UV Filter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laestander
    Användare
    • april 2009
    • 71

    UV Filter

    Hej rellativt ny här på forumet & har aldrigt haft akvarium förut, Men efter mycket läsning och tips av bekanta så har jag för ett tag sen byggt in ett akvarium med malawiciklider i väggen i vardagsrummet, kaklat dragit fram avlopp & vatten. Nu till min fråga om mitt nyinköpta uv filter. Ska det sitta på inkommande slang till ytterfiltret eller utgående ? jag har ett Eheim Ytterfilter 2028 - Professional 2. Jag hade problem med grumligt vatten ett tag efter uppstart så därav inköpet men nu har jag fått bukt på det och vattnet är klart, Jag tror det berode på övermatning + Nyuppstart. Tänkte väll installera uvfiltret ändå & funderar också på om man ska köra det jämt ändå eller bara på timer vissa timmar på natten ?
  • jeppehb
    Användare
    • februari 2008
    • 124

    #2
    Utgående, annars tar nog lampan stryk av all skit som kommer in innan det renas genom filtret.

    Kommentar

    • HåE
      Användare
      • september 2007
      • 1525

      #3
      Tjena Tyson!
      Jaså, det blev ett uv-filter. Här har du en länk. http://www.shopjebo.com/install_help...tallation.aspx
      När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

      Kommentar

      • laestander
        Användare
        • april 2009
        • 71

        #4
        Kanon håkan ja det blir nog bra det här, lite problem med förminskningen från uv filtret det var 26 och min slang var bara 22 men jag tror jag har löst det

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          UV lampor fungerar bäst vid låga vattenflöde alltså kan man pajja vinsten om man har för högt flöde (läs tid) över lampan. 20W med 300-600liter/h funkar kanoners.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          Arbetssätt...