Silikonar om Zooline, hur mycket skall bort.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Silikonar om Zooline, hur mycket skall bort.

    Hej

    Silikonar i detta nu om mitt 720 Liters Zooline kar. Har köpt det begagnat och det var lite missfärgningar samt att det börjat släppa lite på några ställen så de var lika så bra.

    Nu till frågan.

    Imellan alu ramen och glaset upp till är det ett litet mellan rum, ca 0,5 cm med silikon imellan, skall man pilla ur det också eller räckar det att man skär, skrapar loss silikonet på insidan rutan och på alu listen som har yta "inne I" karet.

    Tacksam för er snabba expertis

    /Rakblads experten.
  • Wilhelm
    Användare
    • april 2002
    • 9122

    #2
    Det brukar räcka bra att skrapa, skära loss silikonet på insidan av akvariet.
    Se till att det blir absolut rent och fritt från fett, så blir det bra!
    mvh Wilhelm

    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


    www.linkopings-akvarieforening.net/
    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av Wilhelm
      Det brukar räcka bra att skrapa, skära loss silikonet på insidan av akvariet.
      Se till att det blir absolut rent och fritt från fett, så blir det bra!

      Ok! Tack för svaret

      Första fingret är förövrigt skuret. Inte på mig men min sambo så de blir nog jag som får fortsätta i natt.


      Update

      Ett par timmars slit, är väll i princip klar med en tredjedel. Tar tid detta. Hur farligt är de för glasen att stå utan silikon på insidan?! kan dom förskjutas eller så? Borde ju inte vara så eftersom dom är limmade på utsidan inne i alu ramen också.
      Senast redigerad av FrePGun; 06 april 2009, 01:19.

      Kommentar

      • Wilhelm
        Användare
        • april 2002
        • 9122

        #4
        Ingen fara! Jag har ett 600 liters aluram kar som bara är limmad till hälften och har stått så i ett år. Limmfogarna fortfarande fräscha!
        mvh Wilhelm

        "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


        www.linkopings-akvarieforening.net/
        Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
        www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Ja vad bra, var och köpte lite mer rediga verktyg idag så nu gick det lättare att skrapa än med lösa rakblad.

          Kom på en sak idag. Vi bor på vånging tre av tre i ett 60-Tals lägenhetshus, golven är gjorda i betong.

          Vi har ringt både försäkringsbolag och hyresvärdar och kollat att man får ha akvarium och det var inga problem så länge man hade riktiga saker som inte läckte (dumt jävla krav vem har ett läckande akvarium?), men det var ju inget snack om storlek och vikt...

          Men jag tror risken är MINIMAL att något skulle kunna hända betong och armeringsjärn.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Ja det är lugnt!
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Skönt att höra så kan man släppa den stenen från axlarna.

              Känns som att man kan hyvla av lager efter lager med silikon. Och det är svårt som satan att får bort det från aluramen.

              Tar en bild lite senare så får ni säga vad ni tror ifall det är rent nog att lägga på silikon. glaset är inte så svårt att få helt rent, men aluramen... det är ju bara lite upptill på insidan där silikonet måste fästa så de är väll bara att gno på antar jag.

              Vill lägga på silikonet på torsdag iaf så att det får härda bra över helgen sen, skall ner till malmö över helgen.

              Någon har har förslag på roliga akvarieaffärer där som kan ha öppet?

              Kommentar

              • Cursed

                #8
                Kan säga att betong suger i sig vattnet som en tvättsvamp ;P Mitt Dala/zooline 540 sprack i botten i höstas när ja inte var hemma ,
                Bodde som tur är på första våningen men rann ju snabbt ner i källarn och saneringen tog tre månader med värmefläktar och uppborrning.
                Sen till försäkringarna , hemförsäkringar täcker inga skador på fastigheten varken bostadsrätter eller hyresrätter enbart på de lösöre du har i lägenheten,
                annars är det föreningens försäkringsbolag som "kan" stå för skadorna.

                Liten upp lysning bara ^^

                Kommentar

                Arbetssätt...