rengöring av ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patric
    Användare
    • juli 2007
    • 189

    rengöring av ytterfilter?

    tjena, har införskaffat ett eheim 2028 ytterfilter med deras filtermaterial som ingick i paketet, ehfimech längst ner , samt substrat pro i dom två övre,sen blå filtermatta över ehfimech,samt vit högst upp innan pump huvudet,

    nu till frågan , hur ofta bör det rengöras? jag kör det i ett 540L kar med tio frontosor ca 1dm storlek samt två malar , och i kombination med 2x2252 (kraftpaket) med extra filterpatroner som rengörs en gång i veckan , samt byter vatten 1,5 dm 3ggr i veckan, hur ofta behöver ytterfiltret göras rent på ett ungefär? är helt grön på detta med ytterfilter så jag har ingen aning,glömde skriva att jag matar dom två gånger om dagen,en viktig grej
    Senast redigerad av Patric; 03 april 2009, 13:12.
  • pny
    Användare
    • april 2002
    • 210

    #2
    Ursprungligen postat av Patric
    tjena, har införskaffat ett eheim 2028 ytterfilter med deras filtermaterial som ingick i paketet, ehfimech längst ner , samt substrat pro i dom två övre,sen blå filtermatta över ehfimech,samt vit högst upp innan pump huvudet,

    nu till frågan , hur ofta bör det rengöras? jag kör det i ett 540L kar med tio frontosor ca 1dm storlek samt två malar , och i kombination med 2x2252 (kraftpaket) med extra filterpatroner som rengörs en gång i veckan , samt byter vatten 1,5 dm 3ggr i veckan, hur ofta behöver ytterfiltret göras rent på ett ungefär? är helt grön på detta med ytterfilter så jag har ingen aning
    Den vita filtervadden kommer att göra att du behöver rengöra filtret ofta, säkert var 14:e dag eller så, lite beroende på belastning. Skippar du filtervadden (vilket jag skulle gjort) så borde du kunna köra filtret upp till några månader eller rent av ett halvår-år i stöten eller så...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

    Kommentar

    • Patric
      Användare
      • juli 2007
      • 189

      #3
      ok,men då gör jag så att jag kör med det tills första gången jag gör rent den , sen slänger jag ur det vita filtret , så använder jag det jag fick med iallafall

      Kommentar

      • ljung
        Användare
        • januari 2009
        • 42

        #4
        Tror inte du behöver rengöra innerfiltrena varje vecka.

        Det vita i ytterfiltret (filtervadden) kan vara bra att ha hemma ändå så kan man slänga i det om det bildas massa små partiklar i vattnet.

        //ljung
        Niklas Ljung - http://invalidos-mc.com

        Kommentar

        • pleco
          Användare
          • april 2002
          • 516

          #5
          Ursprungligen postat av Patric
          ok,men då gör jag så att jag kör med det tills första gången jag gör rent den , sen slänger jag ur det vita filtret , så använder jag det jag fick med iallafall
          Du behöver inte rengöra det så ofta so 14e dag utan minst varannan månad , jag har 4st 2028 och 6st 2228/2226 och kör den vita filtervadden i alla och rengör filterna mellan 3-6 gånger/år.
          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

          Kommentar

          Arbetssätt...