Varför jagar hanen bort honan från romen???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Neckis

    Varför jagar hanen bort honan från romen???

    Hejsan!

    Jag har en liten fråga ang vårat jordätarpar. Dom la rom igår. Men det är endast hanen som står och vaktar och fläckter romen? han jagar inte bara bort alla andra fiskar utan även honan...Är det nån som vet varför? tacksam för svar...ni kan följa hur det går på min blogg- Har en kategori som heter Fiskarna



    //Tina
  • olof
    Användare
    • april 2002
    • 1823

    #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Kollade bilderna på din blogg det såg verkligen snyggt ut.

    Om det är första gången fiskarna leker kan beteendet helt förklaras med brist på rutin.

    Prova till nästa gång att plocka bort antingen paret eller annan, störande fisk så att de får mer lugn och ro att leka.

    Lycka till!

    mvh

    olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

    Kommentar

    • Neckis

      #3
      ahaaa

      Tack för svaret Olof...Som du kanske läste i bloggen så var det ju meningen att Discusarna skulle lägga rom *ler* men dom verkar inte vilja samma som vi. Så vi ska flytta över jordäterna i det akvariet ist. Måste fixa mat bara
      Romen har iaf kläckts nu så nu går vi in på dag 2. Hanen har munen stängd hela tiden, honan får fortfarande inte komma i närhetern.
      Hoppas det löser sig när vi flyttar över dom.

      ha det bäst och tack ännu engån för ditt svar

      //Tina

      Kommentar

      • olof
        Användare
        • april 2002
        • 1823

        #4
        Hej!

        Risken är att hanen spottar ut ynglen när ni fångar honom. Jag hade nog flyttat övrig fisk som hotar ynglen och försökt föda upp ynglen med hanen i det ursprungliga akvariet.
        Lycka till hur ni än gör och kom ihåg att går det inte vägen så kommer det säkert fler chanser.

        mvh

        olof
        http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

        Kommentar

        Arbetssätt...