Tips och synpunkter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • medgix
    Användare
    • september 2004
    • 242

    Tips och synpunkter!

    Hej igen!

    Jag har tröttnat något kopiöst på mina scalarer och discus och har bestämt mig för att prova på något nytt.
    Jag har ett 720 liters akvarium och jag känner att jag skulle vilja ge mig på lite större ciklider. Nu till det lite knepiga... Vad ska jag skaffa mig?
    Jag vill inte ha Tanganyika eller Malawi ciklider. Jag har haft det innan och förutom färgerna tycker jag att dom är ganska tråkiga.
    Jag var inne på att skaffa mig jaguar ciklider, men det känns inte riktigt som att ett 720 liters räcker till även om jag bara skulle ha kanske 2.
    Oscar är fräna fiskar men inte speciellt vackra att titta på. Dom ser ut som vilka aborrar som helst i princip.
    Jag är ute efter någon "fin" ciklid, 35 cm+ som ska vara hyffsat stresstålig. Akvariet står mitt i vardagsrummet och det är rörelse från alla håll av akvariet.

    Hjälp mig bestämma vad jag ska prova mig på och tala gärna om hur många mitt akvarium kan hålla, vilka ciklider jag kan mixa med och om det finns några växter jag kan ha i akvariet.

    Vore intressant att få svar!

    Kiitos!
  • Mikael W
    NCS Medlem
    • augusti 2002
    • 8598

    #2
    Det finns ju mycket att välja på, också utanför Mala-Tanga.

    Det första jag tänker på är jordätare. De blir ju med tiden nära den storlek Du önskar, och är väldigt fina. Du kunde ha två arter.

    Jaguarer, eller deras kusiner motaguensis, friedrichsthalii eller loisellei?

    Aequidens rivulatus?

    Amphilophus citrinellus eller labiatus?

    Vieja, någon hantelart?
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

    Kommentar

    • andmob
      Användare
      • november 2003
      • 72

      #3
      Uaru är graciösa, charmiga, blir hyfsat stora, men ändå rätt lugna. Komplettera med skivtetror för lite "fart", fräckt med stora tetror i ett såpass stort kar. Sedan kanske någon snygg lite lugnare jordätare, typ "orange head"? Kan tipsa om en annons på köp&sälj som råkar vara min där du finner bl.a. uaru. Hoppas det är OK att hinta om detta, annars ber jag om ursäkt och moderatorn får redigera/radera detta inlägg.

      En annan ciklid som jag drömt om, som skulle göra sig bra i ett såpass stort kar är Cichlasoma pearsei.

      Kommentar

      • medgix
        Användare
        • september 2004
        • 242

        #4
        Hmm, ett lite större gäng jordätare hade helt klart varit något. Tömma akvariet på växter och sten för att hålla botten så ren som möjligt med väldigt finkornig sand. Lätta att hålla ihop med andra ciklder också. Ska kolla upp lite olika jordätare och se om det finns något som faller mig i smaken.
        Rivulatus har jag haft innan, men det var inget som föll mig i smaken. Väldigt fina ciklider, men ganska trista?

        Uaru och skivtetror var inte heller någon dum idé! Kul att du bor så pass nära ändå, Andmob! Du kanske vill byta mot lite L-malar, discus och scalarer, haha!

        Nu får jag ta mig en ordentlig funderare så jag inte går miste om en uaru deal! Kunde ju mixa alla 3 som sagt och få det riktigt fint i akvariet.

        Hur många av varje skulle jag kunna ha i mitt akvarium? Antalet liter vatten per fisk måste ju krympa lite när man kör större ciklider. Eller?

        *Fortsätter fundera*

        Kom gärna med fler idéer!

        Kommentar

        • HenkeP
          Användare
          • januari 2009
          • 61

          #5
          Ursprungligen postat av medgix

          Uaru och skivtetror var inte heller någon dum idé! Kul att du bor så pass nära ändå, Andmob! Du kanske vill byta mot lite L-malar, discus och scalarer, haha!
          Om du har problem med att bli av med dom så kan jag "offra" mig och ta hand om några..

          Kommentar

          • medgix
            Användare
            • september 2004
            • 242

            #6
            Ursprungligen postat av HenkeP
            Om du har problem med att bli av med dom så kan jag "offra" mig och ta hand om några..
            Jag har inte försökt bli av med dom än, men om du är intresserad så ska jag ha dig i åtanke när det väl är dags för mig att byta.

            3 Marmor och 1 svart skalare. En ståtlig, stor marmor hanne som ständigt leker med de 3 honorna. Jag har yngel i akvariet nästan varje vecka, haha.

            5 Wild Green och 2 Spotted Marlboro Gold discus.

            Sedan har jag ett gäng L-128, ett gäng albino ancistrus (som leker varannan månad) och ett gäng vanliga bruna. Kanske 15 malar totalt.

            Kommentar

            • HenkeP
              Användare
              • januari 2009
              • 61

              #7
              Du har PM..

              Kommentar

              • medgix
                Användare
                • september 2004
                • 242

                #8
                Jag kanske är helt ute och seglar, stoppa mig gärna innan jag överbefolkar mitt akvarium!

                Vad tror ni om en mix på 6 st Uaru Amphiacanthoides, 6-8 st Geophagus sp. "orange head tapajós" och ett 10 tal skivtetror? För stort antal och/eller skulle dessa gå bra ihop? Enligt artbeskrivningarna så verkar dom gå ypperligt fint ihop och ha i princip samma temperament, krav på vatten, belysning och dessutom är dom alla "stim fiskar". Jag har som sagt ingen erfarenhet av någon av dessa arter.

                Väldigt finkornig råda-sand, gott om mangrove rötter och grenar, stora musselblommor och 3-5 st L-128?

                Kommentar

                • Micke_720
                  Användare
                  • november 2003
                  • 368

                  #9
                  Hej

                  Jag kör Vf Geophagus med Kongo tetra, C Sterbei, lite L-malar, Scalare
                  det går mkt Bra.

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    Cichlor.....

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Aequidens är mitt förslag. tex metae eller diadema.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • medgix
                        Användare
                        • september 2004
                        • 242

                        #12
                        Ursprungligen postat av Leopoldi
                        Cichlor.....
                        Det där är ju helt klart också intressant. Men hur många kan jag ha i karet och vad kan jag mixa med? Det släktet är ju lite annorlunda i temperamentet har jag förstått.

                        Kommentar

                        • medgix
                          Användare
                          • september 2004
                          • 242

                          #13
                          Ursprungligen postat av medgix
                          Vad tror ni om en mix på 6 st Uaru Amphiacanthoides, 6-8 st Geophagus sp. "orange head tapajós" och ett 10 tal skivtetror
                          Jepps, bestämt mig för denna mixen. Nu är bara frågan vad en bra mix av dom 3 skulle vara? Hur många av varje i ett 720 liters?

                          Kommentar

                          • medgix
                            Användare
                            • september 2004
                            • 242

                            #14
                            Uppdaterar lite .
                            HenkeP köpte mina diskusar och jag stack iväg och köpte mig lite nya fiskar till slut!
                            Det blev inget stort men jag är sjukt nöjd ändå. Blev ett stort gäng vildfångat! Jag har ta mig fan lek varje dag ^^. Jag har filmat lek och hur mina vildfångade scalarer tar hand om sina yngel. Helt underbart att se.

                            VF Geophagus proximus (Geophagus Red Head). Ett par, därför har jag inte flera. Hur som helst undrar jag om jag kanske skulle skaffa fler för deras skull? Dom verkar trivas jävligt bra och har börjat leka också. Mycket liv är det. Finns på film som jag lägger upp under veckan.

                            VF Corydoras loxozonus x 4. Jävlarna tog kol på en L-168 för mig.

                            VF Pterophyllum scalare x 10. 4 lekpar och har 2 kullar med yngel som redan är frisimmande. 2 par har ätit upp sina ägg. Filmat hela skiten från lek till yngelvård.

                            L-168 Zonancistrus pulcher (Brazil Butterfly) x 3 (-1 ). Ska försöka skaffa mig några till. Jäkligt läckra malar om jag får säga det själv. Inte så fruktansvärt ovanliga eller dyra men pryder karet fruktansvärt bra.

                            Tycker ni att jag ska flytta på äggen, flytta på ynglen eller helt enkelt låta dom vara? Föräldrarna tar ju hand om dom, men det är ju bara till en viss gräns.

                            Karet dom går i är ett 720 och jag har 3 st 100 liters som för närvarande står tomma.
                            Senast redigerad av medgix; 17 maj 2009, 18:29.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av medgix
                              Tycker ni att jag ska flytta på äggen, flytta på ynglen eller helt enkelt låta dom vara? Föräldrarna tar ju hand om dom, men det är ju bara till en viss gräns.
                              Det är skalarerna du menar? Jag skulle sugit upp frisimmande med en slang efter X dagar när antalet minskar.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...