Filtermatrial

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    Filtermatrial

    Hej!

    Fick idag höra en sak som jag aldrig reflekterat över.
    Personen som kom med påståendet är en gammal och erkännt duktig akvarist.

    Han påstod att filtermattor, biobollar och andra filtermtrl slits ner av vatten.
    Vilket skulle innebära att ex filtermatta tappar kapacitet efter ett antal år i bruk. (läs biologiskfiltrering)
    Pga att de mikroskopiska trådar (taggar) och ruggade yta som de önskade bakterierna har som underlag helt enkelt slits ner med tiden.

    Ett nytt och inkört filter representerar 100% av biologisk "filteryta" och att sen substratet tappar yta med tiden och efter några år kanske ha 50% kvar.

    Själv kör han 3 år med 10 cm matta sen byts den ut.

    Är det någon på forumet som har erfarenhet eller har funderat i dessa banor?
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.
  • PatrikMalmo
    Användare
    • maj 2005
    • 4642

    #2
    Helt ärligt tror jag inte ett smack på det. Visst, material slipas med tiden. I akvarier och i filter finns det dock inte mycket slipmedel. ÄNDÅ köper jag personens påstående, men jag ger en annan förklaring - biofilm. Alla material som inte rengör sig självt (ex fluidised bed) kloggar förr eller senare igen med biofilm, en "bakterieyta" som växer till sig helt enkelt. Underst i biofilmen mår de flesta bakterierna inte särdeles bra. De är döda, dör eller är döende. DÅ tappar filtermaterialet i effektivitet. Byts materialet förnyas ytan = mer bakterier (inkl de nyttiga). Trött och lurig, men ungefär så ser jag det.

    Hilsen,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • endymion

      #3
      Personligen är jag av åsikten att filter innehåller högst marginella nivåer med bakterier. Jag har provat flera olika varianter och ingen av dessa tester tyder på att det sitter stora mängder sk "filterbakterier" i filtret. Därimot i sanden verkar det mesta sitta, åtminstone i mina akvarium. Jag har testat att sätta ner igångsatta filter i nystartade akvarium bredvid nystartade akvarium med nytt filter och jag har fått exakt samma nitritspikar efter några dagar. Jag har satt ner helt nya filter i igångkörda akvarium och där har jag inte fått nitrit. Jag har testat att köra akvarium med hög last med enbart syresten och sand på botten och haft bra nedbrytning men grumligt vatten.

      Filterets funktion skulle jag vilja hävda är att samla smutsen så den inte syns som grumligt vatten eller ävja på botten.

      Kommentar

      Arbetssätt...