Papegojcikliderna har laggt ägg!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jejja
    Användare
    • april 2009
    • 4

    Papegojcikliderna har laggt ägg!

    Hej är precis helt ny på detta forumet! Kollade precis till mitt akvarium och såg att de laggt ägg! De har hållt på och grävt massor hela tiden sen jag fick dem för 1 månadsen lite mer. Och nu är det fullt av vita små klumpar på stenen och båda vaktar ordentligt. Vet dock inte OM det är en kille och en tjej jag har? Kan man se det på något vis?

    Kan givetvis ta bilder och visa er!

    Vad ska jag tänka på? Kommer det bli yngel eller finns det risk för att det är tjej och tjej jag har som bara lägger ägg endå som hönor gör?

    //Jessica
  • Zulan
    Användare
    • december 2008
    • 13

    #2
    Det har hänt mig vid 2 tillfällen också men efter några dagar äter de upp äggen Hoppas du har bättre tur.

    Kommentar

    • Jejja
      Användare
      • april 2009
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av Zulan
      Det har hänt mig vid 2 tillfällen också men efter några dagar äter de upp äggen Hoppas du har bättre tur.
      Oj då! Hm vore konstigt om dessa käkare upp äggen. De vaktar ordentligt båda två... Är tom agressiva faktiskt mot de andra fiskarna.

      Kommentar

      • Lutt
        Användare
        • oktober 2005
        • 1919

        #4
        Om det är den framodlade red parrot så är chansen ganska liten att få tag i en fertil hane. När jag har varit inne på olika red parrot forum mm. så använder de sig av en annan CA-ciklid hane som t.ex. citrinellus.
        Senast redigerad av Lutt; 28 december 2010, 00:11.

        Kommentar

        • Zulan
          Användare
          • december 2008
          • 13

          #5
          Ursprungligen postat av Jejja
          Oj då! Hm vore konstigt om dessa käkare upp äggen. De vaktar ordentligt båda två... Är tom agressiva faktiskt mot de andra fiskarna.
          Mina var också väldigt aggressiva innan de åt upp äggen. Jag har aldrig sett sån aggression från mina vid något annat tillfälle än just då.

          Kommentar

          • Zulan
            Användare
            • december 2008
            • 13

            #6
            Ursprungligen postat av Lutt
            Om det är den framodlade red parrot så är chansen ganska liten att få tag i en fertil hane. När jag har varit inne på olika red parrot forum mm. så använder de sig av en annan CA-ciklid hane som t.ex. citrinellus.
            Tack för det! Jag har funderat på hur det kan vara att det överhuvudtaget finns papegojor när inga hanar är fertila...

            Kommentar

            • Jejja
              Användare
              • april 2009
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av Zulan
              Tack för det! Jag har funderat på hur det kan vara att det överhuvudtaget finns papegojor när inga hanar är fertila...
              Här står det att hanarna nuförtiden är fertila men inte innan: http://www.aquaticcommunity.com/se/c...loodparrot.php

              jag håller alla tummarna iaf att det blir några söta yngel!

              Kommentar

              • Jejja
                Användare
                • april 2009
                • 4

                #8
                på min blogg kan ni se bilder:

                jejja.webblogg.se

                Kommentar

                Arbetssätt...