Demasoni dör...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Demasoni dör...

    Hej! Har haft problem sista 2 veckorna med mina demasoni. En efter en har de dött. Det börjar med att den drar sig undan, ligger lite på sida vid vattenytan uppe i ena hörnet på akvariet. Ser ut som vanligt färgmässigt. Kan inte se någon avvikelse på fisken. Några dagar senare är den DÖD. Nu har jag blivit av med 4 stycken o en till visar samma beteende.

    Någon som vet vad detta kan vara??
  • fishweed
    Användare
    • februari 2008
    • 434

    #2
    har dom döda fiskarna blivit ätna av dom kvarvarande firrarna i karet?
    hur googlar man efter ett liv?

    Kommentar

    • jocke325
      Användare
      • januari 2009
      • 138

      #3
      När dom e döda menar du? Jag e inte säker. Har även märkt att de som dött har blivit vita runt munnen dagarna innan de dött...

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        Såg att detta hamnat i fel ämne. Men jag är ändå TACKSAM för svar!!!!

        Kommentar

        • malawijanne
          Banned
          • november 2005
          • 3217

          #5
          Ursprungligen postat av jocke325
          Såg att detta hamnat i fel ämne. Men jag är ändå TACKSAM för svar!!!!
          Ja, jag fick lite dåligt samvete när du skrev att du är tacksam för alla svar.
          Jag har haft demasoni, i rätt så många år, jag köpte 5 par som var vildfångade när dom kom in, attans dyra.
          Ja i vilket fall som helst så har jag odlat dom i rätt så många år.
          Och det har alltid varit så att det har tynat bort en och en annan då och då.
          Ja jag lägger ut en bild hur en demasonigrupp kan se ut.Janne

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • november 2006
            • 1493

            #6
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja, jag fick lite dåligt samvete när du skrev att du är tacksam för alla svar.
            Jag har haft demasoni, i rätt så många år, jag köpte 5 par som var vildfångade när dom kom in, attans dyra.
            Ja i vilket fall som helst så har jag odlat dom i rätt så många år.
            Och det har alltid varit så att det har tynat bort en och en annan då och då.
            Ja jag lägger ut en bild hur en demasonigrupp kan se ut.Janne
            Dom ser helt fantastiskt fina ut Janne. Med tynar bort menar du att de blev sjuka och dog eller?


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • jocke325
              Användare
              • januari 2009
              • 138

              #7
              Det hjälpte ju inte mig att bli något visare men...

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • november 2005
                • 3217

                #8
                Ursprungligen postat av jocke325
                Det hjälpte ju inte mig att bli något visare men...
                nej, tyvärr så har jag inget annat svar att ge dig, det jag menade med mitt svar, det var att jag inte kom på vad det var för fel på mina demasoni.
                I och för sig så la jag inte i någon medicin.
                Jag bara drog upp några yngel som jag sedan la i baljan, så hade jag alltid demasoni gående.Janne

                Kommentar

                • salo
                  Användare
                  • april 2002
                  • 314

                  #9
                  Ursprungligen postat av jocke325
                  Hej! Har haft problem sista 2 veckorna med mina demasoni. En efter en har de dött. Det börjar med att den drar sig undan, ligger lite på sida vid vattenytan uppe i ena hörnet på akvariet. Ser ut som vanligt färgmässigt. Kan inte se någon avvikelse på fisken. Några dagar senare är den DÖD. Nu har jag blivit av med 4 stycken o en till visar samma beteende.

                  Någon som vet vad detta kan vara??
                  Som Janne skriver, ibland tynar de bara bort, det är en tuff art så det blir en del slagsmål, vita munnar tyder på det, de liksom skavs när de fightas.

                  Hur länge har du haft gruppen, min (ringa) erfarenhet säger att det tar ett bra tag innan det stabiliseras, ibland får man fylla på lite med nyinköp också.

                  Sedan är Demasoni även känsliga för vad de äter men hade det varit bukvattensot borde detta synas.
                  540 (180x60x50) under uppbyggnad
                  30L Nano under planering
                  Drömmer om ett Nanorev

                  Kommentar

                  • PatrikMalmo
                    Användare
                    • maj 2005
                    • 4642

                    #10
                    Har haft demasoni i två omgångar. Första gången gick det suveränt, trots att det bara var en hane och två honor. Andra gången bytte jag till mig sexton stycken. De slogs ihjäl eller tynade bort (utan att jag kom på någon vettig anledning). Har bara största hanen kvar från den gruppen, men han är grann. Den racksingen...

                    Har pratat med många om den fisken, och till skillnad från de flesta andra Mbunas verkar den vara känslig. Aggro som Sören (även för att vara Malawi) och kan tyna bort utan någon egentlig anledning. Jag betraktar den som en rätt svår fisk. Mina nuvarande tankar är att man bör se på den och hantera den ungefär som Tropheus. De kar jag har sett dem funka bra i kan delas in i två kategorier:

                    1. Stor balja (375 eller större) samt stor grupp (30-40 st). En enda sten för den dominante hanens revir.

                    2. Liten balja (ca 100 liter) med ett fåtal fiskar i. MÄNGDER med gömställen, minst 4-5 grottor per fisk, gärna fler.

                    Planerar att ge mig på den igen, men det lär dröja. Poängen med mitt inlägg är att man får se den som svår. Tror inte du blev särdeles klokare av detta heller, men det är mina erfareheter.

                    Hilsen,

                    P
                    Senast redigerad av PatrikMalmo; 26 april 2009, 12:50.
                    Ingen fisk har läst böckerna.

                    Kommentar

                    • classe
                      NCS Medlem
                      • april 2007
                      • 1147

                      #11
                      tråkig mkt för din fiskar dog den av jocke.. men skall brukar ha många +15 gruppen så bäst den och byter så ofta vatten den 30-40procent för varje vecka.. men jag har köra aldrig min den demsoni själv..jag vet att den demsoni är lätt så känslig fisk..
                      Senast redigerad av classe; 26 april 2009, 12:52.
                      375 LITER Malawi arter..
                      74 Liter Malawi yngel...

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #12
                        märkligt med den återkommande problematiken om Demasoni, har en kompis som har liknande problem, karet är 375 liter och antalet runt 20 som kanske är för litet då.., medinvånare är ett tiotal M.Johanni och det ser bra ut.
                        Men samma problem att demasoni dör ut medan johanni gruppen trivs och leker..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • Mattias777
                          Användare
                          • november 2006
                          • 1493

                          #13
                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo


                          2. Liten balja (ca 100 liter) med ett fåtal fiskar i. MÄNGDER med gömställen, minst 4-5 grottor per fisk, gärna fler.

                          Planerar att ge mig på den igen, men det lär dröja. Poängen med mitt inlägg är att man får se den som svår. Tror inte du blev särdeles klokare av detta heller, men det är mina erfareheter.

                          Hilsen,

                          P
                          Jag har mina 25 ungdjur på ca 6-7cm i ett 180L med 2 grottor och lava sten. Det fungerar felfritt hitills.Inga skadade fiskar och två hanar som har varsin grotta.

                          Släppte även i 4 rödrubin som skall gå i min nyköpta balja sen. Den ca 10cm långa rödrubinen dominerar mot demasonin. Det trodde jag inte när jag skulle släppa i dem =) Dom har börjat leka nu så det är roligt.

                          Här är en bild som togs för ca 1,5 månad sen. Har sålt iväg det mesta av det andra fiskarna som syns på bilden.
                          Senast redigerad av Mattias777; 26 april 2009, 15:04.


                          http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                          Kommentar

                          • jocke325
                            Användare
                            • januari 2009
                            • 138

                            #14
                            Nä, jävligt skumt. Men det är inte bara de svaga som dött. Senast dog min fullstora ståtliga hane ;(
                            O mina Golden som går i samma kar har inte visat nånting. Mår hur bra som helst, medan mina demisar försvinner 1 efter 1. Jävligt märkligt. Men man kanske inte skall förstå allt. Det var kul så länge de levde iaf...

                            Kommentar

                            • Foxen
                              Användare
                              • mars 2007
                              • 34

                              #15
                              Har samma erfarenhet som dig själv och några andra som redan svarat; *POFF* så är halva besättningen död.

                              Har dock pratat med odlare som lyckas mycket bra med Demasoni och han sade som någon annan här; behandla dem som tropheusar så går det bra!
                              Tänk på fodret först och främst, demasoni står enligt Ad Konings och betar på stenar och får således i sig det man kallar "Aufwuchsen" dvs. alger i trådformat/sjögräs. Det innehåller med all sannolikmet >80% vegetabilier och lite animaliska proteiner från kräftdjur och annat smått som lever i algerna.

                              Han (odlaren) kör sina Demasoni på tropheusmix vilket jag tycker är lite för dyrt och omständligt att tillverka så jag kör mina demasonis på en flingfodermix bestående av 60% Supervit och 40% O.S.I Vivid color. De mår bra.
                              Han har även sagt vid tillfälle att de verkar mycket känsliga för matbyten, dvs. OM DU MÅSTE byta foder så gör det väääääldigt successivt över ett par veckors tid med små små små portioner varvat med det "gamla" fodret.

                              Supervit är ett bra och kraftigt basfoder, O.S.I Vivid color är ett högvärdigt foder med mycket vegetabiliska komponenter och dessutom spirulina som har ett mycket högt näringsinnehåll och är utvunnet ur blå/gröna alger.
                              Båda fodrena har till och med en innehållsförteckning till skillnad från populära AquaticNature som många köper för att det funkar till de flesta cikliderna, dock är det inte optimalt om man vill undvika riskfaktorer för känsliga Demasoni.

                              Lycka till alla ni, som jag, som uppskattar denna mycket vackra fisk!
                              Senast redigerad av Foxen; 02 juni 2009, 08:23.
                              ____________________________________
                              420 liter hörntank med demasoni & golden, AquaTerra Rockwall + AquaTerrra-moduler

                              720 liter inbyggt i vägg med Hongi, Eureka och Borley.
                              Inredning: AquaTerra Malawi Rock + AquaTerra-moduler

                              Kommentar

                              Arbetssätt...