Tropheus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hilding

    Tropheus

    Tja.
    Kanske låter som en dum fråga för många men jag undrar om man kan blanda Tropheus Orange med Kiriza? Jag undrar med tanke på blandning av ev. yngel. Jag undrar oxå vilka typer av malar jag kan ha i karet. Vore tacksam för svar.

  • Micke
    Användare
    • april 2002
    • 9579

    #2
    Nej man ska inte blanda "orange" och "kiriza". Bra malar i Tanganyikaakvarier är olika arter av Synodontis, t. ex. petricola och multipunctatus.

    Mvh Michael Persson
    Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
    Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

    Kommentar

    • David Johansson
      Användare
      • april 2002
      • 581

      #3
      Håller helt med Micke om att man inte skall blanda dessa varianter, personligen tycker jag inte att man skall blanda Tropheus alls. Det blir maffigare intryck att bara ha en art tycker jag, sedan finns det större förutsättningar för att gruppen skall fungera bra om den är större samt man slipper inavelsrisken. Vill man absolut blanda tycker jag att du skall satsa på arter som är mer olika, med orange och kiriza får man ju nästan ingen blandeffekt. Bättre i så fall att satas på varianter som ger mer kontrast gentemot varandra.

      Förutom Synodontis som är ett solklart val passar även vanliga Ancistrus bra.

      David
      David

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        "Orange" (Pemba), "Kiriza" och "Ikola" korsar sig enkelt så du ska absolut inte blanda dessa. Jag har sett en handlare som fått korsning och sedan vill sälja i sin butik och jag gillar det inte.

        Stefan, Skövde

        375L Malawi
        2st 100L
        Ungdjur/Yngel
        1st 16L Yngel

        Kommentar

        • Hilding

          #5
          Tack för svaren. Det var ungefär dom svaren jag trodde jag skulle få, men det är ju alltid kul å prata med folk som sitter inne med mer kunskap än vad en annan nybörjare har.

          Kommentar

          Arbetssätt...