720 L Projekt, Sydamerikanskt Apistogramma
Kollaps
X
-
Bra att du kan lägga upp bilder nu! Det blir väl bilder under hela bygget tills det är färdigt hoppas jag!Lämna en kommentar:
-
Funderar fortfarande på om jag skall lacka eller ej...
Blir ju snyggt som satan om man bara borstar betongen så så får de nog bli.Lämna en kommentar:
-
-
Självklart har ni alla rätt!
Och en riktig slang står såklart på inköpslistan!!
Men otålig som man är...
De goda nyheterna är ju att karet höll tätt!
Idag har vi börjat att karva ur frigolitbakgrunden! Skoj som fan, men de blir som sagt var SMULIGT! Men inte värre än att en sväng med dammsugaren fick bort allt igen.
Valde att göra bakgrunden utanför akvariet, för IFALL man inte blir nöjd med det så är det bara att skrota och göra om, sitter den i karet så sitter den ju där.
Vilket väll är en god idé för annars lär man dra runt det i hela lägenheten.
Så här ser den ut just nu.
Går just nu och funderar på om jag ska ge upp att leta efter tapecrete och köra med råbetong utan lack, köra in karet ett par veckor med stora vattenbyten hela tiden för att driva ut så mycket som möjligt ur betongen och sedan köra igång det på riktigt.
BILD 1:
Den kommer istort sett att bestå av två stora "stenar" med lite krakuleringar och små klipper bakom och emellena, av de bakgrunder jag kollar på så har jag gillar de med större delar mest, har man för mycket småsten ser de väldigt plottrigt och onaturligt ut tycker jag. Till höger blir det ett stort filterfack med PVC rörs principen samt doppvärmare och även ett överrinnings fack, till vänster ett lite mindre filterfack som suger nerifrån och upp genom filtermatta och sen biobollar.
Skulle dessa filterfack inte räcka till har jag ett litet ytterfilter som jag fick till akvariet vid köp som jag kan kompletera med, men alla jag pratat med menar att det ska räcka och bli över.
För att dölja insuget till det lilla facket kommer jag sätta rot framför och det andra stora har jag gjort likadant som Per_A´s med en framskjutandek klippa som täcker in och utsug. hela höger kortsida kommer täckas med "klippa" och en rot också.
BILD 2:
Sett från ovan. Den blir inte särskilt djup för att spara så mycket simyta som möjligt åt fiskarna. på sin höjd kommer den bli 15cm och mindre.
http://tve7eq.blu.livefilestore.com/...-karvning2.jpgLämna en kommentar:
-
Självklart har ni alla rätt!
Och en riktig slang står såklart på inköpslistan!!
Men otålig som man är...
De goda nyheterna är ju att karet höll tätt!
Idag har vi börjat att karva ur frigolitbakgrunden! Skoj som fan, men de blir som sagt var SMULIGT! Men inte värre än att en sväng med dammsugaren fick bort allt igen.
Valde att göra bakgrunden utanför akvariet, för IFALL man inte blir nöjd med det så är det bara att skrota och göra om, sitter den i karet så sitter den ju där.
Vilket väll är en god idé för annars lär man dra runt det i hela lägenheten.
Så här ser den ut just nu.
Går just nu och funderar på om jag ska ge upp att leta efter tapecrete och köra med råbetong utan lack, köra in karet ett par veckor med stora vattenbyten hela tiden för att driva ut så mycket som möjligt ur betongen och sedan köra igång det på riktigt.
BILD 1:
Den kommer istort sett att bestå av två stora "stenar" med lite krakuleringar och små klipper bakom och emellena, av de bakgrunder jag kollar på så har jag gillar de med större delar mest, har man för mycket småsten ser de väldigt plottrigt och onaturligt ut tycker jag. Till höger blir det ett stort filterfack med PVC rörs principen samt doppvärmare och även ett överrinnings fack, till vänster ett lite mindre filterfack som suger nerifrån och upp genom filtermatta och sen biobollar.
Skulle dessa filterfack inte räcka till har jag ett litet ytterfilter som jag fick till akvariet vid köp som jag kan kompletera med, men alla jag pratat med menar att det ska räcka och bli över.
För att dölja insuget till det lilla facket kommer jag sätta rot framför och det andra stora har jag gjort likadant som Per_A´s med en framskjutandek klippa som täcker in och utsug. hela höger kortsida kommer täckas med "klippa" och en rot också.
BILD 2:
Sett från ovan. Den blir inte särskilt djup för att spara så mycket simyta som möjligt åt fiskarna. på sin höjd kommer den bli 15cm och mindre.
Lämna en kommentar:
-
Ja, att byta vatten med hinkar är ju totalt tröstlöst... sätter du på en avskuen PET flaska eller köper en slamsugare kan du suga upp skräp samtidigt.
Med den kan du också ta en skopa vatten som startar igång hävertfunktionen utan att du behöver suga i slangen.
Man skall inte göra det svårare än vad det är...Lämna en kommentar:
-
hej Fredrik
varför använder du hinkar när du ska tömma ?
Köp en billig trädgårdsslang som räcker till toaletten och stoppa ner slangen i akvariet. Sug till i andra änden och sen så rinner ner till toan av häverteffekten.
Köper du sen en koppling som du kan ansluta till kranen i badrummet så kan du lätt fylla på igen.
MickeLämna en kommentar:
-
hej Fredrik
varför använder du hinkar när du ska tömma ?
Köp en billig trädgårdsslang som räcker till toaletten och stoppa ner slangen i akvariet. Sug till i andra änden och sen så rinner ner till toan av häverteffekten.
Köper du sen en koppling som du kan ansluta till kranen i badrummet så kan du lätt fylla på igen.
MickeLämna en kommentar:
-
Wilhelm, tack för uppmuntran! Känns fortfarande som slutmålet är långt borta, men dock mycket närmre innan det var innan helgen!
Slarvid, tack tack!
Håller just nu på att tömma akvariet igen, tradigt arbete då jag går omlott med två 20 Liters hinkar och tömmer om vartannat.
Men ut skall det ju igen.
Får se om man kan börja karva lite i frigolit kolossoen jag limmat ihop ikväll också!
Mer bilder kommer då!Lämna en kommentar:
-
Har kommit en bit med det stora projektet nu.
Limmat ihop frigoliten så den är redo att börja karva i nu.
Samt att karet är fullt med vatten och håller än så länge tätt.
Kommit på riktigt bra ideér för bakgrunden, hoppas bara att allting fungerar.
Här är lite bild länkar då jag FORTF inte fått mitt medlems nr.
Och så här ser det lilla projektet ut just nu, nu även med Bettor.
http://s3yu1g.blu.livefilestore.com/...a%20Veckan.jpgLämna en kommentar:
-
Ser ju riktigt bra ut! Blir intressant o se hur bakgrunden kommer att bli!Lämna en kommentar:
-
Har kommit en bit med det stora projektet nu.
Limmat ihop frigoliten så den är redo att börja karva i nu.
Samt att karet är fullt med vatten och håller än så länge tätt.
Kommit på riktigt bra ideér för bakgrunden, hoppas bara att allting fungerar.
Här är lite bild länkar då jag FORTF inte fått mitt medlems nr.
Och så här ser det lilla projektet ut just nu, nu även med Bettor.
Lämna en kommentar:
-
Nu har jag köpt mina första fiskar.
6 Kejsar Tetra och 1 Skäggmuns Mal har flyttat in. Har satt akvariet i köket, flådigt värre! (Bild på länken)
Funderar på att ha, och odla, Zebra Pleco i det sen. Verkar ju vara en rätt ovanlig och skoj fisk.
På söndag drar byggandet av min bakgrund i 720 L karet igång.
Hur lång tid brukar det ta innan medlems nr kommer egenligen?Lämna en kommentar:
Lämna en kommentar: