mer än regnbågar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fs7210
    Användare
    • juni 2004
    • 183

    mer än regnbågar

    vilken ciklid eller annan fisk kan passa med ett gäng Boeseman´s regnbågsfisk?
    jag funderade först på scalarer, men tror att regnbågarna är lite för stirriga för de.
    akvariet är 150 cm långt
    Hinder är det du ser när du tar bort ögonen från målet.
  • daniel60
    Användare
    • mars 2003
    • 527

    #2
    Ursprungligen postat av fs7210
    vilken ciklid eller annan fisk kan passa med ett gäng Boeseman´s regnbågsfisk?
    jag funderade först på scalarer, men tror att regnbågarna är lite för stirriga för de.
    akvariet är 150 cm långt
    Varenda snäll, bottenorienterad och liten/mellanstor ciklid borde funka. Till exempel Apistos.
    Jag har M. parkinsoni tillsammans med Channa bleheri, och det går också bra.
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Christian Alfredsson
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 4122

      #3
      Mina regnbågar äter fullvuxen rödmunstetra. Då är regnbågarna bara fullvuxna. Så jag hade haft lite större fiskar.

      Mosaikgurami går inte bra. De ville leka med dem hela tiden.
      Christian Alfredsson
      http://www.zoopet.com
      http://www.christianalfredsson.com

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #4
        Instämmer med Daniel, men är lite tveksam till Apisto med regnbågar. Inte för att de bråkar, men regnbågarna är snabba fiskar så Apiston får nog svårt att hinna till maten. Kan lösas genom att mata regnbågarna först, och så spruta ned mat "under dem" så att Apiston får sitt.

        Kör M. trifasciata med scalarer i en burk på jobbet, och det går bra. trifasciatan tar simutrymmet i mitten och scalarerna håller sig i kanterna bland rötter och växter.

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #5
          Ööööh... Blandar jag helt ihop firrarna nu men är inte bosemani den "vanliga" halvbiffiga regnbågsfirren som folk har tillsammans med viktoriaciklider och mbuna utan problem?
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • maj 2005
            • 4642

            #6
            Tror du har helt rätt för dig, Ola. Boesmanin är en halvstor regnbåge, blå och gul delat på mitten av firren. Väldans grann, även jämfört med andra regnbågar. Finns en variant på den som ofta kallas för "Fire-red", där det gula är mer rött. Vet inte om den är framodlad eller finns vilt. Regnbågar borde generellt gå bra med sjöciklider, de flesta trivs i liknande vattenvärden och är tillräckligt snabba för att klara sig undan eventuella attacker. De flesta sjöciklider är i sin tur tillräckligt snabba för att hinna med vid matningen.

            Bild:
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Borde inte svaret då svaret vara t ex
              VA: lejonhuvudciklid, palettciklid, röd juvelciklid
              SA: blåciklid, Aequidens (inte rivulatus), Crenicichla- dvärg eller saxatilisgruppen
              CA: någon Thorichthys t ex eldbuk, någon Cryptoheros
              Malawi: golden, rödzebra
              Viktoria: t ex Paralabidochromis sp. rock kribensis
              Tanganyika: det mesta under 15cm.

              dvs. något rubustare grejer? (Alla förslag ovan passar självklart inte med varandra)
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              Arbetssätt...