Vad för Fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • -DD-
    Användare
    • mars 2009
    • 16

    Vad för Fisk?

    Mitt första inlägg på det här forumet blir en fråga med förhoppning att någon av alla er super kunniga människor kan hjälpa mig.

    Jag tog över denna fisk för en knapp vecka sedan. Den är minst 5 år gammal cirka 10 cm lång och betydligt grinigare än jag hade förväntat mig då jag släppte ner den bland mina jordätare. Den har spenderat de senaste åren i ett malawi kar och där klarat sig utmärkt.

    Som den beter sig nu har jag tänkt skicka den vidare (på ena eller andra sättet) men skulle vilja veta vad det är för art först, jag har min misstankar att initialerna är GI.

    David
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #2
    Kan vara en mager Geophagus brasiliensis
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Föresten välkommen till Ciklidforumet -DD-
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • -DD-
        Användare
        • mars 2009
        • 16

        #4
        Tack för välkomnandet!

        Mina misstankar låg åt G. iporangensis då den bara är 10 cm och minst 5 år gammal, men som sagt den är mager. Finns det några bra karaktärer för att skilja G. brasiliensis och G. iporangensis åt?

        förresten, är de kända för att vara aggressiva och fenbitare?

        David

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Är det en Brasiliensis så är det en riktig surdeg.
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Nicke SA
            NCS Medlem
            • januari 2007
            • 290

            #6
            Jag tycker brasiliensis-komplexet är rejält trixigt. Det skulle kunna vara båda enligt mig. Men det finns uppenbarligen skillnader... Själv har jag fyra st. små köpta som "brasiliensis" men jag är inte säker, får låta dem växa lite innan det går identifiera dem säkrare.
            Mvh Niklas
            Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

            Kommentar

            • Crenicichla
              Användare
              • november 2006
              • 1055

              #7
              Är det bara jag som finner det aningen förvånande att fisken klarat sig i ett Malawi kar under 5år?
              De är ju ändå ordentligt stora skillnader på vatten kemin i SA och Malawi
              MVH

              Kristofer

              Kommentar

              • PatrikMalmo
                Användare
                • maj 2005
                • 4642

                #8
                Ursprungligen postat av Crenicichla
                Är det bara jag som finner det aningen förvånande att fisken klarat sig i ett Malawi kar under 5år?
                De är ju ändå ordentligt stora skillnader på vatten kemin i SA och Malawi
                Sådant förvånar mig inte. Om det bara gäller att hålla fisk så funkar många arter alldeles utmärkt i kranvatten. För odling blir vattenvärdena däremot viktiga många gånger. Mer paff över att den klarat sällskapet i så fall. Malawi är inte alltid snälla mot varandra, och ffa inte andra firrar.

                Hilsen,

                P
                Ingen fisk har läst böckerna.

                Kommentar

                • -DD-
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 16

                  #9
                  Den aggressivaste Malawin som den umgicks med tidigare var Rödzebra. Tyvärr är några av dess nuvarande sambos inte lika tåliga. Hade förhoppningen att det skulle gå bra då de snällaste är större, men icke.

                  så här såg den ena S. jurupari ut efter att G. sp brasiliensis gått i karet i 4 dagar, och då är juruparin 3 cm längre.

                  (inga särskrivningar denna gång hoppas jag )

                  Kommentar

                  • Crenicichla
                    Användare
                    • november 2006
                    • 1055

                    #10
                    Tycker nog att du skall flytta din nykommling omedelbart då sataner är allt för veka för sådan sällskap, har själv erfarenhet där Brasiliensis stressat fram soten hos medinvänarna som i det fallet var G. Altifrons
                    MVH

                    Kristofer

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #11
                      Ursprungligen postat av Crenicichla
                      Är det bara jag som finner det aningen förvånande att fisken klarat sig i ett Malawi kar under 5år?
                      De är ju ändå ordentligt stora skillnader på vatten kemin i SA och Malawi
                      I Malawisjön är det samma vatten som en vanlig Svensk sjö, dvs mjukt med pH över sju. Orsaken till att det är så bra att köra malawiciklider i hårt vatten är att kvävet håller sig som ofarliga föreningar då.

                      Alt vatten i Sydamerika är inte mjukt och surt. Det är vanligt med medelhårt vatten och pH över sju. Blåciklid och guldsöm går i sådant vatten. Firrar som tuppkamsciklid och G. brasiliensis går även dessa i något hårdare vatten.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • KuRtaN
                        Användare
                        • februari 2008
                        • 778

                        #12
                        Tycker fisken på första kortet ser mer ut som en Geophagus Bahia Red ?
                        Over and out // Mathias

                        Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                        Kommentar

                        Arbetssätt...