Få ner temperatur.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Få ner temperatur.

    Har startat ett 112 L akvarium som jag testkör med 6 st kejsar tetra.

    Dom lever, men verkar inte överdrivet pigga. Håller sig hellst vid ytan (inte ovanför) och simamr inte runt så mycket, men lite då och då ger dom sig ut på en tur i akvariet.

    Läste att dom skall ha 24-27 grader ungefär. Min termometer visar på 28 grader, och då har jag ingen doppvärmare igång!

    Kan de verkligen vara den där graden som gör dom lite slöa eller är de något annat? Skall skaffa ett vattenprovs sett på söndag och kolla värden och sånt.

    Men tänkte om de finns något annat jag kunde pröva så länge.

    Karet har varit igång i 6 dagar och jag fick med mig filtervatten när jag satte igång det.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Din termometer kan ju visa fel.
    Jag hade kejsarteror för många herrans år sedan och om jag inte missminner mig, så var det ingen större fart på dem. Avvakta!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Som jag misstänkte.

      Är väll kanske ändå bra testa värdena på vattnet innan man släpper i någon känsligare fisk.

      Vad fär termometer kan man ha som visar en säkrare siffra på vattnet? Den jag har nu sigger med en sugpropp i vattnet. Den ändrar sig rätt fort om man tar upp den från vattnet så den fungerar nog.

      Kommentar

      • HåE
        Användare
        • september 2007
        • 1525

        #4
        Jag köpte 4 st termometermoduler på clas ohlson, och skillnaden på dessa var endast 0,2 grader.
        När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Det du kan göra för att sänka temperaturen är att bland annat.

          1. Sänka belysningstiden
          2. Minska belysningen (ta ur ett rör)
          3. Lägga något mellan ramp och täckglas (t ex en penna) så att det bildas en luftspalt
          4. Se till att täckglaset inte är tätt t ex genom att lägga en penna mellan glas och akvariet eller ta bort täckglaset.
          5. Fixa en luftström över vattenytan för att öka avdunstningen.
          6. Se till att akvariet inte står mot en solbelyst vägg.
          7. Inte ha innefilter

          Missade jag något av de enkla knepen nu?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Om termometern visar rätt (dubbelkolla, kolla igen och stäm av med något annat) kan den höga tempen mycket väl göra dem slöare. Värmen får dem att tro att det är torrperiod, och så går de ner i varv. På jobbet ligger tempen i kejsartetrakaret på ca 24 grader, och det är full fart på dem. Hannarna fightas en del och raggar som Sören på töserna. Vattenbyten med kallare vatten stimulerar dem till lek och då blir det mer fart på dem. Prova byta vatten (25-30 procent) med kallvatten och tillsatt vattenberedningsmedel. Rätt säker på att det blir mycket mer fart på dem då.

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              OK, tack som den för alla svar.

              Skall testa alltsammans imorgon!

              Vet inte om jag ska vänta med att byta vatten tills karet är mer inkört?

              Skall förmodligen ändåflytta på det nästa helg så kan ju lika gärna passa på att byta lite av vattnet då.

              Kommentar

              • Nilsrolf
                Användare
                • december 2007
                • 41

                #8
                Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                Vet inte om jag ska vänta med att byta vatten tills karet är mer inkört?.
                Du kollar nitrit/nitrat? Om det är nytt är ju risken att du det inte är riktigt inkört och du kan dödliga värden, inte mkt annat än att byta vatten då.

                Kommentar

                Arbetssätt...