
              • 10784

              #7
              Ursprungligen postat av Olorin
              Å den är bara 10 mm spånskiva, behövs inte mer för det finns ett par reglar 45x95 på tvären under och tre faktum skåp (ikea) som vi hade över sen vi rev lite i köket. Stabil var ordet.
              Det är nog stabilt så det räcker...

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #8
                Bra beslut Olorin att behålla hobbyn
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Olorin
                  Användare
                  • maj 2005
                  • 1554

                  #9
                  Ursprungligen postat av LN
                  Bra beslut Olorin att behålla hobbyn
                  Ja ett tag till. Just nu har jag bestämt mig för att rensa upp bland fiskarna och gå tillbaka till plan A. d.v.s. satsa mer på Apistogramma igen och därmed väck med Diskus, Ancistrus och en del Corydoras(kanske för jag är rätt fäst vid dem).
                  Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                  Kommentar

                  • Olorin
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 1554

                    #10
                    Nu börjar det roliga. Har just lackat parkettgolvet och spacklad möbeln. I morgon målas möbeln, och i morgon kväll kanske den kan flyttas in på plats. Så nu är den roligaste perioden med att planera hur karet ska se ut.

                    Modulerna sitter ju på plats så där ruckar jag inte runt något, men det finns ju en hel del annat att pyssla med. Jag har bestämt mig för att inte använda mig av min dryga metern långa mangroverot utan istället jobba mer med små rötter, lite glesare med växtlighet och en del öppna sandytor. Och med sand menar jag riktigt superfin sandlådesand. Slog i en bytta i ett av mina små kar och upptäckte att jag älskar den och fiskarna med tydligen. Varför används det så lite riktigt fin sandstrands sand i akvarium?
                    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                    Kommentar

                    • Olorin
                      Användare
                      • maj 2005
                      • 1554

                      #11
                      Hustrun målade bänken(i morse), nu kan det väl inte gå fel? I morgon kan den lyftas in på plats.
                      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • maj 2005
                        • 1554

                        #12
                        Arghhh!!!!!!!!

                        Ett sånt jävla bakslag!

                        Varning för Julas nätverkskablar. Jag skulle dra en kabel runt rummet i en kanal bakom där akvariet ska står. Mätte och det var 19 meter kabel som skulle behövas. Köpte 20meter på Jula och när jag var nästan klar fattades en meter! Kabeln var 18meter typ. Alltså blir det till att riva upp rubbet och börja om. Så det blir ingen inflytt idag.
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • Olorin
                          Användare
                          • maj 2005
                          • 1554

                          #13
                          Nä, nu ger jag fan nästan upp. Köpte en längre sladd(30 meter), kapade av kontakterna och jackade i det i väggplintarna. Funkade det? Skulle inte tro det va. Det visar sig att julas skitkabel var så tunn att den inte passade i standardplintar för det blev helt enkelt ingen kontakt. Så nu får jag dra ut skiten och kasta den och köpa en ny på en riktig elfirma. Slutsats 350 spänn och en hel söndag bortslösad. Lär dröjja ett tag innan jag köper nåt på Jula!
                          Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                          Kommentar

                          • Tony
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4594

                            #14
                            Men Olorin, det vet väl varenda handyman med självaktning att väggplintar är gjorda för installationskabel med enkardel-tåtar medan "färdiga" patchkablar är flerkardel?

                            Edit: inte Julas fel alltså.
                            Tony Englund

                            Kommentar

                            • Olorin
                              Användare
                              • maj 2005
                              • 1554

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tony
                              Men Olorin, det vet väl varenda handyman med självaktning att väggplintar är gjorda för installationskabel med enkardel-tåtar medan "färdiga" patchkablar är flerkardel?

                              Edit: inte Julas fel alltså.
                              Inte TP45 nätverk. När jag gjorde installationen på övervåningen köpte jag plintarna och installationskabel för nätverk på en elfirma för proffs. Den kabeln var också en kabel som innehåller små tvinnade lösa kablar. Den räckte dock inte så till ett annat run tog jag bara och kapade av en gammal nätverkskabel som jag hade och den funkade den med. Med själva ledaren i de kablarna innehåller en tjock och lite stel koppartråd, men Julas är tunn som ett hårstrå och fäster inte ens klämmorna. Det kallar jag för tunn skräptråd. Totalfiasko för projektet. Nu få jag åka till elproffsfirman på lunchen och köpa riktig kabel, riva hela skiten och börja om. :.(

                              Och i ett rum utanför står akvariummet och väntar. Så trist...
                              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...