Vad kan vi ha tillsammans med röd juvelciklid i ett 720?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Vad kan vi ha tillsammans med röd juvelciklid i ett 720?

    medans fredrik tänker på det praktiska och ser till att allt fungerar i akvariet hade jag tänkt kolla upp lite med fiskarna.

    vi har nu val fiskarna vi helst vill ha och ska utgå ifrån och det blir Röd juvel ciklid. har hört att det bara ska vara ett par av dom!?

    men sen vill jag ha sällskaps fiskar också för jag tycker det är häftigt med stim. så kommer juvelen låta t.ex ett stim med neontetra vara eller blir dom en smarrig middag?

    kampfisk som bara är agressiv mot sin egen sort.
    praktbotier .
    sen har jag hittat mitt livs kärlek bland fiskar.. Kulfisken
    som jag fattat är den agressiva mot allt och bör has i ett eget akvarium eller med större fiskar..
    sen har jag inte kommit så mycket längre.

    Förslag är väldigt välkomna!!
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
    medans fredrik tänker på det praktiska och ser till att allt fungerar i akvariet hade jag tänkt kolla upp lite med fiskarna.

    vi har nu val fiskarna vi helst vill ha och ska utgå ifrån och det blir Röd juvel ciklid. har hört att det bara ska vara ett par av dom!?

    men sen vill jag ha sällskaps fiskar också för jag tycker det är häftigt med stim. så kommer juvelen låta t.ex ett stim med neontetra vara eller blir dom en smarrig middag?

    kampfisk som bara är agressiv mot sin egen sort.
    praktbotier .
    sen har jag hittat mitt livs kärlek bland fiskar.. Kulfisken
    som jag fattat är den agressiva mot allt och bör has i ett eget akvarium eller med större fiskar..
    sen har jag inte kommit så mycket längre.

    Förslag är väldigt välkomna!!
    Hur stort är akvariet? Jag skulle satsa på större mer robusta tetror. Kampfisk tror jag inte riktigt funkar men praktbotia går säkert bra i ett större akvarium (de blir stoora).

    Det finns lite olika sorters kulfiskar. De pyttesmå dvärgarna kanske du kan ha med annan fisk, men de stora (20cm+) kan du nog inte ha med något förutom små fiskar t ex vildguppy. De är specialicerade snäckätare och kan krossa allt med sina käkar.
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      vi har ett 720l så det får plats med lite fisk=)
      okej får skippa kampfisken. vildguppy är med fina.
      hur få olika fiskarter bör man hålla sig till?

      vet att man inte ska ha alldeles för många olika

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Ursprungligen postat av JosephineFredrik
        vi har ett 720l så det får plats med lite fisk=)
        okej får skippa kampfisken. vildguppy är med fina.
        hur få olika fiskarter bör man hålla sig till?

        vet att man inte ska ha alldeles för många olika
        I ett 720 blir valmöjligheterna stora. Du kan t ex ha kongotetror och en hel del ciklider som normalt sett "går bort" tillsammans med röda juvelciklider (t ex palettciklid). Du kan säkert ha vildguppy men vissa stryker förstås med, men lite större svärdbarare funkar nig. Akvariet är som sagt större än vad folk brukar ha röda juvelciklider i.

        Ett tips är att kalla en sådan här tråd för "Vad kan jag ha med röd juvelciklid i ett 720?" istället för "mixmatcha Fiskar". Då får du fler svar. (Jag kan ändra titeln om du vill).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • amalmsten

          #5
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          vi har ett 720l så det får plats med lite fisk=)
          okej får skippa kampfisken. vildguppy är med fina.
          hur få olika fiskarter bör man hålla sig till?

          vet att man inte ska ha alldeles för många olika
          Steatocranus tinanti är supercoola. Ser pigga och busiga ut som små, mest stor mun som stora. Skiljer sig i stilen från röda juveler. Mia i Gbg har några över, kolla annons här på sidan.

          Anders

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            I ett 720 blir valmöjligheterna stora. Du kan t ex ha kongotetror och en hel del ciklider som normalt sett "går bort" tillsammans med röda juvelciklider (t ex palettciklid). Du kan säkert ha vildguppy men vissa stryker förstås med, men lite större svärdbarare funkar nig. Akvariet är som sagt större än vad folk brukar ha röda juvelciklider i.

            Ett tips är att kalla en sådan här tråd för "Vad kan jag ha med röd juvelciklid i ett 720?" istället för "mixmatcha Fiskar". Då får du fler svar. (Jag kan ändra titeln om du vill).
            ja det kan du göra, det den bara efter första bästa jag kom på.

            palettciklider har jag med funderat på. jag vill ha mycket färg och liv nu i det första akvariet. sen när vi fått mer kött på benen vill ha mer personlighet så köpa större fiskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...