Vad kan jag sätta ihop i 720 L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Vad kan jag sätta ihop i 720 L?

    Vi har börjat fundera på vad vi ska ha för fiskar i nu, kan ju vara bra att ha någon slags plan.

    Något åt det här hållet är tanken.

    Geophagus sp tapajos orange head 1 Hane + Honor?


    Apistogramma cacatuoides 1 Hane 2-3 Honor

    + EN till art dvärgciklid. Viejitas eller Regnbåge


    Tetror, ett stimm med kardinal (jag vet, men dom är fina) Och ett med någon större tetra om kardinalerna faller offer.

    Pansar malar 4-6 st.


    Vill ha lite synpunkter och åsikter och förslag på vad man kan ha mer?

    Vad ska man ha för algstädare i? De flesta L malar verkar ju vara lite speciella till sättet.
  • andmob
    Användare
    • november 2003
    • 72

    #2
    Colombiatetror eller skivtetror är snygga om man är ute efter en lite biffigare tetra än kardinalen.

    När det gäller pansarmalarna så tycker jag att du ska ha ett större gäng eftersom du troligtvis kommer att ha en ganska stor bottenyta och 4-6 stycken "försvinner"... Ha också med i beräkningarna att de delar bottenyta med jordätare och det finns en risk att pansarmalarna får svårt att hinna äta ordentligt, men det kan funka.

    Jag passar även på att höja ett varningens finger för det klassiska misstaget "fisksoppa"...2 sorters tetror, 2 sorters dvärgciklider, pansarmalar.....redan där börjar det bli plottrigt i mitt huvud! MEN det kan också bli hur bra som helst och det är upp till var och en vad som är snyggt

    Geophagusarna kommer med tiden troligtvis att bli huvudattraktionen i akvariet, som en direkt följd av deras storlek i förhållande till de andra fiskarna. Då är det nog bra om "bakgrundsbruset" i form av övriga arter ligger på en behaglig nivå, som snarare sätter pricken över i, än stjäl uppmärksamheten från Geophagusarna...

    Bara mina åsikter Lycka till!

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Var ju kul att hör att dom gick ihop iaf!

      Tanken med cikliderna är väll att de stor skall hålla sig framme och vara huvudattraktionen som du skrev. Dvärgcikliderna ska ju ha varsit revir i varje ände av akvariet (om jag får som jag vill men de är ju inte lätt att placera dom utan det sköter dom ju själva).


      Pansar tetror måste jag ha för jag tycker dom är så jävla coola! Men skall nog kanske ha lite fler som du säger, 10 stycken?

      Och jo jag har hört begreppet fisksoppa innan så man får väll kanske tänka sig för innan man stoppar i halva artlistan.


      Kollade på colombia och skiv tetra men föll inte direkt för dom.

      Har ju dock sett en del tetror med lite störra fenor på som inte är så dumma.

      Kommentar

      • William
        Användare
        • december 2006
        • 93

        #4
        Tror att det finns en ganska stor risk att kardinaltetrorna blir dyr mat åt orangehuvudena. De tetror som skulle kunna funka måste vara lite större. Exempelvis kejsartetra eller någon som är högre i formen, som fantomtetra eller nåt. Kejsare har funkat för oss att ha med såna.

        Vad som blir huvudattraktionen i karet beror mycket på betraktaren. Som malnörd tycker man ju att dom osynliga fiskarna är mycket mer spännande än dom som simmar och tigger mat.

        Mvh William

        Kommentar

        • KuRtaN
          Användare
          • februari 2008
          • 778

          #5
          Jag har mina S. Lecosticta och orange head ihop med Blodfenstetror 4-5cm stora och det är inga som helst problem, ingen uppäten på snart 4 månader.
          Har även ca 30 pansarmalar men tycker nästan det är för lite =/ Dock har jag tyvärr av 4 olika sorter, skall satsa på en sort och göra mig av med dom andra 3. Corydoras Sterbai får stanna resten åker.
          Over and out // Mathias

          Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Nu när man haft lite tid att fundera på kommande invånare...

            Vi har börjat fundera på vad vi ska ha för fiskar i nu, kan ju vara bra att ha någon slags plan.

            Något åt det här hållet är tanken.





            Geophagus sp tapajos orange head 6 St

            Boliviansk Fjärils Ciklid 4 st

            Apistogramma cacatuoides 1 Hane 2-3 Honor


            Tetror - inte valt ännu men lutar åt Kardinal eller Regnbågskejsar.

            Pansar malar 10-15 st

            L Malar.


            Vad tror ni?

            Kommentar

            • Tom.Nordbeck
              Användare
              • juni 2007
              • 133

              #7
              tror det blir ett jävligt schysst kar.

              kanske skulle vara fint med någon scalare i ? (isf "naturfärgad" kanske)
              tänk på att inte ha i alla fiskarna vid samma tillfälle, för att undvika nitrit osv.

              Lycka till!
              Tom.Nordbeck aka Midas_Tom

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Låter kanon! Fast jag hade nog satsat på fler pansarmalar allt eftersom, men det kommer du nog märka att 10-15 pansarmalar försvinner.
                Själv har jag som sagt ca 30st varav 10st är 6-7cm! och det tycker jag är alldeles för lite.
                Vad skall du ha för pansarmalar? Jag har ju 3 arter jag skall bli av med..
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Är inte såförtjust scalare liksom Discus är dom ju väldigt fina, men det händer inte så mycket med dom känns de som... Men vem vet!!

                  Hmm min svärfar har pansarmals arten jag vill ha, den är mörk, med fläckar. Rätt vanlig sa han.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...