Malawijanne i panelen

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • deelay
    Användare
    • september 2002
    • 5394

    Malawijanne i panelen

    Janne, nu väckte du en ide, det är ju så jobbigt att sitta och skriva allt o berätta osv på nätet, ibland orkar man men oftast inte, eller så hinner man inte så därför... vid nästa stämma så sätter man 3 st odlare (typ du) och några till i en panel så kan folk fråga ut er om allt mellan himmel och jord när det kommer till odling och lokaler, Ola är programledare, det blir som en debatt panel på stämman.
    Man kan säkert köra flera olika paneler med olika ämnen. Sen kan man köra en debatt som folk får lyssna på =)

    Jag tycker det vore en strålande grej. Iden går ju att utveckla eller så kanske den ska vara väldigt enkel... ja jag vet inte men det kändes som en bra ide medan jag kollade igenom jannes maraton skrivande i odlingtråden =)
    http://www.aquariumstockholm.se/
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Jag har varit med på en hel del sådana paneldebatter och det brukar bli väldigt bra. Ledaren har förberedda ämnen som deltagarna kan välja att kommentera och sedan kommer publiken in. Även debattledaren kan komma med inlägg. Dessa är menade att belysa ett ämne från olika utgångspunkter, inte att någon ska vinna. Gör vi så kan jag ställa upp som "debattledare".

    På TV har Erik Fichtelius försökt sig på denna form i programmet "forum" (tror jag det heter). Program av typen "debatt" tycker jag är helt värdelösa när det gäller att få reda på något eller ens skaffa sig en uppfattning även om de kan vara underhållande.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Användare
      • april 2002
      • 4619

      #3
      Ursprungligen postat av deelay
      Janne, nu väckte du en ide, det är ju så jobbigt att sitta och skriva allt o berätta osv på nätet, ibland orkar man men oftast inte, eller så hinner man inte så därför... vid nästa stämma så sätter man 3 st odlare (typ du) och några till i en panel så kan folk fråga ut er om allt mellan himmel och jord när det kommer till odling och lokaler, Ola är programledare, det blir som en debatt panel på stämman.
      Man kan säkert köra flera olika paneler med olika ämnen. Sen kan man köra en debatt som folk får lyssna på =)

      Jag tycker det vore en strålande grej. Iden går ju att utveckla eller så kanske den ska vara väldigt enkel... ja jag vet inte men det kändes som en bra ide medan jag kollade igenom jannes maraton skrivande i odlingtråden =)
      Tycker det är en utmärkt idé - speciellt eftersom jag själv förespråkat något liknande i ett stort antal år - till absolut ingen nytta.
      Till skillnad från Ola är jag dock mer inne på en debatt för att det skall bli mer intressant att lyssna på.
      Jag föredrar själv en paneldebatt framför en paneldiskussion där alla har ungefär samma åsikter. Men visst en paneldebatt om odling skulle också funka, om man bara ser till att panelen har lite olika åsikter om hur man skall odla.

      På den "gamla goda tiden" var paneldebatter/diskussioner vanliga på Ciklidstämmorna - men nu var det länge sedan något sådant anordnades och idag finns det knappt ens tid för frågor efter föredragen.

      Sedan finns det ju mycket annat än odling som kan tas upp i en paneldebatt/diskussion som t.ex. vildfångat kontra odlat, naturformer kontra avelsformer, vilken typ av filter är bäst etc. etc.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Back to basic mao!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Till skillnad från Ola är jag dock mer inne på en debatt för att det skall bli mer intressant att lyssna på.
          Jag föredrar själv en paneldebatt framför en paneldiskussion där alla har ungefär samma åsikter. Men visst en paneldebatt om odling skulle också funka, om man bara ser till att panelen har lite olika åsikter om hur man skall odla.
          En debatt där folk kastar en massa tyckande på varandra ställer jag inte upp på det kan jag säga direkt. Och varför någon skulle sitta på podiet som en annan pajas bara för att underhålla det förstår jag inte heller. Men eftersom du använder ordet "intressant" så är det kanske inte det du menar även om det verkar så varje gång du framför förslaget.

          Som exempel var jag på en paneldebatt med temat "känner fiskar smärta". I panelen satt filosofer, fiskforskare och en person från djurens rätt. Bara för att det inte är pajkastning betyder det inte att man ska ha samma åsikt.

          Ni kan läsa en artikel om hela seminariet här http://www.havet.nu/dokument/HU20083fisksmarta.pdf
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • ljung
            Användare
            • januari 2009
            • 42

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            En debatt där folk kastar en massa tyckande på varandra ställer jag inte upp på det kan jag säga direkt. Och varför någon skulle sitta på podiet som en annan pajas bara för att underhålla det förstår jag inte heller. Men eftersom du använder ordet "intressant" så är det kanske inte det du menar även om det verkar så varje gång du framför förslaget.

            Som exempel var jag på en paneldebatt med temat "känner fiskar smärta". I panelen satt filosofer, fiskforskare och en person från djurens rätt. Bara för att det inte är pajkastning betyder det inte att man ska ha samma åsikt.

            Ni kan läsa en artikel om hela seminariet här http://www.havet.nu/dokument/HU20083fisksmarta.pdf
            Bara för tankarna går i sär betyder det inte att man behöver nedvärderar den andras sätt/tankar. Jag föredrar själv debatter där tankarna går i sär (annars finns det ju inget att debattera om?) så man kan granska lite mer objektivt och ta ställning till vad man själv tycker verkar vettigast. På podjet skall inte någon pajas sitta utan en som kan avbryta om det blir smutskastning och föra samtalet vidare med intressanta frågor etc.

            Men låter som ett bra förslag tycker jag.
            Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

            Kommentar

            • Olorin
              Användare
              • maj 2005
              • 1554

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Back to basic mao!
              Debatt med Mao? Vem är kommunisten som ska bära det oket?
              Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Användare
                • april 2002
                • 4619

                #8
                Ursprungligen postat av Ola Svensson
                En debatt där folk kastar en massa tyckande på varandra ställer jag inte upp på det kan jag säga direkt. Och varför någon skulle sitta på podiet som en annan pajas bara för att underhålla det förstår jag inte heller. Men eftersom du använder ordet "intressant" så är det kanske inte det du menar även om det verkar så varje gång du framför förslaget.

                Som exempel var jag på en paneldebatt med temat "känner fiskar smärta". I panelen satt filosofer, fiskforskare och en person från djurens rätt. Bara för att det inte är pajkastning betyder det inte att man ska ha samma åsikt.

                Ni kan läsa en artikel om hela seminariet här http://www.havet.nu/dokument/HU20083fisksmarta.pdf
                Jag har aldrig sagt att det måste vara pajkastning - tvärtom en debatt mellan olika åsikter är bara sund.

                Jag är däremot rätt trött på Halleluja-attityden (vilket jag också tog upp på årsmötet) där alla skall hålla med varandra och ingen får kritisera - det blir synnerligen tråkigt.

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • april 2002
                  • 5028

                  #9
                  Paneldebatt är meningslöst

                  se bara när vi har superföredrag med världens bästa föredragshållare
                  nu pratar jag genom alla tider
                  max 2-4 frågor per föredrag

                  varför vill vi träffas, att få kunskap visst lite men .....man vill tjöta med vänner som bara träffas en gång per år......helst i solen med en kall läsk

                  Paneldebatt är inte det Årsmötet...övriga frågor
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4619

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Paneldebatt är meningslöst

                    se bara när vi har superföredrag med världens bästa föredragshållare
                    nu pratar jag genom alla tider
                    max 2-4 frågor per föredrag

                    varför vill vi träffas, att få kunskap visst lite men .....man vill tjöta med vänner som bara träffas en gång per år......helst i solen med en kall läsk

                    Paneldebatt är inte det Årsmötet...övriga frågor
                    Nåja Christer, det har faktiskt fungerat alldeles utmärkt med paneldebatt/diskussion tidigare.

                    Folk sätter inte igång och ställer en massa frågor efter att ha lyssnat på ett föredrag eller ifrågasätter vad föredragshållaren har sagt - dels för att det är lite oförskämt mot föredragshållaren och dels för att det inte finns tid över (det påpekades ju hela tiden att vi dragit över tiden) och dels för att man inte direkt känner för att debattera efter ett långt föredrag.

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Paneldebatt är meningslöst

                      se bara när vi har superföredrag med världens bästa föredragshållare
                      nu pratar jag genom alla tider
                      max 2-4 frågor per föredrag

                      varför vill vi träffas, att få kunskap visst lite men .....man vill tjöta med vänner som bara träffas en gång per år......helst i solen med en kall läsk

                      Paneldebatt är inte det Årsmötet...övriga frågor
                      Nu är du bara fånig Christer. Om man organiserar det rätt kan det helt klart bli den bästa delan av stämman. Citerar mig själv "Bara för att det inte är pajkastning betyder det inte att man ska ha samma åsikt."
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Användare
                        • april 2002
                        • 4619

                        #12
                        Det handlar ju inte heller om att vi BARA skall ha paneldebatter/diskussioner på stämman utan att vi istället skall bryta den trend vi nu haft i många år med BARA expertföredrag. Dessa skall vi självklart fortsätta med - men gärna kombinerat med 1 (max. 2) debatt/diskussion

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ola Svensson
                          Nu är du bara fånig Christer. Om man organiserar det rätt kan det helt klart bli den bästa delan av stämman. Citerar mig själv "Bara för att det inte är pajkastning betyder det inte att man ska ha samma åsikt."
                          Stop o belägg
                          vad menar du med att vara fånig
                          tror att du skulle ta illa upp om man sa det till dig bara för att du har en annan åsikt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Rickard
                            Användare
                            • april 2002
                            • 727

                            #14
                            Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                            Stop o belägg
                            vad menar du med att vara fånig
                            tror att du skulle ta illa upp om man sa det till dig bara för att du har en annan åsikt
                            Det gälller att välja sina ord väl

                            Jag tycker det skulle vara sk-t kul om t.ex. Janne Wester och Stenker hade en debatt på årets stämma om vattenvärden och temp, det kunde bli .
                            M.v.h.
                            Rickard

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                              Stop o belägg
                              vad menar du med att vara fånig
                              tror att du skulle ta illa upp om man sa det till dig bara för att du har en annan åsikt
                              Jag menar att "Paneldebatt är meningslöst" är fånigt och att "se bara när vi har superföredrag med världens bästa föredragshållare nu pratar jag genom alla tider max 2-4 frågor per föredrag" inte har med saken att göra.

                              Att huvudorsaken är att träffa varandra det anser både du och jag, visst.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...