herotilapia multispinosa, yngel, hur gör jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chippog
    Användare
    • augusti 2008
    • 251

    herotilapia multispinosa, yngel, hur gör jag?

    om jag fattade rätt, så är det F1 herotilapia multispinosa. jag har paret nu i cirka tre veckor, hon 5, han 7 cm. efter några dagar lekte de redan men äggen blev fiskmat, två dagar gamla. nu, andra leken har de redan hunnit till yngelvård! cirka ett dygn gamla, hänger de knappt synligt i den av föräldrarna utgrävda roten till en javaormbunke. hur gör jag för att ha kvar några yngel? ska jag låta de kvar i karet tillsammans med
    2 flaggciklider (10 cm)
    5 praktbotior (7 - 9 cm)
    8 coridoras incolicana (5 cm)
    2 ancistrussar (6 cm)
    2 ormskinnsguramissar (7 cm)
    eller ska jag starta ett yngelkar?
    Senast redigerad av chippog; 05 april 2009, 01:06.
    en kan bli beroende av att sitta framför karet
  • jarinen
    Användare
    • april 2003
    • 1888

    #2
    Ursprungligen postat av chippog
    om jag fattade rätt, så är det F1 herotilapia multispinosa. jag har paret nu i cirka tre veckor, hon 5, han 7 cm. efter några dagar lekte de redan men äggen blev fiskmat, två dagar gamla. nu, andra leken har de redan hunnit till yngelvård! cirka ett dygn gamla, hänger de knappt synligt i den av föräldrarna utgrävda roten till en javaormbunke. hur gör jag för att ha kvar några yngel? ska jag låta de kvar i karet tillsammans med
    2 flaggciklider (10 cm)
    5 praktbotior (7 - 9 cm)
    8 coridoras incolicana (5 cm)
    2 ancistrussar (6 cm)
    2 ormskinnsguramissar (7 cm)
    eller ska jag starta ett yngelkar?
    Ja, det bästa vore nog ett yngelkar och att du suger ur kanske hälften när de är ordentligt frisimmande. Men kolla och se, har de börjat leka så har de nog många lekar framför sig. Så det är nog inte på så sätt att du inte får fler chanser.

    Det kan också vara intressant att se yngelvården där de går om de nu klarar sig med tanke på sällskapet.

    Mvh Jari

    Kommentar

    • chippog
      Användare
      • augusti 2008
      • 251

      #3
      Ursprungligen postat av jarinen
      Ja, det bästa vore nog ett yngelkar och att du suger ur kanske hälften när de är ordentligt frisimmande. Men kolla och se, har de börjat leka så har de nog många lekar framför sig. Så det är nog inte på så sätt att du inte får fler chanser.

      Det kan också vara intressant att se yngelvården där de går om de nu klarar sig med tanke på sällskapet.

      Mvh Jari
      tack jari! tänkte nästan likadan som du skrev. ett extrakar betyder i och för sig lite extraarbete som jag just nu knappt har, men det kommer nog fler lekar. jo, flaggorna är snabba när de får chansen. när jag hade röda guppis, överlevde sammanlagt en enda fisk. de sög de formligen ur buskarna eller så käkade de upp busken och sedan fisken. nu är de sketarädda för de cirka hälften så stora multispinosorna. till att börja med ska jag väl låta naturen ha sin gång om inte dottern tvingar fram något annat beslut. ha det gott! chippog
      en kan bli beroende av att sitta framför karet

      Kommentar

      Arbetssätt...